Wat een jaar is het geweest voor Nintendo. Niet alleen lanceerde het Japanse bedrijf een nieuwe console die het succes van de Wii lijkt te evenaren, het bracht ook nog eens twee van de meest gelauwerde games van 2017 op de markt. Dit is ongetwijfeld het jaar van de wedergeboorte voor Nintendo. In een industrie waar AAA-games het alsmaar meer op veilig spelen, veegt Nintendo met zowel The Legend of Zelda: Breath of the Wild als Super Mario Odyssey jaren van iteratie van tafel om een bekende formule volledig heruit te vinden. Ongelooflijk hoe een Mario-game na meer dan 30 jaar nog steeds weet te verrassen.

Super Mario Odyssey

Ontwikkelaar: Nintendo EPD
Uitgever: Nintendo
Platform: Nintendo Switch
Aantal spelers: 1-2
Release: 27 oktober 2017

Review met eigen exemplaar.

Terug naar de zandbak

Super Mario Odyssey is de nieuwste game van het team rond Yoshiaki Koizumi, het voormalige Nintendo EAD Tokyo, dat faam vergaarde met onder andere Super Mario Galaxy en Donkey Kong Jungle Beat. Het team begon reeds in 2013 te werken aan dit project, met als bedoeling terug te gaan naar de roots van de 3D Mario-platformer. Net zoals in Super Mario 64 en Super Mario Sunshine speel je in Odyssey namelijk in non-lineaire sandbox levels waar je zelf kan kiezen waar je gaat en staat. Het resultaat zijn verschillende thematische werelden die je op je eigen tempo kan ontdekken en die bomvol verschillende gameplay-elementen en bijhorende verrassingen zitten.

3d mario timeline

Nintendo maakt een onderscheid in de 3D Mario-games tussen course clear 3D’ en free roaming 3D. Net zoals in Super Mario 64 heb je in Odyssey geen singulair doel voor ogen als je een level aan het spelen bent. Terwijl games zoals Super Mario 3D Land en World probeerden om het perfecte huwelijk tussen een 2D- en 3D-game te vormen, door je van punt A naar punt B te loodsen om zo de course te clearen, kiest Odyssey resoluut voor de speelstijl van Super Mario 64. Elk level is een mini-open wereld met een eigen thema, een speeltuin met van alles om te doen en jezelf in te verliezen.

super mario odyssey nintendo switch cappy

Oké, je wordt er in Odyssey wel op attent gemaakt dat er op een bepaalde plaats in het level een Power Moon te vinden is, maar in principe ben je niet verplicht die te gaan halen. Er is geen vaste volgorde om de verschillende Moons te verzamelen. Zelf al ben je van plan die ene te gaan halen, dan nog zal je onderweg afgeleid en verrast worden door van alles en nog wat. Je kan zelf een aantal verschillende Moons verzamelen en vervolgens de wereld verlaten om in een andere verder te spelen.

Cappy

Maar het is niet omdat Nintendo terug gaat naar de speelstijl van Super Mario 64 en Super Mario Sunshine, dat het al de lessen die het geleerd heeft met de daaropvolgende games, vergeet. Super Mario Odyssey is nog steeds een schoolvoorbeeld van de Nintendo gamedesignfilosofie. De game heeft één centrale mechaniek: het gooien van Mario’s pet, Cappy. Net zoals het schieten van inkt in Splatoon of het opzuigen van vijanden in de Kirby-games is het concept zo simpel dat iedereen meteen snapt wat er gebeurt. Je gooit je pet ergens tegenaan en plotseling zit Mario in dat voorwerp of vijand en heb jij de controle overgenomen. Doordat de pet en de snor visueel worden overgebracht, is het meteen duidelijk wat hier aan de hand is. Zo kan Mario praktisch iedere vijand overnemen die zelf geen hoed of pet draagt. En dat zorgt soms voor hilarische taferelen.

