Wanneer goden vechten, zal er bloed van onschuldigen vloeien! Wie zich hierdoor aangesproken voelt, moet zeker en vast Theomachie een kans geven. Word zelf een antieke godheid en probeer de gelovigen van rivaliserende goden zo snel mogelijk te verpulveren. Absolute macht zal de jouwe zijn!

Theomachie wordt met twee tot vier spelers gespeeld vanaf tien jaar. Een spel kan makkelijk een uurtje in beslag nemen. Het is jouw taak als god om zo snel mogelijk alle geestelijken van de andere spelers te overwinnen. Dit ga je doen aan de hand van een zeer interessante mix tussen poker en deckbuilding. Iedere speler krijgt namelijk drie profeten, zes priesters en twaalf gelovigen. De overige fiches vormen de algemene voorraad.

Het spel begint met een draft om je eigen starterdeck te vormen. Afhankelijk van het aantal spelers worden er meerdere ronden gedraft tot iedereen twaalf beginkaarten heeft. Hieruit kies je er dan acht uit die je eigenlijke beginstapel zullen vormen. Aangeraden is wel om eerst met de bijgeleverde starterdecks een keer te spelen. De overblijvende kaarten worden in het midden op tafel gelegd en de bovenste vijf worden opengedraaid. Hierna kies je je god die je een uniek voordeel zal opleveren tijdens het spel. Deze keuze wordt wel al beïnvloed door de draft want sommige goden gaan beter werken met bepaalde kleuren dan andere.

Elke speelronde verloopt in zeven fases. In fase één neem je vijf kaarten van je eigen stapel en worden er vijf elementkaarten op tafel gelegd. Hierbij worden de eerste drie al opengedraaid. Iedereen moet dan één gelovige als startinzet bieden.

In fase twee tot vier wordt er verder geboden. Hier is het belangrijk om de elementkaarten goed in het oog te houden want deze gaan bepalen welke van je kaarten je effectief zal kunnen spelen. Het bieden verloopt volledig zoals in Texas Hold’Em Poker. Je kan dus wachten, verhogen of passen. Wanneer ieders inzet gelijk is of wanneer er gepast werd, wordt de volgende elementkaart opengedraaid. Wanneer alle elementkaarten open liggen, start de laatste biedronde. Als er nog maar één speler overblijft na het bieden, wint deze meteen de pot. Hij/zij krijgt dan meteen zijn/haar inzet terug en krijgt een extra priester uit de voorraad. De andere spelers verliezen hun inzet. Zijn er echter nog minstens twee spelers in de pot, wordt er een gevecht gehouden.

Fase vijf zal dan beslissen wie het gevecht wint. Hierbij mag je zoveel kaarten uitspelen als je kan en de kracht die deze geven bijtellen bij het totaal van je inzet (profeten zijn tien, priesters vijf en gelovigen één waard).

In fase zes wordt er gekeken wie het hoogste totaal haalt en dus winnaar van de ronde is. Deze krijgt dan opnieuw zijn inzet terug en krijgt een extra priester. Iedereen gooit dan alle kaarten op hun aflegstapel en alle elementkaarten worden er ook op een gelegd.

Fase zeven tenslotte voegt nieuwe kaarten aan je deck toe. Te beginnen met de winnaar van de ronde mag je één van de vijf opengedraaide kaarten kopen. De eerste twee kaarten kosten een priester, de volgende twee een gelovige en de laatste is gratis. Hierna worden de overgebleven kaarten naar rechts doorgeschoven en aangevuld tot er opnieuw vijf open liggen.

Wanneer jij nu als enige nog geestelijken over hebt, ben je de winnaar en mag je jezelf tot oppergod kronen!

Vormgeving

Het artwork van Theomachie mag er zeker zijn. Alle inspiratie komt uit de klassieke mythologie en dat zie je. De kaarten zijn prachtig vormgegeven en creëren echt wel de epische sfeer die dit spel vraagt. Er is ook goed nagedacht over de kleurencombinaties zodat alle kaarten makkelijk van elkaar te onderscheiden zijn. De kartonnen geestelijkenfiches zijn echter niet zo opmerkelijk, maar wel functioneel. Deze zijn eenvoudig gekleurd met een eigen symbool op.

Leerbaarheid

Wie al vertrouwd is met deckbuilders zal hier zeker zijn voordeel uit putten. Weten wanneer je precies voor een specifieke kaart moet gaan, komt wel pas na enkele keren spelen. De spelregels zijn goed te begrijpen maar het vraagt toch enkele spelbeurten eer je het volledig beet hebt. Het pokermechanisme is ook heel duidelijk aanwezig, maar daar is iedereen snel mee weg. Al bij al is het zeker geen moeilijk spel, het vraagt gewoon verschillende speelsessies om het volledig te kunnen doorgronden. Maar laat dat je zeker niet tegenhouden, want het is absoluut de moeite waard.

Opstelling

Veel opzetwerk heb je aan Theomachie niet. Het belangrijkste is dat alle kaarten goed geschud worden en dat de fiches juist verdeeld zijn. Verder leg je de elementkaarten en de draftstapel klaar en je kan er meteen invliegen!

8 Uniek

Theomachie is een zeer eigen mix van deckbuilder en poker, maar werkt ongelooflijk goed. Ik had niet meteen gedacht dat dit een winnende combinatie zou zijn. Wanneer je het echter begint te spelen, merk je meteen dat het goed zit. Deze is er zeker eentje voor fans van het deckbuilding genre, maar met nog net dat ietsje extra!

• Gameplay 8
  • Vormgeving 7
  • Leerbaarheid 6