Splatoon: Spitter Spetter BAZOOKA! (Review)

1

Splatoon is één van de grote nieuwkomers in het Nintendo-verse. Jep, eindelijk een nieuwe IP op de Nintendo platformen! Tijdens E3 2014 sloeg de demo al hoge ogen en sinds eind mei zien we ons gezegend met het finale nieuwe plankton baby’tje van Nintendo. Ons Geekster team neemt het onder de loep in onze all out inktcredible review!

In de wereld van Splatoon, bevolkt door humanoid inktvissen – oftewel Inklings – die hun technologie en inkt gebruiken om menig muur te bespetteren, worden we steevast tegen elkaar uitgespeeld in Turf Wars, Battle Tower of tegen de buitenaardse Octopus-wezens, genaamd Octarians. En dat met de nodige swag, want zo hoort dat nu eenmaal in Inkopolis. Inkteressant, niet? (Ik zal stoppen, ik zweer het).

Inktleiding

Het is niet moeilijk om even terug te denken aan het geweldige Super Mario Sunshine op wijlen Gamecube, ongetwijfeld de inspiratie voor het jonge development team dat achter Splatoon staat. De manier waarop de inkt van het scherm spat, leunt immers uiterst dicht aan bij de verf/water-dynamics die Super Mario Sunshine dat unieke kleurtje gaven, daarom niet onterecht één der mooiste games op de Gamecube. Baby Bowser lijkt echter een groentje tegenover de machtige bekliederkrachten van de Inklings. Dit is Super Mario Sunshine op LSD.

Splatoon

Splish.

Toegegeven, Splatoon is even wennen. Naast de overdonderende kleurexplosies, beschikt het spel over unieke controls, die het voor leken moeilijk maakt het spel snel onder de knie te krijgen. Verticaal richten doe je immers met de gyrocontrols van de Wiipad, terwijl je de camera moet draaien met de rechter joystick, het meest ongewone stuk aan de controls. Squidform bereik je door de ZL knop in te houden, terwijl je kan springen met X. Bekliederen doe je met ZR en de camera reset je met de Y-knop. Daarbovenop activeer je nog je subwapen met de R-knop. Voor iemand die niet echt bekend is met dergelijk multitasking in shooters, kan dat behoorlijk frustrerend werken om dit onder de knie te krijgen. Bovendien wordt je daarvoor genadeloos afgestraft in de online multiplayer omgeving. Maar daarover verder meer.

Squirting 101

Gelukkig biedt het spel daarvoor een oplossing. Nieuwkomers kunnen zich volledig uitleven in de single player campagne, waar je stapsgewijs elke subtiliteit in de controls van je Inkling ontdekt. In een overkoepelende overworld, is het aan jou, Inkling extraordinaire, om Inkopolis te redden van de ondergang en buitenaardse invasie van de Octarians. Dit doe je door de verschillende Zapfishes te redden uit hun respectievelijke valstrikken, afgewisseld met unieke, dynamische bossfights. Er is duidelijk veel werk gestoken in mini-leveldesign, zoals we dat wel meer gewend zijn van Nintendo, in games zoals Captain Toad: Treasure Tracker en Super Mario 3D World.

Splatoon Singleplayer

Splatoon Singleplayer

Ieder level draait rond het gebruik van een bepaalde actie, met een stelselmatige toename in moeilijkheidsgraad. Dit alles culmineert uiteindelijk in één van de zaligste bossfights die ik ooit heb meegemaakt. Het is duidelijk dat deze modus dient als voorbereidende montage op het echte werk, de Multiplayer Turf Wars. Wanneer je de eerste drie werelden hebt doorlopen, ben je al redelijk klaargestoomd. Maar niet getreurd, zelfs ervaren rotten hebben voordeel, gezien ieder level geheime scrolls verbergt, waarvan sommigen in de shops van Inkopolis ook leuke goodies unlocken.

Let’s get KRAKEN!

