In de nieuwste uitbreiding van The Witcher 3: Blood and Wine, spelen we voor de laatste keer met ieders favoriete grumpy monster hunter, Geralt of Rivia. In dit spel van ontwikkelaar CD Project RED blijven we deze keer niet in de locaties van het hoofdspel, maar kunnen we een heel nieuw gebied verkennen. Is het een waardig afscheid van onze Witcher? Geekster greep twee zwaarden, dook voor de laatste keer in deze wereld, en zocht het voor jullie uit.

Witcher 3: Blood and Wine
Ontwikkelaar: CD Project RED
Uitgever: CD Project RED
Platform: PS4, Xbox One, pc
Aantal spelers: 1
Release: 31 mei 2016

Reviewexemplaar op PS4 werd verkregen via de uitgever.

Bijna op pensioen

The White Frost is tegengehouden, Gaunter O’Dimm is uit Geralts leven verdwenen, en onze witharige Witcher gaat met zijn gewone leven verder. Hij wordt door hertogin Anna Henrietta uitgenodigd naar Toussaint, het land van de wijn en vrije liefde. Deze vrolijke plek wordt immers geteisterd door een aantal vreselijke moorden. Wat volgt is een verhaal over vriendschap, liefde, verraad en politiek. Perfect voor The Witcher dus! Bij deze nieuwe personages zit zoals gezegd Anna Henrietta, de hertogin van Toussaint die met ijzeren vuist regeert, maar toch ook geen gevaar schuwt als het gaat om de veiligheid van haar onderdanen. Zonder een naam te noemen, komt er ook een goede vriend van Geralt (uit de boeken) terug langs en maakt zo als een van de beste personages zijn zeer welkome (en lichtjes verrassende) comeback in de serie als iemand die op zich al awesome is en ons bovendien nog meer inzicht geeft in Geralt zelf.

The Witcher 3 Blood and Wine Anne Henrietta

Duchess Anna Henrietta laat niet met zich sollen.

Zowel de antagonisten als de nieuwe nevenpersonages zijn interessant en hebben overtuigende beweegredenen voor de beslissingen of fouten die ze maken. Even interessant als de personages uit Hearts of Stone zijn ze niet, maar toch nog veel beter dan in de meeste andere games. Het zal dus zoals elke keer niet altijd even eenvoudig zijn om als Geralt een aantal keuzes te maken. Ook in een paar van de grotere sidequests zitten er een aantal morele keuzes, wat ervoor zorgt dat deze meerdere mogelijke eindes hebben.

The Witcher 3 Blood and Wine panorama

Ook in dit prachtige land zal je een paar moeilijke keuzes moeten maken die allemaal tot een ander einde kunnen leiden.

Toussaint is een plek waar door een groot deel van de ridders de ridderlijkheid nog hoog in het vaandel gedragen wordt: toernooien, beschermen van zwakkeren en het verleiden van mooie deernen. Ze zijn niet allemaal even efficiënt, maar de meesten hebben toch het hart op de juiste plaats. Niet om te zeggen dat er geen bandieten of monsters zijn, maar de omgeving van Toussaint is veiliger om in te wonen dan Velen, Novigrad of Skellige, waar de dood om elke hoek loerde en ridders er enkel waren om de bevolking te bestelen of vermoorden. Er is geweld, maar de peasant misery simulator van het basisspel en de eerste uitbreiding is niet meer zo stevig aanwezig.

The Witcher 3 Blood and Wine spoilsport

Dat gezegd zijnde, Geralt is here to ruin everyone’s fun…

CDPR heeft naast de serieuze verhaallijnen weer zijn eigen soort humor in het spel gestoken. Er is zelfs een scène die het briljante trouwfeest uit Hearts of Stone kan evenaren qua aanzetten tot schaterlachen. De mix van de serieuze Geralt met de inwoners en ridders van Toussaint is vaak een plezier om te zien. Op een bepaald moment wordt er, net zoals soms in de boeken, iets heel leuks met klassieke sprookjes gedaan. Er zitten ook een paar heel leuke referenties in het spel, bijvoorbeeld naar Monkey Island en zelfs naar één van de animatiefilms van Asterix. Wie ooit al geklaagd heeft op de trouwe maar soms moeilijk te besturen Roach (lees: iedereen), zal ten slotte een bepaalde, redelijk moeilijk te vinden side quest zeker hilarisch vinden.

The Witcher 3 Blood and Wine A38

Een echt “huis waar je gek wordt”…

Geralt zelf komt terecht in een land waar de bevolking hem niet enkel uit noodzaak inhuurt en hem voor de rest een freak noemt, maar in een land waar ze hem respecteren. Na zoveel avonturen voelt het aan alsof hij het verdient dat hij eindelijk een plek krijgt om, afhankelijk van je keuzes in het hoofdspel en deze uitbreiding uiteraard, in zijn oude(re) dag van het leven te genieten.

The Witcher 3 Blood and Wine villa

Geralt heeft een bescheiden nieuw optrekje.

