Mario, loodgieter, dokter, kart-racer en nog zoveel meer, vierde afgelopen weekend z’n dertigste verjaardag, en dat zal de wereld geweten hebben. Als ultiem eerbetoon aan het besnorde icoon bracht Nintendo Super Mario Maker op de markt, het spel waarin je zelf je eigen Mario-levels kan ontwerpen.

Het was een behoorlijke gok van Nintendo. Zelfs geen berekende. Gamers spelen weliswaar graag games, per definitie, maar willen ze ze ook wel zelf ontwerpen? Maar net als bij Splatoon eerder dit jaar, bleek Nintendo het bij het juiste eind te hebben en is Super Mario Maker een absolute voltreffer, die nu al met recht en reden een klassieker genoemd mag worden. Er bestonden uiteraard al langer verschillende fan made Mario level creators“, dus zo ontzettend nieuw is het concept niet, maar Super Mario Maker laat alle concurrenten achter zich door z’n enorme toegankelijkheid.

Levels maken was immers nog nooit zo intuïtief. Met de stylus van de Wii U sleep je vanuit een handige toolbar de blokken, vijanden of andere voorwerpen die je in je level wilt, op een overzichtelijk gerasterd level. Je kan de lengte van dit level naar hartenlust (maar niet onbegrensd) aanpassen en met de gomknop ongewenste elementen weer verwijderen. Heb je er een te grote zooi van gemaakt? Klik dan op het ruimteschipje dat verdacht veel weg heeft van het Geekster-logo om het level te nuken en als een onbeschreven blad weer achter te laten.

SMM blokjes

Zoals je ziet, zijn er mogelijkheden genoeg. En dan heb ik nog steeds niet alles unlocked

Ondanks de schier eindeloze mogelijkheden, raak je als gamer nooit overweldigd. Je gaat immers niet meteen met het hele arsenaal aan bouwopties aan de slag. Je begint vrij eenvoudig, met de meest basis game-elementen in de stijl van Super Mario Bros. uit 1985 en gaandeweg unlock je meer “bouwstenen”, stijlen en levelmogelijkheden. Let er trouwens ook op dat de stijl van het level de fysica ervan bepaalt. Zo zal alleen de “new Mario” in levels in de New Super Mario Bros. stijl wall jumps kunnen uitvoeren.

Als je elke dag kort inlogt, zal je over de loop van negen dagen alle unlockables vrijspelen. Dit kan ook veel eerder gebeuren. Als je maar niet genoeg kunt krijgen van deze creator tool en voldoende lang gespeeld hebt/voldoende blokjes geplaatst hebt, komt het vrachtwagentje dat nieuwe sets levert soms vroeger. Elke levering van nieuwe game-elementen gaat vergezeld van een demolevel waarin de gameplaymogelijkheden van de nieuwe bouwblokjes worden getoond. Met de blokjes zelf kan je heel creatief omgaan: je kan ze schudden om ze lichtjes te veranderen (en zo een groene koopa te veranderen in een rode, om maar een voorbeeld te geven) of ze in bepaalde gevallen combineren. Een torentje van goomba’s? Perfect mogelijk. Een grote Bowser met vleugels en een Hammer Bro op z’n rug? Geen probleem. Opmerkelijk is ook de Amiibo-compatibiliteit, waardoor je bepaalde skins kan unlocken met behulp van je Amiibo-figuren.

SMM bouwen

Bouwen…

Een level bouwen is één ding, een GOED level bouwen is al heel wat anders. Je kan weliswaar je verbeelding de vrije loop laten, maar toch is het wenselijk dat je levels ook effectief speelbaar blijven. Dankzij de handige PLAY-knop kun je meteen een sectie van je level testen vanaf een startpunt dat je zelf bepaalt. Dankzij de Mario Ghost, een tool die je later unlockt, kan je ook de afgelegde weg van Mario herbekijken, zodat je precies weet hoe ver je kan springen, of waar er nu toch nog best een extra blokje wordt neergezet.

SMM spelen

… En testen!

