Mods behoren al tientallen jaren tot een van de pluspunten van PC gaming, en de befaamde Bethesda reeksen, Fallout en The Elder Scrolls, bieden onderdak voor duizenden mods. Deze lopen van doodserieus tot krankjorum gestoord. Door hen is het eind-e-lijk mogelijk om een battle royale te organiseren tussen een lightsaber zwaaiende Sonic, tientallen Dr Zoidbergs en de vuur- en stoomblazende Thomas the Tank Engine. De mods en de besneeuwde bergen van Skyrim staan nu, vijf jaar na de originele release, ook open voor PS4 en Xbox One. De moeite waard, of fus-ro-dah je het spel beter uit de deur?

The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition

Ontwikkelaar: Bethesda
Uitgever: Bethesda
Platform: PC, PS4, Xbox One
Aantal spelers: 1
Release: 11 november 2016
Reviewcode op PS4 bekomen via de uitgever.

Gekend door iedereen en zijn khajiit

Skyrim, op ons netvlies gegrift door de gehoornde helm op de cover, staat in het lijstje van meest iconische en best verkochte games aller tijden. Als je de voorbije vijf jaar doorbracht in een met Draugr overrompelde tombe, zullen we je snel even up-to-date brengen. Het spel begint met je personage, geboeid achterin een kar, op weg naar een vroegtijdige dood door een snelle maar scherpe ontmoeting met de beul zijn bijl. Vervolgens creëer je het uiterlijk van je rol met behulp van een extreem uitgebreide character creator. Vlak voor de beul de dodelijk slag kan toebrengen, komt een draak ruzie zoeken. Een perfect moment om te ontsnappen! Eens je buiten de stad ben geraakt, gaat het spel van start en kan je naar hartenlust gaan verkennen. Tijd om je eigen verhaal te maken.

De wereld van Skyrim barst van het leven. Achter elke heuvel schuilt wel een monster of een groepje bandieten. Overal zijn er kastelen, kerkers en ondergrondse stelsels vol spinnen. Zo goed als al die plekken zal je eens bezoeken tijdens een quest, hoe klein of onbenullig die ook mag zijn. Voor ieder wat wils. Speel als drankverslaafde barbaar of pyromancer met een schijthekel aan orks, de keuze is aan jou. Mensen met een rebels kantje kunnen ook de lichtjes racistische rebellen helpen met hun opstand, of het fascistische keizerrijk helpen om die kwaadaardige terreurzaaiers de kop in te drukken. Helaas staat er wel wat tegenover de enorme openheid van de wereld… Dezelfde tien acteurs voorzien het stemmenwerk voor heel het land. De dungeons zijn extreem lineair met enkele zij-paden, en het vechten mist diepgang.

Interessant is dat het spel je direct toegang geeft tot drie uitbreidingen. In Dawnguard ga je op vampierenjacht. De wezens willen de zon namelijk permanent laten verdwijnen. Iets wat je niet zomaar kan laten gebeuren. In de tweede expansie, Dragonborn, trek je richting het eiland Solstheim om te leren draken rijden, en in de Heartfire kun je in detail je eigen huisje-tuintje-boompje ontwerpen. Een van deze drie is niet zoals de anderen…

Enkel maar wat zonnestralen…

“Sorry, zei je de bugs uit het originele spel fixen? Oh, we dachten dat je vroeg naar nieuwe water shaders.” Zo zou onze fictieve discussie tussen een gamer en iemand van Bethesda beginnen. De uitgever brengt ons dus een handvol grafische updates. De vernieuwde verlichting brengt bijvoorbeeld een warmere touch naar de koude regio die voor sfeervolle momentjes kan zorgen wanneer je met een mooi muziekje doorheen de bossen kuiert. Het blijft echter ridicuul dat Bethesda de kans niet greep om eindelijk talrijke bugs en glitches uit het spel weg te werken. Er zijn kleine irritante glitches zoals een paard dat de helft van het character creation screen inneemt, maar ook gamebreakers zoals wanneer we een quest moeten opgeven. Tijdens een baasgevecht was het de bedoeling dat wannabe-Gandalf zijn aandacht richtte op een magisch beschermend schild, in plaats van het ontsterfelijke monster dat het schild beschermt. Helaas besloot onze tovenaar dat hij liever het monster zelf aanviel, waardoor ze in een eeuwige strijd belandden. Volgens de legendes vechten ze nog steeds in die ene stoffige dungeon…

Een beetje aanmodderen

Het spel appetijtelijker maken voor de huidige consoles door de graphics te moderniseren is overduidelijk het eerste en belangrijkste aspect van een remaster. Een tweede belangrijk aspect is alle DLC, expansions en patches toevoegen. De derde bestaansreden voor deze versie is dat mods hun weg gingen banen naar consoles.

Mods op consoles. Een aankondiging vanjewelste voor console gamers wereldwijd. Natuurlijk niet even diepgaand als op PC, maar de verwachtingen lagen hoog voor Bethesda. September begon en Sony kwam roet in het eten gooien door te verkondigen dat het mod-programma een premature dood stierf en al begraven lag in de tuin. Een maand later kwamen ze schoorvoetend terug en kondigden ze de herlancering van het mod-programma aan. Iedereen blij tot de kleine lettertjes duidelijk maakten dat het enkel ging over mods gemaakt met assets uit Skyrim. Wat betekent dit concreet? Niets seksueel alvast, en vanwege copyright gerelateerde problemen, niets uit andere media. Logischerwijze zijn er ook geen graphics gerelateerde mods aanwezig. Wat kun je nu dan WEL doen met het schamele PS4 programma?

Wel… je kunt je laten achtervolgen door Clucky de onsterfelijke kip, en een andere mod voegt honderden toverspreuken toe. Veel van deze mods voelen echter aan als sliders in een optie-menu. Wil je veel licht in de dungeons, of juist weinig? Meer of minder bomen? Anderzijds kan je ook vals spelen met oneindig veel geld, leven en items, en nog veel meer. Wie weet komen er in de toekomst nog innovatieve modders tevoorschijn die geweldige zaken in elkaar kunnen flansen voor de console gamers, maar op moment van schrijven is het maar een triestige bedoening op PS4.

Vergelijk dat met het aanbod op PC waar je heuse continenten en zelfs een remake van Morrowind kunt inmodden, en je beseft wel hoe kort het uiteinde van deze stok wel niet is.

A piss-poor PS4 port

Jammer dat Bethesda de kans liet liggen om de ettelijke problemen van het origineel niet aan te pakken. Hun prioriteit ging naar enkele grafische opkleuringen, en een middelmatig tot ronduit teleurstellend mod-systeem. Enkel aan te raden als je echt geen PC hebt waarop je deze vijf jaar oude titel kunt draaien. Over PC’s gesproken, indien het spel met alle DLC’s al in je bibliotheek vertoeft, krijg je deze upgrade gratis en voor niets in de plaats.

6 Lui

In dit geval is de sky(rim) niet de enige limiet. Het modprogramma voelt heel oppervlakkig aan, en eerder een toegeving langs Sony hun kant om er toch mee te kunnen stoefen dat het er is. Het basisspel zelf blijft nog steeds heel genietbaar en het is leuk om ineens alle DLC's te hebben.

• Mods 2
  • Vormgeving 4
  • Audio 6