Er zijn zo’n aantal zekerheden in het leven. Dingen waar je op kan rekenen. Die, als een rots in de branding, ons houvast geven in de ondraaglijke serieux van ons bestaan. Zo zal Ash Ketchum altijd Pikachu als partner in Pokémon hebben. Of zal Mario altijd op queeste gaan om Princess Peach te redden uit de klauwen van Bowser. En Goku die steeds opnieuw zijn reis begint naar het Super Saiyan goden tijdperk. Of wacht, er is iets mis? Nappa werd toch helemaal geen Great Ape? Oh my, welkom bij Dragon Ball Xenoverse 2.

Dragon Ball Xenoverse 2

Ontwikkelaar: Dimps
Uitgever: Bandai Namco
Platform: PS4, Xbox One, PC
Aantal spelers: 1
Release: 25 oktober 2016
Reviewcopy op PS4 bekomen via de uitgever.

De lijn doortrekken

Het vervolg op het licht bejubelde Dragonball Xenoverse heeft alles wat we van een typische Dragon Ball Z game kunnen verwachten. Future Trunks legt het bondig uit en wederom doorlopen we de traditionele verhaallijnen met die lekker nostalgische sound effects, die zo iconisch voor de franchise zijn geworden. Xenoverse 2 is op dat vlak niet anders, al is er hier en daar wat bijgeschaafd aan de ervaring die eigen is aan Xenoverse. Zo hoef je de game niet uit te spelen met je eerste aangemaakte personage voor je kan herbeginnen, een welgekomen verfrissing voor wie wil. Of gewoon een character wil maken in elk ras.*ahum*

DRAGON BALL XENOVERSE 2

Een leuke gimmick is dat je aan het begin van je queeste je personage uit Xenoverse an sich kan overzetten, zodat je gebruik kan maken van alle bonussen die je in dat spel al verworven hebt. Leuk voor de veteraan, minder leuk voor de nieuwkomer, die meteen in de kou gezet wordt met het gevoel een groot voordeel te missen. Terwijl je de verhaallijn doorloopt zal je dan ook ettelijke malen geconfronteerd worden met dat eigen personage uit Xenoverse of, indien je dat niet had, een wit blad van een standaard personage. Wederom erg fijn dat het doorgezet wordt, maar ik kan me inbeelden dat nieuwkomers dat telkens opnieuw jammer vinden.

Na ettelijke uren in de character creator ( Namek, Frieza, Majin, Saiyan of Mens? Mijn grootste dilemma van de afgelopen jaren)  gespendeerd te hebben, word je gedropt in Conton City, een massieve overworld verbetering ten opzichte van de vorige game. Hier kan je naar hartenlust rond dartelen te voet, per vehikel of zelfs rondvliegen na verloop van tijd. Waar je in de voorgaande Xenoverse van gebied naar gebied moest verhuizen ad nauseam, gebeurt alles in Xenoverse 2 in één zone. Een keuze die duidelijk gemaakt is om de hoop laadschermen te beperken, wat in essentie wel gelukt is, totdat je er onvermijdelijk toch één tegenkomt als die bewuste overworld moet laden. Mijn god, je kan letterlijk een omelet bakken, 25% van een anime aflevering bekijken en gerust naar het toilet gaan om dan nog het laadscherm te moeten dulden. Dit had beter gekund. Zonder twijfel.

DRAGON BALL XENOVERSE 2

Naast, of beter gezegd, in Conton City heb je ook de zogenaamde Time Rifts, die je naar speciale locaties warpt zoals het huis van Majin Buu, Friezas ruimteschip, Capsule Corp, Hercules Paleis en het huis van Guru. Daar kan je specifieke queestes ondernemen, die je verder op weg helpen naar de unlocks van jouw ras, waaronder Super Saiyan krachten. Zo zal Vegeta je bijvoorbeeld trainen om Super Saiyan te worden als je een Saiyan bent, of zal Guru je leren hoe je een Giant form kan ontgrendelen. Dat maakt het zeker de moeite om de Time Rifts te bezoeken, al had ik pas erg laat door dat dit de plek was om dit te ontgrendelen, en niet de Story Mode.

