Star Wars, voor velen hun favoriete filmfranchise. Doorheen de jaren 90 en 00 volgde al gauw menig game gevestigd in het grote Star Wars-universum. Zo’n twee jaar geleden kwam Star Wars: Battlefront I uit, ondertussen is het tijd voor de tweede game van de moderne Battlefront-games. Je weet het ondertussen zelf al, dit wordt geen lachertje. Fasten your seatbelts, it’s going to be a bumpy ride.

Star Wars Battlefront II

Ontwikkelaar: EA DICE
Uitgever: Electronic Arts
Platform: pc, PlayStation 4, Xbox One
Aantal spelers: Single player campaign, multiplayer tot 40 spelers
Release: 17 november 2017

Reviewexemplaar op pc bekomen via uitgever.

Velen onder jullie zijn uiteraard op zoek naar één onderdeel van deze review: de loot boxes. Nog even geduld, er is uitgebreid aandacht later in deze review. Voor we dit sleutelonderwerp aanbreken, dienen ook enkele positieve aspecten van de game aan het licht gebracht te worden.

Technisch spektakelstuk

Battlefront II is een prachtige game. Het getuigt van klasse hoe ontwikkelaar DICE erin slaagt om dit visueel spektakelstuk te produceren. Haal de interface-elementen weg en je kan er bijna vanuit gaan dat je naar een Star Wars-film aan het kijken bent. Deze sterke graphics worden toegepast op een divers aantal iconische locaties. Na herhaaldelijk geklaag van de spelers besloten EA en DICE om een singleplayer-ervaring te ontwikkelen, iets wat ontbrak in de vorige game. De verhaalmodus is een korte speelsessie van om en bij de 5 uur. In het begin van de campagne begin je als een soldaat van The Empire. Het begin is sterk en interessant voor menig Star Wars-fan; zo ben jij de clean-up crew die als eerste aankomt op de bosplaneet Endor net nadat de rebellen vertrokken zijn. Je krijgt zo een zeer iconische scène vanuit het andere perspectief te zien, jammer genoeg gaat het vanaf daar bergaf. DICE had makkelijk een ganse verhaalmodus rond dit perspectief kunnen opbouwen, maar al in de vierde missie, net zoals in The Force Awakens, besluit je karakter dat de brutale daden van The Empire nét dat ietsje te erg zijn en loopt zij over naar de rebellen. Jammer.

Ook uitgebreide ruimtescenario’s maken deel uit van de verhaalmodus.

De hele verhaalmodus voelt ook aan als één grote fan service. Zo kom je in elke missie wel een van de grote figuren tegen. Aan het vechten in een klein dorpje, ongerelateerd tot het overkoepelende Star Wars-verhaal? Boem, plotseling Han Solo die daar toevallig opduikt. Deze geforceerde fan service valt héél hard op wanneer jouw karakter, een nét overgelopen soldate, na luttele dagen al op top secret missies mag gaan met sleutelfiguren zoals Princess Leia. Ten slotte speel je in elke andere missie wel met een van de grote sterren. Voor het verhaal moet je deze singleplayer dus niet spelen. Je komt wel op tal van bekende locatie’s uit de films en je krijgt de kans om deel te nemen in grote gevechten in de ruimte met de bekende X-wings. Jammer genoeg zijn deze sequenties vaak langdradig. Net zoals de graphics speelt het spel goed en voelt ieder wapen écht aan zoals je ze eerder in de films zag. In de multiplayer kan je kiezen uit 4 basisklasses, die ieder ook actieve vaardigheden hebben.

Verkwist potentieel

Over die multiplayer dan, zoals bij vele shooters de modus waarin je het meeste tijd zal besteden. Battlefront II bevat opnieuw de gekende spelmodi Galactic Assault met een klassiek aanval-verdedigingsobjectief. Daarnaast kan je ook opteren om louter space battles te doen of een modus waarin je énkel met de bekende personages kan spelen. Het grote verschil met Battlefront I is dat je nu punten moet opsparen om met een heldenkarakter te spelen. Deze punten verdien je tijdens een match, door kills te halen, objectieven te behalen en meer. Het is een iets fairder systeem dat actieve gameplay promoot en beloont. Jammer genoeg zijn de meeste spelletjes te kort om, zelfs voor de beste spelers, de duurdere helden te gebruiken. Dit komt voornamelijk omdat zoals gewoonlijk het merendeel van de spelers niet voor de objectieven gaat én omdat de doelen soms erg moeilijk zijn om te behalen. Een tweede grote frustratie is de beperkte beschikbaarheid van de helden, lore-gewijs is het erg logisch dat er maar één Darth Vader op het spelveld kan zijn. Maar dit betekent uiteraard dat wanneer je uitzonderlijk eindelijk genoeg punten hebt, er niemand anders al als de iconische slechterik aan het spelen is. Deze situatie wordt nog eens verergerd vanwege het vreselijke grind systeem dat ervoor zorgt dat de meeste spelers slechts uit een paar helden kunnen kiezen.