Sinds het introduceren van Mario in de derde dimensie heeft Nintendo de voormalige loodgieter altijd enkele extra moves gegeven om vijanden te verslaan. Deels gewoon omdat het kan, maar ook zeker omdat het springen op vijanden (de signature move van Mario) niet zo eenvoudig is in 3D als in 2D. Zo kan je in Super Mario 64 vijanden een schop verkopen, heb je F.L.U.D.D. als wapen in Super Mario Sunshine, de spin attack in Galaxy en nu dus het gooien van Cappy. Het feit dat Cappy niet altijd gebruikt wordt om vijanden te verslaan maar om hun gedaante aan te nemen, is net het geniale aan Odyssey. Op die manier krijg je een grote waaier aan verschillende speelstijlen die elk op zich de gameplaykern van een eigen game zou kunnen zijn.

Bovendien heeft Cappy ook een grote impact op het spelen van Mario als zichzelf. Door de knop ingedrukt te houden nadat je Cappy vooruit hebt gelanceerd, blijft de pet enkele seconden ter plaatse draaien. Dit creëert een miniplatform waar Mario op kan springen. Door Cappy te gooien tijdens een sprong, springt Mario ietsje hoger. Of je kan je sprong van richting doen veranderen door Cappy mid jump de andere kant uit te gooien. En er zijn vast nog andere mogelijkheden die ik nog niet eens ontdekt heb. Het wordt pas echt duidelijk hoe veel invloed Mario’s pet heeft op de gameplay wanneer je Cappy op sommige momenten in de game moet achterlaten en platform challenges moet doen zonder je trouwe vriend. Bovendien is Cappy ook dé manier om bijvoorbeeld deuren te openen of schakelaars om te draaien. Nintendo neemt het idee heel ver en verweeft het met alles in de game.

Game Over

Het hoofdverhaal (als je het al een verhaal kan noemen) ga je als Super Mario-veteraan snel achter de kiezen hebben. Nintendo past deze strategie al langer toe: maak de kern van de game toegankelijk voor iedereen maar geef de meer ervaren spelers een extra uitdaging. Verstop bijvoorbeeld drie speciale munten in ieder level voor een extra moeilijkheidsgraad in New Super Mario Bros. Of wat dacht je van een paar extra moeilijke werelden die je pas kan spelen nadat je de credits hebt gezien (ik probeer nog steeds het laatste level van Super Mario 3D Land te verslaan). Ook Super Mario Odyssey volgt deze logica. Nadat je de game hebt uitgespeeld, kan je alle boss fights opnieuw spelen in een moeilijkere variant (behalve de Broodals, maar dat is misschien ook maar best). Je krijgt een heleboel extra Moons om te verzamelen verspreid over alle werelden – sommige echt bijzonder moeilijk om te behalen. En ook opent er zich na een tijdje een extra wereld die niet bepaald van de poes is. Er is echt gigantisch veel post-game content in deze game, volledig optioneel te verkennen.

De grote hoeveelheid aan Power Moons mag misschien een beetje overdreven lijken, maar het is slechts een manier waarop Nintendo je wil aanzetten tot de kern van deze game: op ontdekkingstocht gaan en elke wereld tot in de kleinste hoekjes verkennen. Ieder moment van nieuwsgierigheid wordt op die manier beloond. Het herinnert ons aan het feit dat een goede platformer de spelers beloont voor de acties die ze uitvoeren, voor de kansen die ze wagen – niet voor het aantal collectibles dat ze weten te verzamelen. Combineer dat met een haast ongebreidelde creativiteit en je hebt opnieuw het bewijs dat Super Mario na meer dan 30 jaar nog steeds de gouden standaard voor videogames is. Mario verwarmt opnieuw het hart van zelfs de grootste haters. En terecht.

Super Mario Odyssey bij bol.com

Super Mario Odyssey

9 PETJE AF

Super Mario Odyssey is het zoveelste bewijs dat Nintendo de heer en meester blijft van 3D-platformers. Een geniale centrale mechaniek gecombineerd met een haast onuitputtelijke fantasie resulteert in één van de beste games van het jaar. Sommige van de baasgevechten konden ons iets minder bekoren, maar dat wordt later in de game enigszins goedgemaakt.

• Verhaal 5
  • Vormgeving 10
  • Audio 9