Dat het subgenre hunting-RPG niet het populairste op de markt is, hoeven we je niet te vertellen. De laatste Monster Hunter Generations mag dan wel voor een opmars zorgen bij ons, in Japan is dit al een paar jaren een ware rage. In die hoogdagen bestond er geen alternatief voor het furieus dinogejaag tot Bandai Namco er een mouw aan paste. Hun variant heette God Eater Burst bij ons maar kende weinig succes. Zijn opvolger, God Eater 2 Rage Burst, zag hierdoor zelfs nooit het licht in onze Westerse contreien. Tot op heden dus, want 2016 brengt ons simultaan de herwerkte versies van beide spellen op zowel PS4 als PS Vita. Kan God Eater beter doen dan Final Fantasy Type-0 als PSP-game remake maar vooral, kan het deze keer de Westerse spelers wel overtuigen? Geekster neemt voor jou de proef op de som.

God Eater Resurrection en God Eater 2: Rage Burst

Ontwikkelaar: Shift, Bandai Namco
Uitgever: Bandai Namco
Platform: PlayStation 4, Playstation Vita
Aantal spelers: 1
Release: 30 augustus 2016

Reviewcopy op PlayStation 4 en Playstation Vita, bekomen via de uitgever.

Prijzen en cross-buy

Deze review is eigenlijk geen conventionele. Deze keer nemen we ineens twee remakes onder de loep: de herwerkte versie van de eerste PSP-episode genaamd God Eater: Resurrection en die van God Eater 2: Rage Burst. De prijzen en bijkomende voordelen van elk spel zijn wel niet klaar en duidelijk vermeld, dus doen wij dat hier. Eerste optie: God Eater 2 Rage Burst aan €60. Voor dat geld krijg je GE2RB voor de PS4 of Vita (dus GEEN cross-buy) alsook een code om God Eater Resurrection te downloaden op zowel PS4 als PS Vita (cross-gift?). Anderzijds kan je ook enkel de eerste episode voor €20 aanschaffen op PS4 of Vita, al krijg je hem dan ook meteen cadeau op de andere console. Wel krijg je bij beide spellen alle tot nu toe verschenen bijkomende missies. De standaard levensduur is al vrij kolossaal maar nu kan je gerust een heel jaar vullen met God Eater.

god-eater-bundle

Één voor de prijs van twee.

De vraag is wel waarom de full price versie van GE2RB niet in cross-buy komt terwijl de gekregen GE:Resurrection dat wel is. Stel dat je per se GE2RB op zowel je PS4 als Vita wil ervaren verwacht Bandai Namco dat je €120 neertelt en dan vier keer GE:Resurrection bezit? Absurd, om niet te zeggen kafkaiaans. Onze oplossing? Koop GE2RB op Vita, de spelstructuur gebouwd rond afgebakende en korte missies komt het best tot zijn recht op de nomade console van Sony. Onze raad? Laat GE2RB voor wat het is, zeker als je niet vertrouwd bent met de reeks. De remake van de eerste God Eater bevat zoveel elementen van GE2RB dat we haast over hetzelfde spel spreken.

God Eater for dummies

In God Eater wordt een stel tieners ingezet om gedrochten genaamd aragami een kopje kleiner te maken. Hiervoor kunnen zij, en enkel zij, de overkrachtige God Arc-wapens hanteren. God Arcs zijn kortweg een mix van onconventionele wapens gevuld met oracle cellen, dezelfde cellen als bij de aragami. Enkel God Eaters en hun trouwe Arc kunnen aragami aan, en de beste manier om de monsters te verslaan zit hem al in de naam: opeten. Vanuit die pitch is het een wapenwedloop tussen al onze God Eaters naar de beste Arc om zo de mensheid voor eens en voor altijd te verlossen van de aragami.

De parallellen met de populaire franchise Monster Hunter zijn uiteraard legio. Logisch ook daar God Eater geïnspireerd is op de bekende reeks van Capcom. Gericht jagen op gigantische monster met valstrikken, niet levellen, uitrusting op basis van verkregen monsterledematen,… alle hoekstenen zijn aanwezig. Natuurlijk is het geen zuivere kopie. God Eater onderscheidt zich van zijn voorbeeld door een resolute anime setting, nerveuzere gevechten en vooral een veel toegankelijker spelsysteem dan de zeer hermetische Monster Hunter. Of het beter is, zal afhangen van het type speler die je bent, beide spellen hebben hun voor- en nadelen.

Toch betekent een toegankelijker vechtsysteem niet dat het spel minder diepgang kan bieden. Alleen zijn al de subsystemen geen broodnodige kennis wil je de hardnekkigste missies tot een goed einde te brengen. Wel zijn er twee grote verschillen te bemerken ten opzichte van hun grote concurrent Monster Hunter. Het eerste unicum is dat elke God Arc over drie modi beschikt: wapen, geweer en schild. Overschakelen kan naar hartelust tijdens de gevechten en die switch juist uitvoeren maakt het verschil tussen een goede en slechte jager. Voor elke modi van je God Arc heb je dan nog eens een resem types zoals een zeis, sniper of granatenlanceerder. Alles tesamen voldoende combinaties om een unieke Arc samen te stellen. Het andere unicum is de mogelijkheid om eigen kogels te bouwen. Het systeem is verschrikkelijk complex maar loont de moeite, zeker op hogere moeilijkheden. Als je een raket wil die gaandeweg giftige halo’s achterlaat alvorens iedereen te bevriezen in een gigaknal, dan kan dat.

god-eater-2-rage-burst-bullet-editor

Kogels maken is complex maar loont de moeite.

