Remasters, een gespreksonderwerp dat tot ferm verhitte discussies kan leiden. Ook onze redactie is niet veilig van de occasionele discussie over digitale poetsbeurten. Love ‘em or hate ‘em, ze behoren alleszins tot een prominent deel van deze consolegeneratie. Warner Bros, de uitgever van de iconische Batman Arkham-franchise, besloot om een kansje te wagen door Arkham Asylum en Arkham City heruit te geven als Batman: Return to Arkham

Batman: Return to Arkham

Ontwikkelaar: Rocksteady Studios, Virtous, Feral Interactive
Uitgever: Warner Bros
Platform: PS4, Xbox ONE
Aantal spelers: 1
Release: 20 oktober 2016

Reviewcopy op PS4, bekomen via de uitgever.

Eerder Demasters

Origineel gepland voor een zomer-release, maar de niet-zo-flatterende vergelijkingen veroorzaakten onrust bij de hoge piefen. De keuze werd gemaakt om de remasters in te vriezen en enkele maanden later te ontdooien voor een tweede poging. Tijd genoeg voor een verschil, of schaf je je beter de last-gen versies aan?

Het taakje om deze games te porten naar de Unreal Engine 4 werd uitbesteed aan ontwikkelaar VirtousTijdens deze digitale spuitbeurt legden ze grotendeels de focus op drie aspecten.

Als eerste werden er nieuwe opgeblonken textures voorzien voor vele personages zoals Batman, Joker, Harley Quinn etc. Idem dito voor belangrijke delen van de omgeving. Mooi vormgegeven op zich, maar helaas gooien de verouderde animaties roet in het eten en  merk je dat de motion capture van tegenwoordig sterk verbeterd is tegenover toen. Naast de nieuwe textures is er vervolgens nog de nieuwe belichting en het verhoogde contrast. Deze twee zijn absolute moodkillers voor de donkere, gothische atmosfeer waarmee de originele Arkham Asylum overliep. Arkham City lijdt hier gelukkig minder aan. De keuze om de neonborden in de vervallen stad feller te maken, was een briljante toevoeging. Deze finishing touch laat de straten zoveel levendiger aanvoelen.

Ook draaien de games nog steeds met moeite aan dertig fps. Soms heb je zelfs daling tot ocharme vijftien fps wanneer Batman door lege gangen sprint die eigenlijk vermomde laadschermen zijn.

Batman Arkham Asylum: welkom in het gekkenhuis!

Na een té gemakkelijke arrestatie van de Joker, ruikt Batman stront aan de kinkker en besluit hij om de krankzinnige clown mee te escorteren naar zijn cel in Arkham Asylum. Wonder boven wonder heeft hij gelijk en de permanent gebleekte misdadiger onthult dat dit allemaal volgens plan was wanneer hij zijn boeien afwerpt. De gekken zijn nu baas, met Joker als hun koning.

Voor de komende tien uur gaat de Dark Knight talrijke onschuldigen redden en honderden gezichten verbouwen om tot de bodem van dit complot te geraken. Uiteindelijk ga je ook Joker het pak slaag van zijn leven kunnen uitdelen, maar tussen de intro en de aftiteling staat een hele congalijn van schurken die allemaal een appeltje te schillen hebben met de vermomde playboy.

Van alle Batman-games heeft Arkham Asylum het krachtigste verhaal, mede in de hand gewerkt vangwege de focus op het lineaire traject dat je hier aflegt op het geïsoleerde eiland van waanzin.

Batman Arkham City: crime never dies

Zonder al te veel te verklappen: Ui-te-raard redde Batman de dag in voorganger Batman Arkham Asylum, en de opportunistische gevangenisdirecteur Quincy Sharp gebruikte deze relletjes als extra propaganda om tot burgemeester van Gotham verkozen te worden. Eenmaal aan de macht gekomen, zet hij een verlaten stuk van Gotham City af, bouwt er een muur rond en dropt er al het tuig van Gotham City in. De stad loopt echter niet alleen over van gewone tasjesdieven. Diezelfde congalijn vol schurken uit Arkham Asylum maakt terug zijn opwachting en heeft zich deze keer zelfs uitgebreid met andere bekende gezichten zoals de Penguin en Mr Freeze.