Komen we bij het echte stuk. Waar de Inktvis van het plankton gescheiden wordt.
Bruut, onvergevingsgezind en vooral veel gekladder. Jep, dat zijn de Turf Wars in een notendop. Met je eigen Inkiling kan je in Inkopolis je uitrusten voor de paint-off, met een arsenaal aan tools en wapens die de verf aan de schenen, voetzolen en ook meerdere aangezichten legt. In deze 4vs4 omgeving (er is nog geen 3vs3 of 2vs2 opzet, NOG niet) neem je het vervolgens in een random samenstelling van die spelers op tegen elkaar om zoveel mogelijk grond te beschmützen. Jawel, grond (!). In Splatoon is het niet de bedoeling je tegenstanders zoveel mogelijk uiteen te laten spatten, maar wel zoveel mogelijk grond te coveren met je eigen inktkleur. Je eindscore is dan ook lijnrecht verbonden met de hoeveelheid grond die je bespetsjt. Natuurlijk helpt het wel om de tegenstander zijn vooruitgang tegen te houden, door hem volop in het gezicht met je verfborstel te swaffelen.

Splatoon Weapon Select

Equipment Select Screen

Je bevindt je met je team telkens in een random gekozen (uit twee beschikbare) stage, die om de vier uur gewisseld worden. Deze stages (of arena’s eigenlijk) zijn allen uniek en vereisen steevast een andere strategie om deze zo optimaal mogelijk van je eigen kleur te voorzien. Zo zal je in het skatepark al snel clashen met het andere team, terwijl je in de scheepswerf eerder stiekem tewerk moet gaan, om stelselmatig terrein te winnen van het andere team.

Daarbovenop heb je bij elk wapen toegang tot een superwapen voor een beperkte tijd, eens je je powermeter gevuld hebt door zoveel mogelijk grond te bekliederen. En deze wapens  zijn. DE. MAX. Een Inkzooka? INK NUKE MISSILE? DE KRAKEN?!!! Alles waar je als kind van droomde te bezitten in de waterpistoolmatches in de tuin, het is er. Er bestaat geen beter gevoel dan het moment de gloire, waarbij je met je shiny Inkzooka twee Inklings van de tegenstand uiteen tornado’t. Combineer dat met maniakaal gelach en PRESTO! Beste. Zondag. Ooit.

nintendo E3

SAY HELLO TO MY LITTLE FRIEND

Rest assured, chaos zal er altijd zijn in Splatoon. En wat voor een chaos. Kleurrijke explosies langs iedere kant en in iedere hoek kan een potentiële vijand verborgen zitten. Bij Bowser, dit spel is schitterend leuk.

Splatoon

Gevaar loert overal.

Per gespeelde game wordt je score opgeteld en zal je desbetreffend aantal punten stijgen om je rank aan te spijzen. Afhankelijk van de rank die je hebt, zullen er meer wapens en attire beschikbaar zijn in de shops in Inkopolis. Jullie kunnen al zien waar dit heen gaat.

Jammer aan deze multiplayer aanpak is dat er al uiterst snel na release een grote impasse ontstond tussen de “casual” gamers en de “hardcore” gamers, waarmee in matchmaking geen rekening wordt gehouden. Als enige lvl. 4 in een groep van lvl. 17-20 belanden, haalt de grootste fun er een beetje uit. Teveel sterven is ook niet goed voor de moraal, you see. De wapens op dat hoge niveau zijn gewoon onfair tegenover de minder ervaren spelers. Een beetje management had zeker geen overbodige luxe geweest.

Gelukkig zit Nintendo heel dicht op de metagame van Splatoon. Twee dagen na release, kwamen ze immers op de proppen met een nieuw wapen en de verlossing van het probleem hierboven geschetst. Ranked Battle. Nintendo activeerde Ranked Battle sneller dan voorzien, net omdat de metagame dreigde in mekaar te storten door deze impasse in de kritische periode na release. Nu, bijna twee weken verder, hebben we al de toevoeging gezien van twee nieuwe wapens (waaronder een geheel nieuw type), nieuwe maps en Ranked Battle. De vinger aan de pols lijkt aanwezig, hopelijk kunnen ze dit aanhouden en steeds blijven bijsturen.