Nu, het verschil tussen de eerste en tweede God Eater onderling is miniem. Enerzijds was het enige nieuwe van God Eater 2 de toevoeging van extra vechtstijlen genaamd Blood Arts en wat nieuwe combo’s. Anderzijds geniet de Resurrection-remake van de eerste episode nu ook van al deze verbeteringen zodat de gameplay even soepel aanvoelt voor nieuwkomers. Resultaat: het enige substantiële verschil is het verhaal. Alleen kunnen we God EaterResurrection of 2RB – niet aanraden voor zijn scenario, integendeel zelfs.

Alle problemen van de PSP-versie

Of het spelgenre je ligt, is subjectief natuurlijk; het is en blijft een uitzonderlijk uitdagend maar repetitief speltype. Wat wel objectief te evalueren valt, is de kwaliteit van deze remakes: afgrijselijk. Logisch als je een PSP-spel zonder aanpassingen uitrekt tot 1080p. Combineer dit met het flauwe leveldesign en bekritiseerde artistieke directie en je zal je ogen willen uitsteken bij het zien van deze remake. Het gevolg is een spel met afschuwelijke textures, platte effecten, geblokte modellen en simplistische animaties die niet thuishoren op 8ste generatie consoles. Op PS Vita valt het resultaat beter mee door de schermgrootte maar ook hier worden de capaciteiten van de console niet aangesproken.

Niet alleen de graphics maar ook tal van kleine technische problemen komen regelrecht over van de PSP-versie. Zo zijn de laadschermen nogal lang voor het geringe dat geladen moet worden, zowel op PS4 als op PS Vita. Verder zijn er ook nog problemen met de camera, die er vaker wel dan niet in slaagt zich vast te zetten tussen twee decorelementen. Je kan nu wel de camera vrij roteren met de rechterstick (iets wat niet kon op PSP want deze stick bestond gewoonweg niet) maar het is vooral in lock-on modus – waar je de camera niet manueel mag besturen – dat je er last van hebt.

Het laatste maar ergste technische mankement is de audio. Hoe dit is kunnen gebeuren gaat mijn petje te boven, maar de dialogen in God Eater 2 Rage Burst zijn van PSP-kwaliteit! De compressering is zo uitgesproken dat het op een moderne tv met stereo klinkt alsof je naar een stokoud voicemailbericht zit te luisteren. Wat echter onbegrijpelijk is, is dat dit probleem zich enkel in de remake van de tweede episode voordoet. GE2RB kwam nooit eerder in het Engels uit en dus moesten alle dialogen weer opgenomen daar waar voor GE:Resurrection de audio wel voor handen lag. Hoe de vers opgenomen stukken slechter kunnen klinken dan bestaande opnames gaat ons petje te boven. Het is alleszins ontzettend vervelend om naar te luisteren, en er wordt nogal wat gebabbeld in God Eater.

Online functies en cross-play

Echt geschikt voor de nieuwe consoles zijn de remakes dus niet maar dat wil niet zeggen dat ze helemaal slecht zijn. Een stevig pluspunt, maar helaas het enige, is de toevoeging van een echte online modus. De PSP bezat indertijd geen WLAN-kaart, een groot probleem voor een spel dat de focus legt op samen jagen. De enige optie voor coöperatie was fysiek af te spreken en in ad-hoc modus verbinden. Later kwam de mogelijkheid om via je PS3 schijnbaar online te gaan dankzij de ad-hoc party applicatie, maar praktisch was anders. Verleden tijd dus met deze twee remakes. Beide versies laten je nu toe een online party op te starten of een random groep te vergezellen vanuit het spelmenu. Veel volk is er nog niet aanwezig en je kan best afspreken via toegewijde fora, maar het is zeker een stap in de goede richting. Op PS Vita blijft de ad-hoc wel nog naast de online mogelijkheid bestaan maar deze konden we bij gebrek aan proefpersonen niet correct testen.

god-eater-resurrection-step-devour

Groeten aan metgezel Bohner!

Ook nog fijn is dat elke God Eater cross-play en cross-save bevat tussen de respectievelijke PS4- en PS Vita-versies. Ongeacht de versie die je aanschaft hoef je je dus geen zorgen te maken over de online ervaring. Een zeer aangename toevoeging.

5 Flauw

God Eater mag dan niet de populairste of beste hunting-RPG-reeks zijn, deze remakes doen geen van beide spellen eer aan. Grafisch werd er zo goed als niets gedaan om de al bekritiseerde PSP-versies op te smukken. Gevolg: het hoort gewoon niet thuis op de achtste generatie consoles, en al zeker niet op PS4. De positieve kant van de medaille is niet alleen dat God Eater 2 eindelijk in het westen uitkomt maar ook dat beide God Eater-spellen nu genieten van een echte online functies. Kortom, de moeite voor zeer vergevingsgezinde fans van het PSP-spel. Al de rest keert zich best tot de vele Monster Hunter-spellen voor een eerste ervaring.

• Verhaal 5
  • Vormgeving 4
  • Audio 4