Moest het hierbij gebleven zijn, zou het nog niet zó erg zijn. Helaas is de partner-in-crime van meneer de burgemeester, de eerbare Doctor Strange (nee, niet DIE Doctor), niet zo kieskeurig met zijn gevangenen. Er belanden namelijk ook onschuldigen in dit Hellegat. Tijd voor Batman om terug in de spandex en kevlar te kruipen en een beetje orde op zaken te stellen.

Een portie brawlen, een stukje stealth met een vleugje backtracking

De kern van deze franchise bestaat uit drie delen. Eerst en vooral heb je het combat systeem dat initieel bedrieglijk simpel lijkt. Eenmaal je echter begint te kijken naar dat combo-tellertje aan de zijkant van je scherm, merk je wel hoe verslavend en moeilijk het spel kan worden. Geleidelijk aan werpt het spel steeds taaiere vijanden naar je toe, gewapend met messen, schilden, vuurwapens en zelfs katana’s.

Daarnaast ben je als Batman ook de nacht zelf. Regelmatig zit je opgesloten in een kamer met talloze schurken, en het is aan jou om ze ongezien uit te schakelen. Makkelijker gezegd dan gedaan, want ze hebben meestal wel een heus arsenaal om vleermuisachtige mannen mee neer te zeven.

Het derde hoofdaspect bestaat voornamelijk dankzij de in het groen gehulde Riddler. Deze boosaardige bolleboos heeft namelijk in zowel Asylum als City elke hoek en bocht volgepropt met collectibles en raadsels. Helaas kun je nog niet alles van de get-go meepikken. In de loop van het spel zal je regelmatig moeten terugkeren met nieuwe gadgets zoals op afstand bedienbare batarangs en explosieve gel om muurtjes op te blazen.

Batman: Arkham City is meer van hetzelfde, alleen zit je nu in een open wereld waarin je je ook kunt wagen aan een hoop zijmissies. Rocksteady koos er wijselijk voor om niet alle schurken in de hoofdlijn te steken maar om ze hun eigen verhaal uit de doeken te laten doen. Zo kan de Mad Hatter niet wachten om je te mindfucken, en kan Bane wel een beetje hulp gebruiken om namaak-Venom te vernietigen.

Het oor wil ook wat

Het is altijd een beetje feest wanneer je Kevin Conroy en Mark Hamill hun iconische stemmenwerk hoort. Deze twee speelden namelijk Bruce Wayne en Joker in The Animated Series van de jaren negentig. Voor vele fans zijn deze twee de ultieme versies van het duo. Conroys Batman klinkt even badass als altijd, met toch een dosis compassie inbegrepen. Mark Hamill haalde zijn kakellach terug naar boven en had de tijd van zijn leven in de opnamestudio’s. Daarnaast levert Ron Fish ook topkwaliteit. De man had voordien al de God of War-franchise voorzien van muziek, en opnieuw brengt hij topwerk aan de tafel met prachtige tracks waar Hans Zimmer trots op zou zijn.

De nacht overleefd? There’s more!

Verhaal voltooid? Check. Boeven achter de tralies? Check. Dan kun je nu aan New Game + beginnen. Je volledige gadgetriem hangt al vol, maar je bent fragieler, en de vijanden zijn talrijker en sterker geworden.  Leuk om te weten is dat je progressie van de Riddler trophies wordt overgedragen zodat je niet opnieuw van nul dient te beginnen.

In Arkham City kan je ook twee korte verhalen spelen waarin de bevallige dames Catwoman en Harley Quinn centraal staan. Als kers op de taart bieden beide games hopen challenge maps aan. Hierin kun je je beste sluip- en knok-skills demonstreren om zoveel mogelijk punten te kunnen scoren.

Wil je nog meer media verslinden van de ’s werelds beste detective?

Wat denk je van de recente animatie film Return of the Caped Crusaders met de originele cast van de jaren zestig?
Of anders de Ultimate Edition van Batman V Superman met talrijke extra’s?
En houd zeker je ogen open voor de aankomende Lego sets van de Lego Batman film!

Batman: Return to Arkham bij Bol.com

7 Nieuwkomervoer

De originele Batman-games van Rocksteady zijn klassiekers. Helaas, de weinige grafische updates zijn niet genoeg om ze aan te raden aan de oude getrouwe fans. Heb je deze titels echter nog nooit gespeeld, dan is deze collectie iets voor jou, met alle DLC's en extra's erbij gestoken.

• Vormgeving 4
  • Audio 10
  • Gameplay 8