In 2017 kan de iconische Bioshock franchise tien kaarsjes uitblazen op de verjaardagstaart. In een tijdperk waar remasters, remakes en HD-collecties schering en inslag zijn geworden, kon uitgever 2K natuurlijk niet achterblijven en koos er dan ook voor om de legendarische shooter franchise op onze huidige consoles uit te brengen. Op deze twee schijfjes mag je je dus verwachten aan de drie Bioshock games, alle DLC’s en nog een paar extra’s. Is dit echter wel de moeite waard, of haal je beter je PS3 of Xbox 360 vanonder het stof om er de originele discs in te proppen?

Bioshock: The Collection

Ontwikkelaar: Irrational Games, 2K Australia, 2K Marin
Uitgever: 2K Games
Platform: PS4, Xbox ONE, Microsoft Windows
Aantal spelers: 1
Release: 13 september 2016

Reviewcopy op PS4, bekomen via de uitgever.

What’s new, pussycat?

Op grafisch vlak hebben de eerste twee een visuele opkikker gekregen. Alles is nu keurig en mooi 1080p en de fps hangt rond de zestig. Veel speciale textures werden ook opgefrist om er fris en monter uit te zien op current gen. Naast de visuele boost, zijn er in alle levels van de eerste Bioshock speciale filmrollen te vinden. Hiermee speel je video’s vrij waarin de creative director Ken Levine aan het woord komt en extra uitleg geeft. Indien je al deze zeer interessante video’s wilt bekijken, zul je dus met een fijne kam doorheen elk level moeten speuren. Een gebruiksvriendelijk alternatief had geweest dat je ze vrijspeelde elke keer je een level voltooide. Helaas kreeg enkel de eerste Bioshock deze voorkeursbehandeling en mogen de andere twee stof happen.

BioShock: The Collection_20160921231123

Zojuist vermeldden we dat de eerste twee mooi opgepoetst waren om terug in de spotlight te komen. Helaas pindakaas, dit is niet zo het geval met Bioshock Infinite. Het spel hapert con-ti-nu. Je kunt het je kater zelfs niet wijsmaken dat dit spel 60 fps bereikt. De makers zelf hebben ook gezegd dat ze de toenmalige PC-versie adequaat genoeg vonden voor deze remaster. Hopelijk zorgt een toekomstige patch voor de broodnodige stabiliteit, anders laat je deze titel maar hoog in de wolken zweven.

De audio in deze serie games is fenomenaal. De muziek is briljant met geregeld een paar klassiekers zoals Beyond The Sea en een barbershop-cover van God Only Knows. De geluidseffecten van wapens, alarmen en voetstappen herken je na een tijd direct en brengen je op de hoogte van wat er allemaal om de hoek op jou te wachten staat. De voice actors verdienen ook allemaal een plekje op de bovenste plank. De vijanden hoor je geregeld tegen zichzelf praten of een liedje zingen, wat heel veel doet voor de inleving. De hoofdrollen zelf kunnen hun lijnen ook zeer goed leveren. Vooral Andrew Ryans voice actor zet een topprestatie neer.

Maar wat staat er nu allemaal op het menu? We leggen Bioshock The Collection onder de loep en verschaffen de nodige uitleg

Bioshock: Een wijze les voor Atlantis

Deze spirituele opvolger van System Shock 2 heeft nog weinig introductie nodig, maar we doen het toch! In dit soort games speel je een hybride van shooter en role playing in een benauwde claustrofobische omgeving met een focus op tactische combat.

In Bioshock speel je Jack wiens vliegtuig crasht in de zee, toevallig vlak naast een vuurturen in het midden van de oceaan. Eenmaal je terug land onder je voeten hebt, neem je een kijkje in het gebouw en vind je een mysterieuze ingangspoort. Een onderzeeërritje later en je arriveert in Rapture, de iconische onderwaterstad. Tijdens dit ritje legt Andrew Ryan, de lokale heerser en despoot, je uit waarom hij deze stad maakte. Om vrij te zijn van staten en religie. Om een eigen ultrakapitalistische maatschappij te hebben, zonder ook maar iets van socialistische waarden en normen. Helaas gelooft niet elke arme sloeber hetzelfde en veroorzaakte dit een burgeroorlog. Nu zit het er vol met gemuteerde junkies, een heleboel kleine meisjes en een stuk of vijf semi-normale mensen (lees “personen die je niet op eerste zicht willen afmaken”).