Een grote brok nieuwe content

De gameplay heeft zowel een aantal kleine vernieuwingen als verderzettingen van de oude elementen gekregen. Zo is er het nieuwe mutation-systeem, waarbij je Geralt nog krachtiger kan maken dan hij al is. Deze nieuwe mutaties zijn interessanter dan de runewright uit de vorige uitbreiding, maar hoognodig zijn ze ook niet. Er zijn een klein aantal nieuwe vijanden, gaande van vleesetende planten tot goed beschermde, rollende stenen monsters en een aantal nieuwe vampieren. In de nieuwe points of interests, side quests en Witcher contracts zal je hen allemaal moeten bekampen. Ook zijn er een klein aantal hanses, roversbasissen die je vaardigheden om snel een grote groep vijanden af te maken vóór ze versterking krijgen, zwaar op de proef zullen stellen. Geralt zelf kan zijn geld in nieuwe en dure upgrades voor zijn Witcher gear steken, of kan investeren in zijn eigen villa, die met elke upgrade een aantal kleine bonussen biedt. Uiteindelijk zal je met deze uitbreiding weer tussen de 20 en 30 uur bezig zijn als je echt alles wilt doen.

The Witcher 3 Blood and Wine Hanse

Je kan natuurlijk zelf altijd extra reinforcements laten komen naar de hanses en hen ook afmaken.

Ook zijn er een paar quality of life upgrades gekomen. De menu’s zijn bijvoorbeeld lichtjes veranderd, waardoor je minder lang door al je bezittingen zal moeten gaan alvorens je de juiste potion of het juiste wapen vindt. Je kan boeken of brieven die je vindt nu meteen lezen zonder in het menu te moeten gaan klungelen. Alchemy en crafting zijn iets gebruiksvriendelijker dan vroeger. Ten slotte is het quick select menu ook in positieve zin aangepast. Jammer genoeg duurt het nog steeds even om van het ene stuk van het menu naar een ander stuk te gaan.

The Witcher 3 Blood and Wine menu

De menu’s zijn gebruiksvriendelijker gemaakt.

Dit zal voor velen wel interessant zijn, maar waarschijnlijk hebben een aantal onder jullie een andere prioriteit: hoe zit het met een van de beste minigames van de laatste jaren, Gwent? Wel, CDPR heeft blijkbaar door hoe populair hun kaartspel is bij de spelers, want ze hebben niet enkel voor nieuwe kaarten gezorgd, maar zelfs voor een heel nieuw deck: een Skellige deck onder leiding van Crach an Craite, dat het vooral van tight bond cards moet hebben. Een van de leukste unieke nieuwigheden is de mogelijkheid om je berserkers samen te leggen met een andere kaart en ze in beren (die elkaar nóg sterker maken) te transformeren! Dat gezegd zijnde, het Skellige deck kan nog steeds niet op tegen een spy heavy Northern of Nilfgaard deck, en het Skellige-only Gwent toernooi winnen zal veel meer van geluk afhangen dan je lief is.

The Witcher 3 Blood and Wine skellige deck gwent

Een goed Northern deck kan met gemak een Skellige deck verslaan.

Een schilderij

Het eerste wat opvalt als je het nieuwe gebied betreedt, is dat er overal zoveel kleur is. Toussaint lijkt op een wijnvallei in Frankrijk of Italië en heeft het deprimerende grijs en bruin uit het basisspel achtergelaten voor allerhande fellere kleuren. Het is allemaal zo ongelooflijk mooi dat je enkel maar in de zon doorheen het grote en indrukwekkende land wilt trekken en dat je je soms in een zuiders schilderij waant. Over kleuren gesproken, wie wil kan de uitrusting van Geralt kleuren in een aantal tinten, en zo Geralts look nog verder aanpassen. Zoals altijd past de muziek heel goed bij wat er op je scherm gebeurt, en is de voice acting indrukwekkend in zijn kwaliteit. Sommige voice actors mochten wel eens beter beslist hebben welk accent ze nu juist wouden aannemen.

The Witcher 3 Blood and Wine kleur

Blood and Wine ziet er schitterend uit.

Blood and Wine is DLC die je geld waard is

CD Project Red is een bedrijf dat weet hoe het moet omgaan met DLC. Een aantal extra kleine quests, wapens, armor of andere esthetische veranderingen voor het basisspel? Allemaal gratis! Als het dan op betalende DLC aankomt, toont deze ontwikkelaar dan ook dat ze ons waar voor ons geld wilt geven: nieuwe verhaallijnen en personages, een groot en visueel prachtig nieuw land vol met side quests, wapens en upgrades, en een paar fijne gameplay-veranderingen in het menu. En ten slotte: meer Witcher 3! De kans om ons nog vele uren in dit intrigerend universum onder te dompelen, is er een die we niet konden laten liggen. Wie het basisspel heeft, is het bijna aan zichzelf verplicht om deze uitbreiding te kopen.

9 Pareltje

In Blood and Wine nemen we op waardige wijze afscheid van Geralt of Rivia. Deze uitbreiding bevat naast een ongelooflijk mooi nieuw land ook veel nieuwe quests en andere leuke gameplayelementen. Wie genoten heeft van Wild Hunt en Hearts of Stone, kunnen we dan ook enkel aanraden om zich deze laatste uitbreiding aan te schaffen.

• Verhaal 9
  • Vormgeving 9
  • Audio 8