Allemaal hadden we graag gehad dat de volgende review startende met ‘The Legend of Zelda’ die van de nieuwste Wii U-telg zou zijn. Helaas weten we nog niets over een eventuele release, als het al op Wii U zal zijn, maar good guy Nintendo heeft de situatie al voorzien. Om het wachten te verzachten krijgen we de tweede HD-remake op rij, Twilight Princess HD. Deze keer is het resultaat wat minder overtuigend dan bij Wind Waker, zowel grafisch als inhoudelijk. Er mag dan wel een exclusieve Link Wolf-amiibo en soundtrack in de bundel zitten, er is meer dan alleen 1080p, 60fps en goodies nodig om een aankoop te verantwoorden.

HD: ja, maar niet op elk vlak

De vraag op ieders lippen bij een HD-remake is uiteraard of het nu echt mooier is. Het antwoord is ja, maar niet op elk vlak. Van uitmuntende kwaliteit zijn de textures, allemaal opgesmukt naar de heilige 1080p-kwaliteit en met veel respect voor de originele atmosfeer samengesteld. Door die textures verdwijnt ook meteen de ‘waas’ die inherent was aan de resolutie van vorige consoles. De toegevoegde kracht van de Wii U ten opzichte van vroeger laat ook toe de render distance wat op te trekken en zo Hyrule rijker te maken. Uiteraard mag je ook verwachten dat alle tekst en schermannotaties eveneens de HD lifting gekregen hebben. Op deze vlakken niets te bemerken; Studio Tantalus levert fijn werk en dat mag gezegd worden.

Het viel je misschien op dat twee zaken niet in deze eerste, lovende paragraaf voorkomen en dat zijn modelisatie en animatie. You guessed it, hier is helemaal niets aan veranderd, en hoe goed je textures ook mogen zijn, een 10 jaar oude techniek kan je nooit helemaal verbergen. Bij de meeste hoofdpersonages valt dit goed mee omdat hun oorspronkelijke modellen ook meer zorg genoten, maar verwacht je aan wat non-HD-momenten in je avontuur, zoals de lambda marktbezoeker op het drukbevolkte plein van Hyrule Castle Town. Ook in de architectuur valt het probleem op met onnatuurlijk geblokte gebouwen, in schril contrast met de piekfijne 1080p textures. Kortom, het verschil tussen texture en modelisatie is alomtegenwoordig en breekt de illusie van een opwaardering volledig. Waar het schoentje zeker knelt, is dat ondanks de verhoogde rekenkracht van het toestel en de stokoude modellen het spel NIET in staat is stabiel aan 60fps te draaien. Het gebeurt enkel op selecte plaatsen en het houdt je uiteraard niet tegen plezier te hebben met het spel, maar Tantalus had hier zeker wat extra werk mogen leveren om, kortweg gezegd, hun job deftig te doen. In vergelijking met hoe Nintendo Ocarina of Time weer tot leven bracht op de 3DS, is dit toch een hele ontgoocheling.

twilight princess HD modeling

Je ogen beginnen niet spontaan te bloeden, maar het geleverde werk voor textures wordt wat teniet gedaan door de verouderde modelisatie

Een geweldig basisspel met wat extra’s

Twilight Princess HD blijft op elk vlak wel hetzelfde briljante basisspel dat in 2006 verscheen op Gamecube en Wii, met hier en daar wat verbeteringen en weggewerkte frustraties. Bij de verbeteringen is de meest ingrijpende ongetwijfeld het gebruik van de Wii U-gamepad om on the fly van uitrusting te veranderen of in een oogopslag de kaart te bekijken, al is de gamepad helemaal niet vereist en kan je ook met de ProController op stap. Wel is het spijtig, maar begrijpelijk, dat de motion controls die de Wii-versie zo immersief maakten, niet meer ondersteund worden. Nu de huidige controllers over twee sticks beschikken, kan je eveneens de camera volledig vrij bewegen tijdens je avontuur; het is niet baanbrekend, maar zoveel ergonomischer dan steeds te centreren met de schouderknop. Verder krijgt deze versie ook de toevoeging van de Hero Mode, voor het eerst geïntroduceerd in Skyward Sword. De modus, die schade aan Link verdubbelt en hartjes in plukken gras volledig verbant, is nu wel meteen beschikbaar bij je eerste playthrough, ideaal voor wie het spel al veel te vaak heeft uitgespeeld en er niet nog eens door wil enkel om deze modus te unlocken. De ‘standaard’-modus zet je overigens in de Gamecube-versie van het spel, met linkshandige Link, terwijl de Hero mode je projecteert in de rechtshandige Wii-versie. Ongeacht welke je gewoon bent, de gespiegelde wereld heeft altijd wel iets bizar de eerste keer dat je er door trekt.