Eenmaal aangekomen word je gecontacteerd door de rebellenleider Atlas. Deze Ier zorgt ervoor dat je eerste stappen in de vervallen stad succesvol zijn. Dit is het startschot voor een verhaal vol boeiende personages, emoties en plot twists, met als einddoel om de huidige despoot, de heer Andrew Ryan, van de troon te stoten.

De reis die je door Rapture zal ondergaan brengt je doorheen talloze levels zoals luxueuze appartementen, een botanische tuin, goktenten en nog zoveel meer. Tijdens de vijftien uur die je hier zal doorbrengen zal je je vooral bezighouden met honderden spuuglelijke psychopaten, camera’s en robots uit te schakelen met een uitgebreid arsenaal. Daarnaast zal je ook op zoek gaan naar ADAM, een vloeistof die je superkrachten geeft, en dat goedje kun je enkel ontginnen via kleine meisjes, de Little Sisters. Minpunt is wel dat je eerst hun persoonlijke bodyguards, de Big Daddies, dient te mollen.

Het fijne aan deze open levels is de vrijheid die je hierdoor vergaart. Ga je mano-a-mano vechten met een reusachtige Big Daddy of stuur je eerst een hoopje junkies op hem af? Wat denk je anders van zo een rondwandelende reus te vinden en hem te hypnotiseren zodat hij het vuile werk voor jou doet. Dan kun je nadien ineens lekker TWEE Big Daddies plunderen.

Desondanks al onze lovende commentaar is het gras hier niet even groen als je zou denken. Er ligt namelijk een grote drol in de vorm van baasgevechten bovenop, waarvan we denken dat ze vroeger nog fungeerden in Borderlands als een kogelspons. Een andere stinkende uitsteker bevindt zich helemaal aan de eindstreep. Een escortesectie. Iedereen die al eens eerder een AI moest beschermen van kwaad weet hoe tergend vervelend deze secties zijn.

Bioshock 2: Acht jaar later…

Het tweede deel van deze franchise wordt door velen als het lelijke stiefkind van de familie beschouwd. Geheel onterecht want Bioshock 2 had ook veel goede kanten.

Ja, het verhaal was deze keer niet van dezelfde kwaliteit als zijn voorganger. Deels de schuld van Ken Levine & co door de lat zo hoog te leggen. Je wordt wakker als Delta, de allereerste Big Daddy. De game start bij professor Tenenbaum, de “moeder” en maker van de Little Sisters, die je zal helpen op je zoektocht naar je biologische dochter. Deze keer word je getreiterd door Sofia Lamb, de antagonist van dienst. Ze schotelt je minder indrukwekkende speeches voor dan Andrew Ryan, maar is ook een waardig personage om gehaat te worden door de spelers.

Terwijl Bioshock 2 het minder goed deed verhaalsgewijs, gaat het wel lopen met de prijs van beste gameplay. Het belangrijkste verschil is dat je nu tegelijk een wapen en een plasmid kunt hanteren. Als Big Daddy voel je je dan ook een complete pooier, die zonder problemen gehakt maakt van de meeste Splicers. Je arsenaal zelf heeft ook een boost gekregen. Delta begint met een boor-arm maar gaandeweg vind je ook een Gatling gun, een speergeweer en nog meer lekkers om dood en vernieling te zaaien.

Heel cool om nu als Big Daddy te kunnen spelen, maar het had nog fijner geweest als er wat gesnoeid was geweest in het takenpakket van zo’n in metaal gehulde reus. Je bent namelijk geprogrammeerd om Little Sisters te beschermen wanneer deze kleine dames kadavers aan het leegzuigen zijn. Je raadt al waar dit naartoe gaat zeker? Nu krijg je namelijk pas ADAM als je zo’n klein meisje beschermt terwijl ze haar ondankbaar taakje uitvoert. Escortemissies zijn toch zo leuk, nietwaar?

De multiplayer werd op het brainstormbord met een markeerstift meerdere keren doorhaald en is dus als gevolg ook niet aanwezig in deze collectie.

Bioshock Infinite: One step forward, two steps back

Na Bioshock 2 waren de spelers Rapture wel een beetje beu gezien. He was dan ook een enorme opluchting toen bleek dat de volgende locatie een stad hoog in de lucht was, rustend op luchtballonen, wolken en een beetje kwantummechanica-hocus-pocus. Je speelt de gokverslaafde veteraan Booker Dewitt die in een raket naar de steampunk-versie van Cloud City wordt gestuurd: Colombia! Je voelt je al bijna een moderne ridder in blinkend harnas wanneer je een opgesloten jonkvrouw in nood moet gaan redden. Deze dame, Elizabeth wordt bewaakt door Songbird, een enorm draakachtig wezen. Al een geluk wijkt het verhaal af van de clichés en moet je je een weg blazen doorheen Colombia. De stad is druk bezig met een lopende burgeroorlog en jij gaat de dodenteller nog wat extra laten stijgen wanneer je Elizabeth in veiligheid wilt brengen.

