Voor de anime-fans onder ons zal Sword Art Online wellicht bekend in de oren klinken. De franchise is al een tijdje een vaste waarde sinds diens begindagen als “light novel” (een soort Japans tienerboek) en heeft een niet zo bescheiden fanbasis kunnen vergaren door zijn unieke premisse. Zoals dat gaat bij succesvolle franchises (en dan nog zeker in Japan), was het maar een kwestie van tijd eer Sword Art Online na meerdere anime-adaptaties enkele games in het repertoire kon steken. Zo zagen we al Hollow Fragment de revue passeren en is sinds kort ook het nieuwe Sword Art Online: Lost Song verschenen in onze regio op PS4. We namen het voor jullie onder de loep.

Sword Art Online Lost Song

We need to go deeper!

Sword Art Online: Lost Song is behoorlijk meta. Een game die zich afspeelt in een andere MMO-game, Christopher Nolan zag dat het goed was. We need to go deeper enzo. En ziedaar, het gebeurt! Sword Art Online: Lost Song speelt zich af na de grote events van de verhaallijn van Hollow Fragments (dus wederom buiten de main storyline), waar onze bekende Kirito en compagnie net ontsnapt leken uit de Sword Art Online VRMMORPG-nachtmerrie. Net bekomen van het originele avontuur in Hollow Fragment begeeft de party zich nu naar een nieuwe, net uitgekomen regio in ALO (want vorige keer kwam dit volledig goed, nietwaar?). Svart ALfheim. Svart ALfheim is een nieuw deel van ALfheim, dat fans weten te bestempelen als de “Fairy World”, gezien de personages hier over vleugels en fairy-achtige kwaliteiten beschikken, vliegen inbegrepen. Leuk detail: alle personages beginnen op Level 100, gezien ze hun personages verhaalsgewijs overgedragen hebben uit het voormalige Sword Art Online spel.

Groot verschil met de andere SOA-games is dat Lost Song zich bewust meer beweegt naar het genre action games en daarbij het MMORPG-facet wat achterwege laat. De game lijkt zelfs meer te spelen als een meer free roam Warriors-game. Maar deze vergelijking wordt helaas getorpedeerd door de gameplay, die ondermaats blijft ten opzichte van andere action games. De controls, combat en camera in the field laten allemaal flink wat te wensen over.

Sword Art Online Lost Song

Het herhalen van dezelfde combo’s, keer op keer op keer, het begint te vervelen na slechts een half uur in het spel. Waar we in Dragon Quest Heroes nog vlot van de ene combo in de andere hakten en kliefden, zitten we in Lost Song opgescheept met een houterige combinatie “zachte” en “harde” aanvallen (zoals in The Witcher 3), die slecht in elkaar lijken over te vloeien en waardoor je het gevoel van de strijd snel inruilt voor een frustrerende rollercoaster van jewelste. Daarnaast bezit het spel een lock-onsysteem dat zo verstoord wordt door je camera-controls (beide gecontroleerd door de rechterjoystick), dat het bijna onmogelijk wordt om de dichtstbijzijnde vijand in het vizier te houden. Maar die ene minion die vijf kilometer verder staat, heb je dan wel gezien en getarget. Onbegrijpelijk dat men opteerde voor dergelijke control scheme. Daar kunnen meerdere personages en een character creator ook helaas geen grote dynamiek bewerkstelligen. Veel meer dan button mashen ad infinitum is het niet, ondanks de gesuggereerde diepgang met skillsets en leveling-mechanisme.

Sword Art Online Lost Song

Vliegen is een leuke gimmick, maar vervalt al snel in “ik vecht op onzichtbare vloer” taferelen die doen denken aan Dragonball Z. De meerwaarde van het vliegen ontbreekt dus wat. Buiten de occasionele Deus Ex Nope-ontsnapping van vijanden op de begane grond en het zoeken naar weinig verhulde power-ups, blijft je personage erg lineair vliegen. Vergelijk het met de controls van een duikboot, maar dan in de lucht.

Sword Art Online Lost Song

Visuals

Ik vind het werkelijk spijtig dat de controls en gameplay zijn wat ze zijn. Visueel kan de game immers behoorlijk uitpakken met uniek character design en imposante animated sequences. De Sword Art Online-vibe wordt duidelijk gerespecteerd, al situeren de omgevingen, vijanden en kerkers zich dan weer visueel een fors trapje lager. Waar de sfeer op sommige momenten zo mooi en on point kan zijn, heb je op andere momenten het gevoel dat de designers gewoonweg lui zijn geweest, zeker in kerkerdesign. Zo lineair simpel dat ze haast een klucht worden.

Lichtpunt

Saving grace van dit spel zijn de mogelijkheden om samen de game te tackelen in online co-opmodus, die het geheel van de gameplay wat draaglijker maken. Zo kan je missies doen in een party van 4, maar ook elkaar de tanden uit buttonmashen in PvP-duels, hetzij 1vs1, hetzij 4vs4, wat de game toch nog wat meer levensvatbaarheid geeft naar het einde toe. Voor de forever aloners onder ons, tough luck.

Sword Art Online Lost Song

Het is iets zorgwekkends. Games die geïnspireerd zijn op dergelijk bronmateriaal lijken vervloekt. Meer dan eens worden nobele intenties en kwaliteit klaarblijkelijk ingeruild voor de gemakkelijkere cashgrab en ik vrees dat het voor Sword Art Online: Lost Song niet anders is. Laten we hopen dat dit voor het aangekondige vervolg, Hollow Realization, anders zal zijn.

5.2 Voor de fans

Laat er geen twijfel over bestaan. Sword Art Online: Lost Song is een leuke titel voor fans van de franchise, maar overtuigt niet echt als action-RPG hier. De knullige controls, houterige bewegingen en cameracontrole fnuiken al snel de algemene speelbaarheid van het spel, zeker in gevechten. Lijdt hevig onder visuele ups en downs. Maar er zijn wel bikini's en badhanddoek-costumes. Want redenen.

• Verhaalllijn 5
  • Gameplay 3
  • Replayability 5