twilight princess HD gamepad

Je kaart en uitrusting op de Gamepad hebben is zeer comfortabel

Daarbovenop zijn er heel wat kleine maar welkome aanpassingen aangebracht bij zeer specifieke situaties. Zo hoef je nu niet meer 16 tears of light bij elkaar te sprokkelen voor elke twilight zone, maar slechts 12, en de 4 irritantste zijn weggelaten. Ook veel beter nu is de jacht op Poe souls. Hoeveel je er hiervan tekort hebt in elke zone, wordt overzichtelijk weergegeven op de kaart, wat de jacht, samen met de nieuw verkrijgbare Poe-lamp, een pak aangenamer maakt. De lijst loopt zo door en met elke entry heeft de aanpassing minder invloed op het spel, met het hoogtepunt in nutteloosheid dat je nu maar 1 keer hoeft te vissen voor de kat in Ordon in plaats van 2. Al deze verbeteringen zijn welkom, maar zijn ook nooit baanbrekend en, met uitzondering van Wii U-gamepadgebruik, is er zo goed als niets toegevoegd aan het spel.

twilight princess HD 3

Het boogschieten geniet in Twilight Princess HD van de gyroscopische besturing met de Gamepad

Amiibo en Twilight Princess HD

Zo goed als niets, dat betekent dat er ‘iets’ is toegevoegd. Deze spreekwoordelijke ‘it’s something’ neemt voor deze Twilight Princess HD de gedaante aan van een Wolf Link-amiibo. De amiibo zelf is van geweldige makelij, dat moet gezegd worden, maar meer dan een hebbeding is deze helaas niet. In-game speel je met deze amiibo (na het bevrijden van Faron Woods) de nieuwe exclusieve Cave of Shadows-kerker vrij. Zonder meer word je dan getransporteerd in een copy/paste van de al aanwezige Tower of Ordeal, een eindige maar lange opeenvolging van desolate hexagonale zalen met hordes monsters, met als enig verschil ten opzichte van de Ordeal-variant dat je hier enkel en alleen in wolfversie kan spelen. Speelt het iets vrij? Ja, een grotere rupee-beurs (sorry voor de spoiler). Is het een nuttige toevoeging? Absoluut niet. Het wordt niet eens geïntegreerd in het huidig landschap of verhaal, het staat niet op de kaart, het is geen echte dungeon,… Het is allesbehalve een Zelda-waardige toevoeging aan het epos.

twilight princess HD amiibo

Het amiibofiguurtje is ronduit prachtig, maar levert helaas weinig op in het spel

De Wolf Link-amiibo is niet het enige lucratieve Nintendo-figuurtje met een functie. Zelda, Link, Toon Link en Ganondorf van de Smash Bros-series leveren je elk wat in-game-extra’s op. Zelda geeft je een handvol harten terug, Toon Link en Link vullen dan weer pijlen bij, maar allebei vallen ze zonder twijfel onder de categorie ‘valsspelen’. Ganondorf is legit, die verdubbelt droogweg de schade die monsters aanrichten, een malus die te combineren is met de Hero Mode voor een ware Dark Souls-esque ervaring, waarin zelfs de kleinste slag 2 harten kost. De hardste slag met deze modificatie kost je wel ineens 16 harten!

“Is het mijn geld waard?”

Enkel en alleen als je de originele Twilight Princess niet bezit of dwaasweg Nintendo wilt belonen om de meest luie remake die ze ooit in de winkelrekken gelegd hebben. In het eerste geval ben je overduidelijk de doelgroep van dit spel en spring je best op de kans deze Twilight Princess HD te ervaren, zonder amiibo als je dit kan weerstaan. Wie het spel door en door kent en/of bezit, slaat deze aankoop best over, je vindt hier noch vernieuwing noch hernieuwd plezier. Het technisch aspect is de titel HD niet volledig waardig, er zijn meer correcties doorgevoerd dan nieuwe content, en de weinige gloednieuwe toevoegingen zijn dan wat oppervlakkig; net genoeg om mee te kunnen pronken in de reclamecampagne. Kortom, nooit gespeeld? Dan moet je het zeker kopen, want Twilight Princess is en blijft een geweldig en matuur Zelda-spel; andersom moet je deze mijden. De hele HD-remake-cultuur is op zich al twijfelachtig, maar als je het origineel op de console in kwestie kan draaien en deze op de kop kan tikken voor een luttele 20 euro, dan wordt de hele bedoeling ronduit belachelijk. Trouwens, de HD-remake zonder amiibo kost iets meer dan het originele spel toen dat uitkwam op Wii en Gamecube. Als Nintendo het echt zou doen om de nieuwe spelers de saga te laten ontdekken, breng dan ineens een collectie uit, denk ik dan.

The Legend of Zelda: Twilight Princess HD is vanaf 4 maart beschikbaar op Wii U

7.7 Luie remake

Twilight Princess HD kopen is een no-brainer voor wie het spel nooit speelde maar een zeer overbodige aankoop voor alle anderen. De basis zit nog steeds even goed in elkaar en de makers namen de tijd om een aantal frustraties uit het origineel weg te werken, maar op grafisch vlak laat studio Tantalus wat steken vallen. De exclusieve kerker toegevoegd door de Wolf Link-amiibo is ook niets om over naar huis te schrijven. Allemaal kwaaltjes die door de vingers gezien kunnen worden, maar wees hier goed van bewust.

• Design 7
  • Audio 8
  • Gameplay 8