Symmetra wordt volledig herwerkt in Overwatch

0

Overwatch kwam een goed half jaar geleden uit. Ontwikkelaar Blizzard zat sindsdien niet met de duimen te draaien, in tegendeel. Twee nieuwe personages, nieuwe maps, een vernieuwde arcade modus,… ten opzichte van de eerste versie is de huidige Overwatch bijna onherkenbaar. Blizzard houdt het gelukkig niet enkel bij nieuwe content en is man genoeg om toe te geven wanneer iets niet aan hun core-filosofie ‘fun, fun en nog is fun‘ voldoet. Die ‘iets’ heet Symmetra, en Blizzard is vastberaden de fout weg te gommen.

You were not meant for greatness

Symmetra is al een tijdje een doorn in het oog van vele Overwatch-spelers. Niet alleen is ze zeer situationeel nuttig door haar Teleport-ultimate, ze moest bij de teamopstelling zo goed als steeds de duimen leggen voor een sterkere, snellere of krachtigere held. In de paar gevallen dat ze dan wel van nut was, zoals het eerste punt van heel wat payload maps, was het een dubbeltje op zijn kant. Of je kreeg de teleporter op tijd geplaatst of het was meteen tijd voor een andere held. Mocht je ze toch doorspelen dan voelde haar vaardighedenpalette uiteindelijk toch zeer beperkt aan. Blizzard heeft dit goed begrepen en na maanden gezaag op menig interne of externe fora gaan ze eindelijk aan de slag. Maar hoe maak je Symmetra terug relevant door te prutsen met de parameters? Eenvoudig: niet…

Symmetra is het eerste personage dat herwerkt wordt. Geen extra damage hier of meer leven daar, elke vaardigheid werd herbekeken en herontworpen. Het merkwaardigste is misschien nog haar ultimate. Deze wordt niet met het badwater weggegooid. De Teleport-ultimate blijft bestaan, ze krijgt er gewoon eentje bij! Dat lees je goed, twee ultimates. Maar hoe werkt dat dan? Is ze dan niet een beetje OP ten opzichte van de rest?

Symmetra is herboren

Sinds gisteren kan je de herwerkte Symmetra uitproberen in de zogehete Public Test Realm (of PTR voor de hippe mensen). PTR is zoals steeds enkel toegankelijk op pc, maar de bedoeling is vooral om feedback te vergaren alvorens ze de wijde wereld in te sturen. Hoe dan ook komt ze naar het echte spel, maar de termijn is nog niet gekend.

Ik zie je al nerveus worden achter je scherm “Jaja dat weet iedereen, wat is er nu veranderd Jason !!!”. Eerste aanpassingen zijn haar schilden. Blizzard achtte ze veel te zwak en bovendien was het een ware corvee om iedere ploegmaat van eentje te voorzien. Weg ermee dus, nu kan ze een Photon Barrier projecteren om de ploeg te beschermen. Dat schild heeft niets te maken met haar vorige kracht. De Photon Barrier is gelijkaardig aan Reinhardts of Winstons schild, en ook deze kan aan diggelen geknald worden. Het voordeel is wel dat deze barrière op zijn eentje vooruitgaat over een vaste afstand. Ideaal dus om nog een laatste push te forceren als je tanks al de loodjes hebben gelegd.

Symmetra Photon Barrier

Symmetra’s nieuwe Photon Barrier

De volgende grote aanpassing is zoals gezegd haar ultimate. Teleport blijft bestaan, en zal nog steeds hetzelfde functioneren en kosten om op te laden. Eens gezet kunnen zes ploegmaten sneller versterken zoals iedereen het ondertussen gewoon is. Wel heeft de teleporter nu regenererende HP, zodat het niet meer per ongeluk uitgehaald kan worden door twee verdwaalde Phara-raketten. De tweede ultimate wordt niet geladen via een aparte meter of een dubbele lading, maar is tegelijk beschikbaar wanneer je teleporter dat is. Jij zal de keuze moeten maken.

Die ultimate is niets minder dan een schildentotem en vervangt zo een beetje haar nu verdwenen vaardigheid om schilden te geven. Eens geplaatst zal het je hele team van 75 extra shield-hp voorzien. In tegenstelling tot Lucio’s Soundbarrier heeft deze geen zichtlijn nodig en helpt het je team door muren en obstakels heen. Je kan hem dus best ergens goed verstoppen en wat beschermen met je turrets. Zo verplicht je de tegenstand iemand op te offeren om deze neer te halen. Tenzij ze liever tegen een muur vechten, ons ook niet gelaten.

Deze diashow vereist JavaScript.

Haar turrets en vuurwapen ondergingen geen ingrijpende veranderingen. Hiervan was Blizzard (en de gemeenschap eigenlijk ook) wel tevreden, maar enkele quality of life-aanpassingen waren wel nodig. Nu hoef je bijvoorbeeld niet meer te wachten op een verse lading turrets. De nieuwe draaglimiet is zes (en niet meer drie), waardoor je in het begin van de pot niet hoeft te stressen bij het klaarmaken van je verdediging. Daarnaast kan je ze nu ook opsparen voor als je ergens vastzit of om je nieuwe ultimate wat in te dekken. Bij haar vuurwapen werd enkel de secondary fire aangepast: de lengte van de straal gaat hier van vijf naar zeven meter. Het maakt van Symmetra niet plotseling een ware moordmachine, het zorgt er gewoon voor dat je nu vanop iets veiligere afstand je job kan doen.

Maar wacht, er is is meer !

De PTR dient niet enkel voor Symmetra natuurlijk. In deze reeks testen krijg je ook toegang tot de op-Blizzcon-beloofde-map Oasis. Het is een controlemap zoals we er al een paar hebben, maar het centrale punt zou voor wat verrassingen kunnen zorgen. Daarnaast krijgt Sombra de broodnodige voice-line ‘Boop’ (geen sarcasme, dit had er van dag één moeten inzitten) en werd een bug met Zarya’s barrière gecorrigeerd. Alle details vind je natuurlijk terug op de officiële blog, hierzo

Overwatch Oasis new map

De centrale high ground zal fel bevochten worden op Oasis

Wij zijn alvast zeer benieuwd naar de nieuwe Symmetra en vooral of ze nu weer relevant zal worden in het competitief milieu. Wat denk jij ervan? Zijn de aanpassingen gegrond of niet diepgaand genoeg? of heb je ze al getest en je mening gevormd? Laat het ons zeker weten in de comments !


Wil je meer weten over Overwatch, lees dan zeker onze review:

Share.

About Author

Jason Blomme

Games games en nog eens games. Ik ben geboren met een controller in de handen en zal zo waarschijnlijk ook heengaan. En podcasts.

Reacties