De studio verantwoordelijk voor The Technomancer, de witte-vlag-zwierende Fransozen van Spiders, is het soort bedrijf dat een speciaal kamertje heeft voorzien om al hun gebroken vorken in te verbergen wanneer er teveel hooi op werd geregen. Spiders heeft altijd ambitieuze en fantastische ideeën, maar dan blijkt dat de bodemloze geldput toch eindig is en begint iedereen als een kip zonder kop rond te lopen om zoveel mogelijk downgrades toe te passen zodat alle concepten halfsegat de eindstreep halen.

The Technomancer
Ontwikkelaar: Spiders
Uitgever: Focus Home Interactive
Platform: PS4, Xbox ONE, Windows
Aantal Spelers: 1
Release: 28 juni 2016

Reviewkopie op PS4, voorzien door uitgever

Mad Max: Wars on Mars (no Cars)

Lang geleden kochten een hele groep mensen een one-way-ticket naar Mars om hun eigen land daar te starten. Helaas hadden de meeste kolonisten enkel een hele hoop leder en koekenpannen in hun bagage gestoken welke ze impromptu gebruikten om hun fantasie, leven als post-apocalyptische raider, waar te maken. De reizigers met genoeg geld en hersencellen besloten dan om ginder bedrijven op te richten aangezien ze op voorhand genoeg deftige kledij en de inhoud van het Titicaca-meer in hun valies staken. In het heden zijn die slimmeriken aan de macht gekomen en worden we in het spel gedropt als Zachariah,  de nieuwste technomancer van dienst. Deze vechtersbazen zijn een orde van met elektriciteit geladen krijgers die net iets teveel inspiratie opgedaan hadden van de Jedi’s uit de grootvader van alle space-opera’s.

Het spel bombardeert je met cliché na cliché zoals de klassieker: ” het regime is niet koosjer en bij nader inzien zijn die terroristen eerder goedzakken” waarin er natuurlijk een kastensysteem thuishoort (jammer genoeg zonder dansende Bollywood-acteurs) met de mutanten als laagste voetsteun. Dat de hoge piefen enkel het beste met zichzelf voorhebben valt al op tijdens de eerste paar minuten van het spel. Het spel is de achtergrond voor een klassenstrijd tussen rijk en arm, maar zo’n sociale kwesties hebben niks, nada nougatbollen van belang wanneer het verhaal niet goed gepresenteerd wordt met slechte stem-acteurs. In combinatie met de slechte gezichtsanimaties en lip-syncing is het een grote strijd om je in te leven in dit onmemorabele verhaal.

Imitatie is de hoogste vorm van vleierij

The Technomancer steelt talloze elementen van Star Wars: Knights of the Old Republic. Helaas zijn deze gestolen elementen dertien jaar oud zonder iets van modernisatie. Zo zijn er verscheidene semi-open world levels zoals een sloppenwijk, een markt of de iets chiquere hoofdstad waarin er wel mensen rondlopen, maar waar je enkel een praatje kunt slaan met verkopers, quest-gerelateerde personages of barmannen die als bij-job de functie van levende encyclopedie uitoefenen. De levels zijn onnodig opengetrokken en dus zal je veel mogen staren naar een bewegende mini-map tijdens het joggen doorheen lege straatjes.

In het begin mag je in beperkte mate je innerlijke Jani loslaten en je hoofdpersonage pimpen à la Zo Man Zo Vrouw. Kleur je je haar bruin of grijs? Kaal of een comb-over? Hoe lang sluit je Zachariah op in de zonnebank tot hij de perfecte huidtint heeft? Naast het cosmetische is er ook nog een skilltree die extra opties opent in quests, zoals wanneer je oftewel een stakende mutant afranselt of de pacifistische route neemt en zijn zieke vriend geneest met een zelfgemaakte health pack. In diezelfde quest praat je ook met andere stakers die je dwingen te kiezen tussen vechten of je zilveren tong te gebruiken, en nog een andere mutant biedt naast geweld ook een optie aan om z’n gereedschap te maken. De meerwaarde van deze skills zijn ver te zoeken aangezien je in The Technomancer ook kunt spreken met je vuisten of je portefeuille. Als je veel hebt zitten vechten met deze mutanten ben je minder populair bij hen, maar als je geen belang hebt in de personages, de quests of het overkoepelend verhaal, is het moeilijk om ook maar twee fucks te geven om de verschillende talenten. Naast talenten zoals charisma en wetenschap is er ook stealth. Deze skill is net iétsje nuttiger dan de rest, maar is enkel functioneel om één enkele vijand uit te schakelen wanneer die met z’n rug naar jouw gedraaid staat. Aangezien zo goed als alle vijanden in groepjes Zachariah aan het opwachten zijn, is het quasi nutteloos.

