The Elder Scrolls: Legends preview

0

Het is bijna zover dat we de nieuwste installatie in The Elder Scrolls reeks mogen verwelkomen! Ik heb alvast een sneak peak mogen nemen en kan er jullie nu volop van laten proeven. Deze keer is het weliswaar geen rpg geworden, maar een strategy card game. Ik kan het het best omschrijven als een kruisbestuiving tussen Hearthstone, Magic: Duels of the Planeswalkers en Might and Magic: Duel of Champions. De vraag is nu enkel of Legends zijn mannetje kan staan op een al verzadigde markt.

The Elder Scroll Legends

Ontwikkelaar: Dire Wolf Digital
Uitgever: Bethesda Softworks
Platform: iOS, PC
Aantal Spelers: 1-2 (online)
Release: 2016
Previewexemplaar voorzien door ontwikkelaar.

Waarom zou je nu net The Elder Scrolls: Legends gaan spelen, hoor ik je al denken. De voornaamste reden hiervoor is de eigen aanpak die Bethesda aan het genre geeft. Het is zeker geen simpele kloon, maar een spel dat meer diepgang biedt dan Hearthstone en toch toegankelijker is dan Magic.

http://www.geekster.be/wp-content/uploads/2016/08/legends-kleuren-e1470163790560.jpgDe kaarten bestaan uit 5 kleuren met daarbij nog neutrale kaarten die in elk deck kunnen gebruikt worden. Hierbij ga je ook steeds 2 kleuren kunnen gaan combineren, multicolored kaarten zijn dus ook van de partij. Elk deck moet uit minstens 50 kaarten bestaan en er mogen maar 3 kopieën van elke kaart aanwezig zijn. Elke kleur heeft dan ook zijn eigen karakteristieken en bijhorende speelstijl. Het is aan jou om hier de beste combinaties in te zoeken, maar ik kan je nu al zeggen dat de mogelijkheden zeer uitgebreid zijn.

Bethesda’s Way

Wat vooral nieuw is, is het speelbord zelf. Dit wordt opgedeeld in twee lanen waarin je je kaarten moet spelen. Deze gaan soms nog speciale eigenschappen hebben. Dit zorgt voor extra strategie en soms erg moeilijke keuzes. Hier ga je zeker in het begin aan moeten wennen, maar ik ben er alvast van overtuigd. Het geeft veel meer dynamiek aan deze ccg en zorgt voor net dat ietsje meer uitdaging.

Je hero wordt ook omringd door 5 runes. Deze leveren je een kaart op telkens je 5 van je 30 levenspunten verliest. Hier is duidelijk zeer goed over nagedacht. Hierdoor ga je je tegenstander soms niet willen aanvallen om hem net die extra kaart te ontzeggen. Sommige kaarten hebben namelijk de prophecy ability, waardoor deze gratis gespeeld kunnen worden als je ze krijgt van zo een rune. Zo krijg je opnieuw nog meer tactiek in het spel en dat kan alleen maar goed zijn!

Spelmodi

Je kan van The Elder Scrolls: Legends zowel in single- als multiplayer genieten. De focus ligt natuurlijk wel op de multiplayer, maar als je hier even geen zin in hebt, kom je ook zeker aan je trekken. De campagne is goed uitgewerkt in 3 hoofdstukken, die telkens uitdagender worden. Deze moet je wel doorlopen om de andere spelmodi te ontgrendelen. Je kan dan ook tegen de AI je arenavaardigheden aanscherpen. Je krijgt 8 tegenstanders voorgeschoteld en wanneer die overwonnen zijn, wacht er je nog een eindbaas. Denk maar niet dat dit een fluitje van een cent wordt, want er wordt zeker degelijk tegenstand geboden.

Als je jezelf wilt testen tegen andere spelers, dan zijn er hier 2 mogelijkheden: de constructed ladder of arena. Op de ladder ga je met zelfgemaakte decks aan de slag. In arena komt het er op neer een deck te draften om zo 7 overwinningen te proberen halen. Net als in Hearthstone is je arena-avontuur afgelopen na 3 nederlagen.

Free To Play?

Nog een pluspunt is de aandacht die Bethesda schenkt aan de free-to-play spelers. Je wordt telkens rijkelijk beloond wanneer je je hero leveled, drie overwinningen op de ladder boekt of een arena afwerkt. Je kan dus echt wel je kaartcollectie opbouwen zonder er een massa geld tegen aan te gooien. Er is dan ook nog de optie om zelf kaarten te soul summonen, dit systeem is volledig vergelijkbaar met het dust uit Hearthstone. Je startkaarten zijn ook zeker niet minderwaardig aangezien je deze ook kan levelen. Als je een beetje feeling hebt met kaartspelen kan je van minuut 1 al competitief zijn. Het is nu net hier dat Legends in mijn ogen het best scoort. Ik ben er alvast al volledig aan verknocht. Hou deze dus zeker in het oog!

Aanrader

Voor alle collectible card game fans is dit er zeker eentje om een kans te geven. De unieke speelstijl en eigen uitwerking die Bethesda aan het genre geven, maken van Elder Scrolls Legends een absolute aanrader! Visueel zit alles al zeer goed en wat de gameplay betreft, lijkt alles ook al degelijk gebalanceerd te zijn. Ik kijk nu al uit naar extra uitbreidingen!