Tot nu toe een relatief positieve review. Maar beste lezer, je weet ondertussen wel over wat we het nu gaan hebben: de loot boxes. Laat me alvast beginnen met een vroegtijdige conclusie: deze game is doodgemaakt door de loot boxes en het progressiesysteem. Hierdoor kunnen wij in eer en geweten de game absoluut niet aanraden. Zoals je ongetwijfeld al weet, bevat Battlefront II loot crates of loot boxes: deze bevatten Star Cards of currency. De Star Cards zijn items die je kan koppelen aan één van de vier basisklassen of één van de helden. De upgrades kunnen nieuwe vaardigheden zijn of rechtstreekse upgrades. Het probleem hierbij is dat de voornaamste bron van Star Cards de loot boxes zijn. Wat betekende dit concreet? Mensen die geld besteden, konden extra veel loot boxes kopen om zo geüpgradede Star Cards te bemachtigen en hadden op die manier ook karakters die gewoonweg beter waren. EA beloofde de spelersbasis te segmenteren op basis van de upgrades die je karakters hadden, maar dit klopt gewoonweg niet. Ik kan niet meer tellen hoeveel keer ik in een een-op-eengevecht ben verslagen door een vijand die 3 Epic (de hoogste kwaliteit) Star Cards had gekoppeld aan zijn karakter, wat betekende dat sommige van zijn vaardigheden tot 30% meer schade brachten. Walgelijk.

Eén afbeelding, 3 currencies te spotten. Battlefront II: géén F2P-game

Bovenstaande voorbeelden zijn zaken die je kan verwachten van een free to play-game, niet een game van meer dan 60 euro. De algemene progressie is ook volledig kapotgemaakt. Als beginnende speler zijn er slechts een paar helden die je vrij kan spelen indien je genoeg battlepoints hebt in een spel. Wil je als Darth Vader spelen? Dan moet je nu zo’n 15 000 punten neerleggen. Dit kan je gelukkig in zo’n 2 tot 3 uur halen. Maar deze verandering is er enkel gekomen nadat EA na de massale en terechte klachten uit de community besloot om de kost met 75(!)% naar beneden te halen. Wil je alle helden, dan ga je toch nog tientallen uren mogen spelen. Om specifieke Star Cards te upgraden of te kopen kan je ook Crafting Parts gebruiken die je krijgt uit de loot boxes of door het voltooien van uitdagingen. Vlak voor de game uitkwam, besloot EA om de mogelijkheid tot het kopen van loot boxes te verwijderen om later eventueel terug te keren.

Moeilijke evenwichtsoefening

Het overkoepelende probleem is dat deze volledige game, de progressie, werkelijk alles doorspekt is op het systeem van deze currencies, loot boxes en microtransacties. Het weghalen van de mogelijkheid om extra loot boxes voor geld te kopen, lost dit probleem nog steeds niet op. Het enigste wat momenteel achterblijft, is een gedegouteerde gaming community en een game zonder ziel. Het concept van loot boxes is niet nieuw: onder het mom van stijgende productiekosten besluiten meer en meer grote game publishers om zogenaamde games as a service aan te bieden. Games die constant updates blijven krijgen met nieuwe gear, progressie, cosmetics en meer, gedreven door een indringend microtransactiesysteem via loot boxes. Het klopt dat games enorm veel duurder zijn geworden om te produceren en het prijskaartje van 60 dollar staat al meer dan een decennium min of meer vast. Deze 60 dollar die, aangezien de inflatie en stijgende lonen, minder waard is geworden.

Na het schrijven van deze review moesten we even bekomen.

Anderzijds is de afzetmarkt van games talloze keren groter geworden én heeft de introductie van DLC extra inkomsten voorzien. Zelfs het concept loot boxes en/of microtransacties is voor deze schrijver niet per se een doodvonnis, zolang deze louter cosmetische items bevatten die nooit effect hebben op het spel of de progressie. Toch besloot EA te ver te gaan, gevolgd door de massale en gerechtvaardigde furie van de community. De hele affaire rond loot boxes zorgde er zelfs voor dat minister Koen Geens eventjes wereldnieuws werd toen hij aankondigde dat ze loot boxes en het gokaspect gingen onderzoeken.

Het is een betreurenswaardig verhaal. Battlefront II is een game met voortreffelijke graphics en magnifieke audio gemaakt door de getalenteerde ontwikkelaars bij DICE. Een game die prima aanvoelt, kapotgemaakt door de progressie via loot boxes die diep genesteld zitten in de kern van het gamedesign. Het weghalen van de mogelijkheid om ze te kopen voor geld is slechts een pleistertje op een wonde waardoor een gemiddeld persoon op twee nanoseconden zou doodbloeden. For shame. Ook dit nog: na EA is ook Disney net zo schuldig. In tegenstelling tot wat velen denken, mag je ervan uit gaan dat de hoge pieten bij Disney élke beslissing rond microtransacties hebben goedgekeurd. Battlefront II is zonder drastische maatregelen en updates aan het progressiesysteem, niet aan te raden. Wacht af en hou je zuurverdiende centen bij totdat deze game het geld opnieuw waard is. De bal ligt volledig in het kamp van Electronic Arts. Wij wachten af.

Star Wars Battlefront II

4 Vermijden

Battlefront 2 zou een game kunnen zijn die makkelijk een 7 of hoger kon verdienen, indien deze niet ontworpen zou zijn op basis van het vreselijke progressiesysteem en de walgelijke loot boxes. Deze aspecten zitten in de kern van het spelontwerp. Tot EA drastische aanpassingen maakt, zal deze game voor de speler dan ook voor vele frustraties zorgen.

• Verhaal 3
  • Vormgeving 9
  • Audio 9