Stories: The Path of Destinies is een spel waarbij keuzes maken het verhaal in significante mate kan aanpassen. Deze isometrische action RPG van Spearhead Games speelt zich af in een dark and gritty dierenrijk en wordt als een echt duister sprookje gepresenteerd. Bovendien is het de bedoeling om het spel steeds te herspelen en herspelen. Hebben de makers de juiste keuzes gemaakt en is het dus een goede aankoop, of is het spel laten liggen de wijzere optie? Geekster mocht het spel voor jullie uittesten op PS4.

De charmante, maar donkere wereld van Stories: The Path of Destinies

In de antropomorfe wereld van de Floating Islands komt de vos Reynardo in het bezit van een speciaal boek waar de kwaadaardige Emperor, een grote kikker, ook naar verlangt. Het boek toont hem hoe zijn keuzes zijn lot zullen aanpassen en welke stories of destinies voor hem in petto zijn. Nu is het aan hem om de juiste keuzes te maken en de oorlog tegen de Emperor en diens leger vol raven te winnen, liefst zonder zijn principes of zijn sorta maybe girlfriend Zenobia, de dochter van de Emperor, in gevaar te brengen.

Reynardo heeft gelijk, hij heeft echt geluk dat al deze kisten niet op slot zijn.

En als je ondertussen kisten met loot vindt, is dat mooi meegenomen.

Als dat heel kinds klinkt, weet dan dat er in de eerste minuten van het spel al een jong konijntje genadeloos wordt afgemaakt door keizerlijke troepen. Heel Stories: The Path of Destinies baadt zowel in de charme van het hoofdpersonage en de verteller als in een grimmige sfeer vol verraad, moord op getuigen, massamoord, een massavernietigingswapen en een zielverdervende magische steen.

Hebben we het al gehad over de vele massamoorden in Stories: The Path of Destinies?

Iets minder vrolijk dan een normaal kinderverhaal…

Kiezen is verliezen

Keuzes maken is één van de belangrijkste elementen van het spel. Elke keer je het spel speelt, zal je vier belangrijke keuzes moeten maken. Red je je oude vriend Lapino, of probeer je een geheim wapen voor het verzet te vinden? Vertrouw je je vriendin, hoewel ze voor de vijand werkt, of verdoem je haar tot ondervraging en foltering? Ga je voor wraak of voor spritiuele kalmte? Durf je het aan om een superwapen te gebruiken dat ook de wereld kan vernielen? Op het einde bepaalt de combinatie van je keuzes hoe het verhaal zou kunnen aflopen. Wie hoopt op een happy ending, zal al snel van een koude reis thuiskomen. Reynardo zal heel zwaar zijn best moeten doen om niet neergestoken, verpulverd of onthoofd te worden op het einde van zijn queeste. Eenmaal het einde van het spel bereikt (de eerste keer kost je dat iets minder dan twee uur), is het tijd om alles opnieuw te doen en andere keuzes te maken. Gelukkig is er een mooi overzicht van de keuzes die je gemaakt hebt en welke gevolgen deze hadden.

En elke verschillende combinatie van keuzes zorgt voor een ander einde in Stories: The Path of Destinies!!

Heel het spel draait rond de keuzes die je tussen elk hoofdstuk maakt.

Dit is meteen één van de grote aantrekkingspunten van het spel: Het verhaal verandert ingrijpend naargelang de keuzes die je maakt, en proberen alle 24 verschillende eindes te vinden is een leuke taak. Bij bepaalde eindes leer je ook bepaalde waarheden, zoals dat een zogezegde vriend een verrader blijkt te zijn of dat een superwapen relatief onstabiel is. Pas met alle waarheden in je bezit kan je proberen om het ware einde te bereiken.

Gotta catch 'em all!

Uiteindelijk zijn er veel verschillende eindes te vinden.

Het is echter niet allemaal kommer en kwel. Het spel zit ook doorspekt met een hele hoop (soms zwarte) humor. Een groot deel hiervan wordt geleverd door de Narrator, die het verhaal aan ons vertelt alsof het een sprookjesboek is. Dit betekent dat hij zowel alles beschrijft, als alle stemmen op zich neemt. Het lijkt hierdoor echt alsof iemand een (donker) verhaal voor het slapengaan aan het vertellen is. Daar komt nog bij dat de Narrator vaak grapjes maakt naargelang je acties, bijvoorbeeld als je een kist opent, een lift neemt of inanimate objects blijft vernielen. Ook zitten er een beperkt aantal pop culture references in zijn monologe dialogen. Vele van de endings zullen je ook doen glimlachen. In mijn derde playthrough probeerde ik alles zo goed mogelijk te doen, maar toch een status van zen te bereiken met Reynardo. De reactie van de troepen van de keizer tijdens het einde waren – alweer mede dankzij de Narrator – bijzonder humoristisch.