Wanneer het spel je toe laat om rustig rond te wandelen, merk je dat je eerder een racistische versie van een Disney-attractie aan het bezoeken bent. Je kijkt hoe iemand schoenen poetst en luistert naar hun dialoog. Dan stap je vervolgens naar het volgende groepje mensen dat een tasje koffie zit te drinken terwijl ze rustig over hun zwarte onderdanen praten. Die arme sukkelaar staat dan vervolgens drie meter verder stof bijeen te vegen. Oh-oh, deze ideale samenleving is toch geen droomwereld, maar eerder een nachtmerrie.

Het spel is lekker cinematisch en kan niet wachten om je zoveel coole scenario’s, personages en plotwendingen te tonen. Hierdoor neemt de gameplay een plekje op de achterbank en zijn de open levels vervangen door lineaire paden. Terwijl je in vorige titels elk hoekje moest uitkammen op zoek naar kogels, geld, vuile hotdogs en wachtwoorden, presenteert het spel je al deze zaken op een figuurlijk dienblad. Ook krijg je regelmatig een keuze voorgeschoteld met minieme gevolgen voor de verdere duur van het spel.

De actie is vele explosiever geworden, en op het scherm gaan er vele meer vijanden lopen. Wat we wel een fijne toevoeging vonden, was de skyhook. Hiermee kun je heel snel over de map heen glijden en kan de oppositie je moeilijker raken.

Indien je graag nog wat meer over Bioshock Infinite wou weten, lees dan zeker onze review ervan hier.

Een heleboel lekkere extra’s!

De drie grote DLC’s die je zeker moet gespeeld hebben, zijn Minerva’s Den van Bioshock 2 en de tweedelige Burial At Sea van Bioshock Infinite.

De tweede Bioshock had een teleurstellend verhaal, maar gelukkig maakte deze DLC veel goed. Je speelt ook een Big Daddy genaamd Subject Sigma. Je ontwaakt in de titulaire Minerva’s Den, het hoogtechnologisch centrum van de stad. Je communicator begint al snel af te gaan en aan de lijn hangt Charles Milton Porter. Deze man heeft dringende assistentie nodig en aangezien je niets beters te doen hebt, geef je toe. Charles heeft een supercomputer gemaakt, The Thinker, en hij zou die graag recupereren om mee naar de bovenwereld te nemen. Vervolgens moet je een boel nieuwe gebieden doorkruisen en krijg je zelfs een nieuw wapen: een ionlaser. Heel leuk speelgoed.

Burial At Sea speelt zich af tijdens gloriedagen van ieders favoriete onderwaterstad, Rapture. De twee voornaamste aspecten hier waren het verhaal en de terugkeer naar de meer sluipgerichte gameplay van de eerste Bioshock. Over het verhaal gaan we niet al teveel vertellen, want dan lopen we het risico van spoilers over heel de franchise uit te spuwen. Het begint als een detective noir. Jij speelt een detective die ingehuurd wordt door Elizabeth om een vermist meisje op te speuren. Een zeer welkome switch van de traditionele “persoon wordt gedropt/wakker in een vreemde lucht/onderwater stad” welke een beetje oubollig begon te worden. Het eerste deel speelt zoals Infinite, maar het tweede deel voelt aan als een terugkeer naar de allereerste Bioshock, waarin je wat meer sluipgericht moet spelen.

Daarnaast bieden de drie games ook wat kleinere extra’s aan zoals vechtarena’s, puzzelkamers en een heus digitaal museum waarin je een blik kunt werpen op de creatieve voorgeschiedenis van Bioshock.

Bioshock the collection bij Bol.com

8 Voor 'noobs'

Dit is dé perfecte instap voor nieuwkomers die deze toppers tijdens de vorige generatie aan zich hebben laten voorbijgaan. Voor de fans is er helaas niet al teveel nieuws te bespeuren. Er is een kleine grafische update, en de commentaar van Ken Levine was een fijne toevoeging, maar verder zullen ze alles al beleefd hebben wat er te beleven valt in Rapture en Colombia. Individueel zouden de games in volgorde van release een 9, een 8, en een 7 krijgen.

• Vormgeving 8
  • Audio 10
  • Gameplay 7