Waar het overkoepelend spel inspiratie heeft genomen bij KOTOR, stalen de Fransozen de combat bij een ander volk dat bezet werd door de Duitsers: The Witcher 3 van de Poolse studio CD Projekt Red. Wanneer je moet vechten, kun je kiezen om de oppositie aan te pakken met een staf, een dolk en geweer of een zwaard en schild. Hierbovenop komen dan nog de elektrische gaven. Naast buttonmashen zul je ook veel heen en weer mogen rollen om alle vijandige steken, klappen en schoten te ontwijken. Defensief spelen met zwaard en schild is af te raden want dit rekt de vervelende combat nog langer uit.

Waarom is de combat saai? Ten eerste, zijn de vijanden allemaal sponzen die klap na klap kunnen incasseren, terwijl jij, dé Technomancer, al het leven laat na vijf keer een stamp onder je kont te krijgen. Vervolgens is er nog het feit dat de te korte aanvalsanimaties ervoor zorgen dat je continu preventief heen en weer moet rollen. Daarnaast registreert het spel niet altijd even goed wanneer een hit nu telt of niet. Zo zal het regelmatig voorkomen dat je ettelijke keren een vijand zult missen, terwijl een schurk z’n shotgun direct op jouw gezicht afvuurt zonder ook maar iets van resultaat. De AI is ook niet al te helder. Zo trekt het monster uit de eerste bossbattle zich geen hol aan van waar jij rondloopt en verkiest die liever om willekeurige gebieden aan te vallen.

Een console generatie te laat op de markt gekomen

Visueel lijkt dit spel thuis te horen op de Playstation 3 of de Xbox 360, niet onze huidige generatie. De animaties zijn ook niet om over naar huis te schrijven. De gebrekkige gezichtsanimaties in combinatie met de slechte lip-syncing zorgt ervoor dat je precies naar een animatronics-show zit te kijken. Het Uncanny Valley effect is hier van toepassing en dat samen met de slechte voice-acting geeft je het gevoel van een Disney-attractie. Op z’n minst kan het spel een vlotte 30 fps aan, maar dat is ook irrelevant als het spel er bagger uitziet.

Het spel ziet er qua design wel enorm goed uit. Zo zijn sommige omgevingen heel mooi om in rond te lopen en het hele Mad Max meets Red Faction-sfeertje is leuk uitgewerkt, ongelukkigerwijze niet genoeg om The Techonmancer van de ondergang te redden.

Ja, zo zien normale mensen eruit.

Ja, zo zien normale mensen eruit.

Votre anglais est bon, vous êtes engagés!

De enigste logische conclusie voor het slechte stemmenwerk is dat een intern bij Spiders in Parijs op straat is gaan staan om mensen te ronselen met als enigste vereiste: Engels kunnen spreken. Per toeval liep dan de volledige voice-cast van Heavy Rain voorbij. Ze waren net klaar met een lange sessie van horroriconen hun naam uit te roepen zoals Freddy KruegerMichael Myers en dan vooral het hoofdpersonage van de Friday the 13th films.

Al een geluk is de soundtrack een pareltje gemaakt door Olivier Derivière, de persoon on speed dial wanneer Spiders een nieuwe soundtrack nodig heeft. De man had al eerder prijzen gewonnen voor z’n vroeger werk en opnieuw levert hij schitterend werk met muziekstukken zoals deze.

Don’t play it again

Met enkel de hoofdmissies zul je een kleine twintig uur bezig zijn, en de zij-objectieven smijten er nog eens een vijftiental uur bovenop. Of je genoeg motivatie zult hebben om het opnieuw te starten, of om zelfs tot aan de aftiteling te geraken, betwijfelen we ten zeerste. Moest je toch op een onbewoond eiland vastzitten met The Technomancer, een tweede speelbeurt zal niet veel nieuws onder de zon brengen en we zullen duimen dat iemand per vliegtuig Star Wars: KOTOR dropt, samen met een oude Xbox.

The Technomancer bij Bol.com

3 Meh

De paar goede elementen zoals de soundtrack en de mooi ontworpen omgevingen kunnen The Technomancer helaas niet redden van de ondermaatse graphics, het stereotiepe verhaal en de ronduit slechte combat. Laten we hopen dat het volgende Spiders-project succesvoller is.

• Verhaal 3
  • Vormgeving 5
  • Audio 6