De Narrator is constant aanwezig in Stories: The Path of Destinies

Arkham Fox

Als speler bestuur je Reynardo in een isometrische wereld. Je kan gewoon rondlopen, dashen, of jezelf met een hookshot naar een ander platform trekken. Springen is er niet bij. Naast de wereld ontdekken, zal je ook vaak in gevechten verwikkeld worden. De combat is geen button masher, maar heeft een soort ritme, zoals in bijvoorbeeld de Arkham-games. Op het juiste moment aanvallen of counteren zorgt ervoor dat je combometer omhoog gaat, je meer damage doet, en je meer EXP krijgt. Met deze EXP kan je extra skills kopen om de gevechten beter te doen verlopen, zoals je hookshot gebruiken tijdens gevechten of dubbele combometer increase krijgen als je met een perfect ritme vecht. De combat verloopt meestal vlot, maar aangezien je je aanvallen meestal niet kan onderbreken, zal je soms geraakt worden als een vijand op het laatste moment beslist je aan te vallen zonder dat je je nog kan verdedigen.

Arkham Fox

De combat van Stories: The Path of Destinies heeft een groot Arkham-gehalte

Buiten deze gevechten zijn er ook stealth sections, waarbij je vliegende vijanden één voor één moet uitschakelen. De eerste keren is dit best leuk, maar na een aantal van deze momenten ben je het al snel beu. Gelukkig kan je vaak naar het einde dashen en de hendel overhalen die je naar de rest van het level brengt. Bij het dashen moet je wel opletten dat je niet vast komt te zitten in de wereld zelf…

En deze wapens zijn dan nog eens de sleutels voor veel optionele deuren met loot of extra gevechten.

Met je ore en elemental essences kan je nieuwe wapens maken of bestaande wapens upgraden

In kisten kan je ore en elemental essences vinden om je wapens mee te verbeteren. Je kan namelijk na een tijdje vier verschillende elemental weapons maken, die elk hun eigen bonus meebrengen. Daarnaast zijn deze wapens ook letterlijk de sleutels die je toestaan deuren naar extra gevechten of loot te openen. Bij het herspelen van de hoofdstukken zal je dus vaak andere paden kunnen bewandelen dan ervoor. Ook kan je met veel geluk bepaalde gems vinden, die je voor nog extra bonussen, zoals meer verdediging of het automatisch breken van schilden, kan gebruiken.

Maar een groot aantal upgrades zijn pas na een aantal keren spelen beschikbaar.

Je hebt best wat keuzes qua upgrades.

Het feit dat je het spel telkens moet herspelen, zorgt ervoor dat elke playthrough een soort New Game + is. Je wapens, EXP, ore, etc. worden allemaal meegenomen. Om een beetje uitdaging te houden, worden de gevechten dan ook (tot op een zeker punt) moeilijker, met meer en gevarieerdere vijanden. Na een tijdje zijn er niet enkel de standaard ravens, maar ook ravens met een schild of ravens die magie kunnen gebruiken. Maar zelfs met deze variatie in het achterhoofd heb je qua combat na een aantal keer het spel te spelen alles wel gezien en heb je zelf geen upgrade materials meer nodig. Het wordt dan ook de uitdaging om zo snel mogelijk alle vijf de chapters (opnieuw) te spelen en een nieuw einde te bereiken.

Verhaaltje voor het slapengaan

Ook qua graphics straalt het spel charme uit. Je gaat van de ene kleurrijke omgeving naar de andere in een mooie isometrische wereld. De levels hebben allemaal hun eigen visuele look, maar het is jammer dat er in totaal maar een klein aantal levels (ongeveer zes of zeven) te vinden zijn. Zelfs met het bewandelen van nieuwe paden door het gebruik van je zwaarden, zal je na de zoveelste playthrough snakken naar meer variatie. Er zijn geen echte cutscenes, aangezien we in een soort sprookjesboek zitten. Alle acties tussen de levels door worden dus eerder gewoon verteld in plaats van getoond, en meestal nog op slechts één tekening.

Maar het past wel in de kinderboeken-sfeer.

Nogal veel telling en weinig showing.

Zoals gezegd neemt de Narrator alle stemmen voor zijn rekening. Dit betekent dat er maar één voice actor in het spel aanwezig is. Gelukkig doet Julian Casey zijn job heel goed en is de Narrator een plezier om naar te luisteren. Er is muziek in het spel aanwezig, maar naast het feit dat het de levels voldoende begeleidt, kan je er niet veel over zeggen (enkel de muziek tijdens de credits behaalt net een hoger niveau).

Een doordachte keuze maken

Wie houdt van keuzes die belangrijk zijn voor meer dan de kleur van een laserbeam tijdens het einde, zal zich met Stories: The Path of Destinies kunnen amuseren. Ook al speel je steeds dezelfde levels, proberen alle verschillende eindes te zien is een goede invulling van een tiental uur. Wie echter gebrand is op veel variatie in de gameplay en omgevingen, maakt beter een andere keuze.

Stories: The Path of Destinies is beschikbaar op PS4 voor €14.99 en op pc voor €12-15

7 Herspeelbaar en charmant

Stories: The Path of Destinies is een leuke action RPG voor wie houdt van "wat als...?"-momenten. Je keuzes beïnvloeden het verhaal echt en alles wordt mooi gepresenteerd als een echt sprookjesverhaal. Of je het zal blijven herspelen hangt natuurlijk af van hoeveel je in het verhaal geïnteresseerd bent, want na een tijdje ben je niet meer zo geïnteresseerd in de gameplay.

• Vormgeving 8
  • Audio 7
  • Gameplay 7