The Game: Speel… Zolang je kunt! (review)

0

The Game… Iedereen die nu al verloren heeft, steke z’n hand omhoog. Ja? Klaar? Goed, nu we dat stomme mopje achter de rug hebben, kunnen we van start gaan met de eigenlijke review. Want hoewel de naam nu niet bepaald iets is om over naar huis te schrijven, is het spel zelf dat zeer zeker wel.

The Game is een spel voor 1-5 spelers vanaf 8 jaar. In dit spel neem je het, samen met andere spelers of alleen, tegen het spel zelf op. Je zal namelijk proberen zoveel mogelijk van de 98 kaarten te leggen op één van de vier aflegstapels. Twee ervan stijgen van 1 tot 99, de andere twee dalen van 100 tot 2. Op de stijgende stapels leg je kaarten met steeds hogere waarden, op de dalende stapels kaarten met steeds lagere waarden. Iedere speler moét om beurt minimum twee kaarten afleggen. Je kan er gerust meer afleggen, maar hou wel in gedachten dat je samen tegen het spel speelt en dat je best zo klein mogelijke sprongetjes maakt. Jij kan op een stijgende stapel zonder probleem een 50 op een 2 leggen, maar zo zorg je er wel voor dat je medespelers en jij op die stapel geen kaarten van 3 tot 49 meer kwijt kunnen.

De uitzondering hierop, en cruciaal om goed te scoren, is de achteruit truc. Je kan immers “achteruit” spelen als je een kaart met een waarde van precies tien meer (op de dalende stapel) of tien minder (op de stijgende stapel) legt. Zo kan je bijvoorbeeld op de stijgende stapel een 32 leggen op een 42. Goed overleggen met je teamgenoten is dus de boodschap, hoewel het niet is toegestaan te onthullen welke kaartwaardes je precies in je hand hebt. Het moet toch een beetje spannend blijven, nietwaar. Allerhande omschrijvingen of vage hints, variërende van “Even niets meer op die stapel bijleggen” tot “geen al te hoge sprongetjes hier, graag” zijn wel ok. Dit zorgt soms voor ronduit hilarische woordenwisselingen.

Nadat je minimum twee kaarten gespeeld hebt, vul je je hand weer aan met kaarten van de trekstapel, tot je er weer 6, 7 (met twee spelers) of 8 (met 1 speler) hebt. Als de trekstapel leeg is, gaat het spel door, maar moet je slechts een kaart per beurt afleggen. Het spel stopt wanneer een speler geen twee kaarten kan afleggen zolang er nog kaarten in de trekstapel zijn of wanneer een speler geen enkele kaart meer kan afleggen als de trekstapel op is. Dan wordt er geteld hoeveel kaarten nog niet afgelegd zijn, om te bepalen hoe jullie het er vanaf gebracht hebben. Zijn er minder dan 10 kaarten over? Proficiat, dan heb je echt erg goed gespeeld.

Vormgeving

Met z’n schedelmotief ziet The Game er nogal edgy uit. Voor de vrolijke en kleurrijke illustraties moet je The Game niet kopen, maar eerlijk gezegd stoort dat geenszins. Illustraties zijn bij een spel als dit niet nodig en zouden zelfs meer afleiden dan nuttig zijn.

unnamed

Wat daarentegen wèl relevant is, is het ontzettend handige formaat van het spel. Je steekt het als het ware in je broekzak of handtas. Gemakkelijk vervoerbaar, ideaal voor op reis èn het neemt weinig plek in beslag in je spellenkast. Da’s mooi meegenomen, zowel letterlijk als figuurlijk.

Leerbaarheid

Kunnen tellen. Da’s letterlijk de enigste vereiste om The Game te spelen. Het leuke is dat de eenvoud van het spel geenszins afbreuk doet aan de amusementswaarde. Je kan The Game in een handomdraai zelfs uitleggen aan de grootste bordspellenleek, wat het een handige troef maakt om feestjes wat op te vrolijken of om het ijs wat te breken.

Opstelling

The Game is een kaartspel en dus per definitie vrij eenvoudig klaar te zetten. Je legt de vier startkaarten onder elkaar en zorgt dat je naast elk wat plaats hebt voor een aflegstapel. Vervolgens schud je de stapel kaarten en deel je er elke speler 6 (7 als je met 2 speelt, 8 als je alleen speelt). De rest leg je op een aparte trekstapel naast de startkaarten.

unnamed

88%
88%
Verslavend

Tsjonge. White Goblin Games loog niet toen ze dit spel verslavend noemden. Nummertjes op volgorde leggen klinkt misschien wel als duf patience spelen, maar niets kon verder van de waarheid zijn. Je zou het niet zeggen wanneer je aan je eerste spel begint, maar voor je het weet, wil je meer: meer spelletjes, meer kansen om meer punten te scoren tegen het spel. Een klein doosje, maar een grote verrassing.

9
  • Vormgeving
    7