Gemaakte levels kan je op je eigen versie van het spel opslaan om later te spelen of te bewerken. Ben je zo trots op je level dat je het met de wereld wilt delen? Dat kan. Je kan ieder level uploaden, op voorwaarde dat je het eerst zelf kan uitspelen. Je level gaat dan online en jij krijgt een handige course ID-code die je aan je vrienden kan geven, zodat zij je level kunnen spelen.

… Wat ons naadloos brengt bij de speelmodus en de online mogelijkheden van Super Mario Maker. Die zijn best indrukwekkend te noemen en net als de bouwmodus erg uitgebreid, doch elegant in hun eenvoud.

SMM online

Na het maken, het spelen!

Als je zelf even geen inspiratie hebt of eventjes genoeg gebouwd hebt, kun je dus ook andermans levels gaan spelen. Dat kan je in de 10 Mario Challenge of de 100 Mario Challenge, waar je met 10 of 100 levens een parcours moet clearen dat bestaat uit een aantal levels die door je medespelers ontworpen werden. De moeilijkheidsgraad daarvan kan variëren. Levels op Super Mario Maker vallen immers te verdelen in vier categorieën. De overdreven moeilijke levels, gemaakt door sadistische hufters zoals yours truly, de overdreven makkelijke levels, de “don’t move” levels die zichzelf spelen (waar soms rasechte pareltjes tussen zitten) en de goede, gebalanceerde levels. Het spreekt voor zich dat spellen in deze laatste categorie even zeldzaam zijn als een goed boek van Christopher Paolini. Het kàn, maar het is bloody unlikely.

SMM chaos

Eén van de betere “Don’t move”-levels. Een rollercoaster van pure waanzin en awesomeness.

Als random niet zo je ding is, kan je ook zelf op zoek gaan naar levels. Via de tab courses kan je op zoek gaan naar een specifiek level of kijken welke levels de afgelopen tijd de beste beoordelingen kregen. Hadden we dat nog niet gezegd? Je kan aan ieder level dat je speelt een ster geven om je goedkeuring te laten blijken. Sterren vertalen zich in Medals en hoe meer Medals je hebt, hoe meer levels je kan uploaden. Zo wordt de kwaliteit van je creaties de enige maatstaf die bepaalt of je er meer tegelijk kan uploaden.

Zoals je hierboven zag, is er ook nog de makers tab. Hier krijg je een overzicht van de favoriete designers. Hier kan je je vrienden toevoegen, om snel te kunnen zien welke levels zij recent nog op de wereld hebben losgelaten, of die ene Franse kerel die van die fantastische Don’t move-levels maakt… Makers genoeg in deze wereld, getuige het feit dat er in de eerste week na de release van het spel al meer dan een miljoen levels online gedeeld werden. We hoeven je niet te vertellen dat je die sowieso nooit allemaal kan spelen en dat Super Mario Maker, als je geen fan bent van het bouwaspect, nog steeds beschouwd kan worden als de ultieme Mario-sidescroller, met meer levels dan je in je hele leven zal kunnen uitspelen.

bundles

Een aanrader voor de die hard-fans zijn de Super Mario Maker bundles, die ook een artbook en een supercoole 8-bit Amiibo bevatten.

Nostalgie, de beelden en geluiden uit vervlogen tijden die baden in een zeemzoete waas. Eindeloze mogelijkheden, die je creativiteit prikkelen en de grenzen van je verbeelding op de proef stellen. En ten slotte een replayability en levensduur die nu al garant staat voor JARENLANGE speelpret. Nintendo heeft deze drie elementen, die elk op zich al garant staan voor een fantastische game, samen in de kookpot gegooid, geroerd, uitgeschonken en er een snor op geplakt. Als je me nu wilt excuseren, ik heb nog wat bouwwerk voor de boeg…

94%
94%
Onbegrensd potentieel

Super Mario Maker is nu al een klassieker. De mogelijkheden van deze unieke game zijn quasi onbeperkt. Klassieke en nieuwe game-elementen ontmoeten elkaar voor het eerst en eindelijk kan je zelf op een intuïtieve manier dat ene level maken waar je altijd al van gedroomd hebt. Genoeg gebouwd of even geen inspiratie? Dan is dit spel nog steeds een schatkist die je eindeloos veel speelbare levels voorschotelt.

9.5
  • Design
    9.5