Get Even is een ambitieuze onderneming met zijn combinatie van elementen uit verschillende genres. De gameplay vindt zijn origine terug in survival horror, stealth, walking simulators en adventure games. Hiermee probeert The Farm  51 ons onder te dompelen in een groot complot. Helaas is ambitie niet goed genoeg en struikelt Get Even continu over zijn grootste probleem: het budget.

Get Even

Ontwikkelaar: The Farm 51
Uitgever: Bandai Namco Games
Platform: Playstation 4, Xbox One, PC
Aantal spelers: 1
Release: 23 juni 2017

Reviewcopy verkregen via uitgever.

Meer twists dan een tornado

Het spel begint vrij normaal, aanleunend tegen de generische kant. Privé-detective Cole Black is ingehuurd om een jong meisje te redden uit een verlaten gebouw. Wanneer je echter bij het juffertje aanbelandt, zie je dat er een groot tikkend probleem is vastgebonden aan haar borstkas. Eén explosie later en je ontwaakt, zoals vijftig procent van horror games dat doet, in een verlaten gekkenhuis. Blijkbaar ben je in een niet al te heldere bui in zee gegaan met de mysterieuze Mr. Red voor een zogenaamde behandeling. Het plan is om de gaten in je zeef, pardon, geheugen op te vullen met wat er zich precies allemaal plaatsvond de voorbije maanden.

Hiervoor trek je een namaak Occulus Rift over je hoofd om doorheen je dromen te reizen op zoek naar antwoorden. Tussen de hallucinaties door baan je je ook een weg doorheen het toch-niet-zo-verlaten gekkenhuis. Het verhaal voelt aan als een mix tussen het achronologische Memento en het dromerige Inception. Alleen minder goed natuurlijk. En met de nodige overacting langs Mr. Black zijn kant wanneer hij voor de zoveelste keer een driftbui krijgt wanneer hij verward is (wat vaker voorkomt dan je zou denken).

The Farm 51 biedt ons een interessant mysterie aan, al ben ik er zelf niet van overtuigd dat het de moeite waard is om de ondermaatse gameplay en algemene presentatie te tolereren.

Droom maar verder…

Het probleem is dat de gameplay zichzelf geregeld tegenspreekt. Zo zal je vaak in scenario’s terechtkomen waar je geweer de beste oplossing biedt: iedereen gewoon afknallen. Wanneer je dit echter doet, begint Mr. Red in je oor te brullen wat voor een monster je wel niet bent, en zegt het spel zelf dat teveel doden leidt tot een slechte uitkomst. Voor mij voelt dit aan alsof je partner op passief-agressieve wijze zegt: “Ja, doe maar. Ga maar op café met je vrienden”. Waarop je na je avondje uit op de zetel mag slapen. De gunplay zelf is maar gewoon en buiten de creatieve cornergun, waarmee je om hoeken kunt schieten, steekt er geen greintje creativiteit in om de vuurgevechten wat interessanter te maken. Daarnaast kun je ook rondsluipen en heb je een instant-takedown-knop om nietsvermoedende vijanden een kopje kleiner te maken wanneer je dicht genoeg bent om hun lichaamsgeur te ruiken. Meer van hetzelfde.

Wanneer je niet op je hurken zit te rond te waggelen tot je misselijk wordt, wandel je rond in het achtergelaten instituut. Hier los je eenvoudige puzzels op en verzamel je fragmenten om alles beter te begrijpen. Hier voelt het spel dan weer aan als een walking simulator, waarin je vooral dient rond te wandelen om het verhaal te ervaren.

Technische nachtmerrie

Waar het verhaal aanleunt naar de goede kant en de gameplay maar gewoontjes is, valt alles technisch gerelateerd in een bodemloze beerput. De framerate is afgrijselijk inconsistent. Dit valt vooral op wanneer je te snel naar links of rechts draait. Het spel stottert en sputtert als een botswagen op een kiezelweg wanneer je meer doet dan langzaamaan rond te draaien. Zo’n slechte framerate is onacceptabel voor een spel dat er zo lelijk uitziet. Get Even presenteert zichzelf als een foto-realistisch spel, maar kan deze illusie alleen hooghouden wanneer het gaat over foto’s, krantenartikels, bevroren personages en andere stilstaande zaken die je van dichterbij moet bestuderen. Wanneer je echter andere zaken nadert, merk je dat de textures niet helemaal van topkwaliteit zijn. Net zoals de framerate zijn ook de graphics inconsistent. Het is zowat het sleutelwoord van de technische problemen.

Als laatste groot hekelpunt op technisch vlak wil ik de omgevingen aanhalen. Vele levels zijn verre van uniek. Iedereen heeft wel al eens een horrorspel gespeeld in verlaten gebouwen en pleintjes, en hoogstwaarschijnlijk was het een uniekere en leukere ervaring dan deze titel. De meeste levels voelen wat aan als een assetflip. Dit is de praktijk van voorgemaakte assets, zoals textures, vijanden en rekwisieten, kopen van de originele maker en ze vervolgens zonder enige creativiteit in je eigen spel gooien. Dit valt vooral op wanneer je kamers binnenkomt waarin één vreemd object staat waarmee je geen interactie kunt hebben, zoals een elektrische stoel bijvoorbeeld. Al een geluk dat het spel wel schittert op vlak van de muziek. De orkestrale soundtrack is perfect om wat meer spanning op te leveren, al durft het soms luider te zijn dan de gameplay en is het licht overheersend.

Ik was aan deze titel met hoge verwachtingen (in verhouding met hun budget) begonnen, maar buiten het verhaal kon deze mix van genres me op geen enkel vlak echt tevreden stellen.  Zin in een shooter? Waarom dan niet Shadow Warrior 2 of Sniper Elite 4 spelen? Heb je eerder zin om al rondwandelend een verhaal in elkaar te puzzelen? Wat denk je van Gone Home, S.O.M.A., of What Remains of Edith Finch?

Get Even bij bol.com

Get Even

3 Vergeetbaar