Splat Zones

In Ranked Battle verloopt het spel anders dan in Turf Wars. In deze modus zie je je met je team genoodzaakt welbepaalde zones op elke map te veroveren en voor 100 seconden geclaimd te hebben in de kleur van je team. Een beetje King of The Hill modus dus. Maar dan met Inkzooka’s.

Waar voorheen alle actie in Turf Wars eender waar op de map kon plaatsvinden, zal de actie in Ranked Battle geconcentreerd worden op ienie mienie kleine onderdeeltjes van de map. En goddamn, heb ik even tranen van inkt geweend toen ik als onwetende Squidling me even in de zone waagde.

Splatoon

Ranked Battle = CHAOS REIGNS

Per win ga je vooruit in rank, die onafhankelijk van je score bestaat. Een overwinning in Ranked levert al gauw 1800 punten op (wat meer is dan een standaard overwinning in Turf War), maar een nederlaag levert je helaas cero cero cero punten op. De drive om te winnen is dus des te harder aanwezig en kan motiverend/demotiverend werken. Het is nog even afwachten hoe de Ranked Battle zal evolueren.

Community Building

Wat ik daarnaast heb opgemerkt, is dat dit een spel is dat wellicht van één van de beste Wii U community tot nu toe geniet. Heerlijk wat tongue-in-cheek berichten die de moeite waard zijn op Miiverse en zelf betrap ik me erop meer met mijn NNID friends gespeeld te hebben sinds de release, dan het voorgaande jaar in zijn geheel! In dat opzicht mag het jonge development team zeker trots zijn op hoe ze deze multiplayer omgeving hebben vormgegeven.

Splatoon

Nog niet bijster veel opties in het Mode Select scherm.

De beslissing om niet te opteren voor Voice Chat laten we in het midden. Gezien de geschiedenis van Voice Chat in games kan ik deze strikte beslissing zeker begrijpen, meer nog in het kader van kwetsbaardere, jongere Nintendo spelers, maar soms pikt het toch een beetje in die Ranked Battles om geen communicatie met het team te hebben. Al heb ik nog nooit het spel minder leuk gevonden door het ontbreken ervan.

Dat gezegd zijnde, GEEKSTER SQUAD FOREVER!

The Bad Stuff

We zijn weliswaar uiterst te vinden voor dit kladderfestijn, maar toch moeten we even stilstaan bij de zaken die minder goed lijken te gaan.

Het ontbreken van een friend lobby voor georchestreerde teambattles is iets wat toch ontbreekt. Met Geekster Squad hebben we de nood om andere teams uit te dagen voor een potje Splat, maar dat kunnen we tot op heden nog steeds niet.

De 1vs1 lokale multiplayer is leuk voor diegene met de Wiipad, maar niet zo tof voor diegene die met de classic controller speelt. Er is ook een serieuze framedrop zichtbaar eens je deze mode begint te spelen, wat jammer is.

Splatoon

Classic Controller support, maar voelt minder fluent aan ivm Wiipad

Daarnaast heb je het uitblijven van 3vs3 en 2vs2 online matches. Momenteel is het ofwel 4vs4 online, oftewel helemaal niets. Ik kan me inbeelden dat dit voor sommigen minder leuk is. Het voelt dan ook aan alsof deze game ietwat “onafgewerkt” op de markt is gezet, gezien dit wellicht in updates zal geremedieerd worden, zoals ook het geval was met de toevoeging van Ranked Play.

Punt aan de verflijn

Maar, laat ons eerlijk zijn. Splatoon is en blijft entertainment in zijn puurste Nintendovorm. Heeft Nintendo eindelijk een geweldige nieuwe IP beet? Wij denken van wel. Het ziet er goed uit voor The Big N.

88%
88%
Fantastisch leuk

De nieuwe IP van Nintendo brengt zeker iets nieuws teweeg in de wereld van shooters met deze kleurrijke intrede in het genre. Hoewel niet perfect, bevat het spel enorm veel elementen die het spel gewoon leuk en uiterst laagdrempelig maken eens je de controls wat in de vingers krijgt. Een must have op de Wii U. Alleen jammer van die lokale multiplayer. Bonuspunten voor de Kraken.

• Verhaallijn
    8.5
    8.5