Form over function

De Story Mode is prachtig vormgegeven, maar is narratief echt aan het wankelen. Het idee an sich om de tijdslijn van alle events tot nu toe bewaken, is enorm leuk gevonden, maar het voelt al snel aan als een klus, een job die we moeten klaren. Zonder meer. Er is wel een overkoepelende saus die veelbelovend oogt aan de start van de campagne, maar helaas uitmondt in een anticlimax van jewelste. De laatste baas? Tja, die heeft gewoon massa’s HP. Get punching. En in godsnaam, zet die voice-effects niet op de controller speakers, bloed irritant en niet af te zetten, noch te controleren in volume.

DRAGON BALL XENOVERSE 2

Naast Story Mode kan je ook goodies verdienen met Parallel Quests, waar je extra loot, gear en moves kan verzamelen door enkele exhibition matches te spelen samen met of tegen verschillende personages. Extra Quests zijn een ander paar mouwen, waar je met z’n zessen extra *gniffel* moeilijke sidequests kan volbrengen voor extra rewards. Online kan je tegen vijandige players kampen, hetzij laagdrempelig, hetzij geranked, om voor eens en voor altijd te bepalen wie het beste kan Special-Beam-Cannonen.

Een onveranderd vechtsysteem

Wat op vlak van combat? In een Dragon Ball Z game is dat natuurlijk het belangrijkste. Laat me jullie gerust stellen, de Big Bang Kamehameha zit er in al zijn geweldige explosieve glorie in. Maar ik zou liegen als ik na verloop van tijd niet wat op mijn honger bleef zitten. Je vervalt al heel snel in een automatische modus, waarbij je sequentie na sequentie lijkt te herhalen tot de tegenpartij brutaal neergemept is. Er is ook een enorme bias ten opzichte van je Ki-stats. De game slaat je om de oren met Ki-moves, maar is spaarzaam met geweldige melee-alternatieven. Jammer, maar niet onbegrijpelijk in een Dragon Ball Z game, lijkt me. In ieder geval, meer van hetzelfde uit Xenoverse, zonder grootschalige veranderingen. Het voelt aan als een gemiste kans. Plus, de camera en targeting is ronduit frustrerend bij momenten.

DRAGON BALL XENOVERSE 2

De leveling dynamiek zit zoals gezegd goed in elkaar, met een complexe balans tussen je kledij en je leveling bonuses. Je moet continu rekening houden met het type moves dat je verkiest en slim je kledij boosts kiezen. Met de QQ Bangs, een soort add-ons voor je kledij, kan je dit nog verder manipuleren. Dit brengt meerdere lagen diepgang naar je build en kan, wanneer je dit ten volle benut, naar God Mode toestanden heen leiden. Al legt het spel je weinig uit en is het vooral on-the-job-learning en grinding waar je het van moet hebben.

DRAGON BALL XENOVERSE 2

Samengenomen, Dragon Ball Xenoverse 2 is een prachtige ode aan de Dragon Ball franchise, die het originele Xenoverse overstijgt door vele technische mankementen van de game op te lossen. Maar dat is jammerlijk genoeg de enige meerwaarde die deze titel ons te bieden heeft. Inhoudelijk komt het niet verder dan een verbetering van het origineel, wat me doet denken dat Xenoverse 2 eigenlijk de game is die Xenoverse had horen te zijn.

Ook op zoek naar het ideale kerstgeschenk voor de gamers in je familie?

Onze Games Gift Guide weet wel raad!

7 Voor de fans

Niet voor iedereen, helaas. Je kan een omelet klaarmaken tijdens de laadschermen, maar laat dat geen afbreuk doen aan de leuke ervaring die Dragon Ball Xenoverse 2 met zich meebrengt voor de fans van de franchise. Xenoverse 2 is immers een verbetering ten opzichte van het origineel. Het levert een diepe RPG, die weliswaar een paar verborgen zwaktes heeft, die je wel even zoet kan houden. Voor wie een Dragon Ball Z game zoekt, is dit een goede toevoeging aan je bibliotheek.

• Verhaal 5
  • Vormgeving 8
  • Audio 7