Onlangs kreeg het in 2015 uitgekomen Simurgh een uitbreiding, Call of the Dragonlord. Op Essen Spiel kregen we dankzij NSKN Games deze nieuwe uitbreiding samen met het basisspel in handen. Voor we de recente uitbreiding bekijken, werpen we eerst onze blik op het basisspel. Kan bedenker Pierluca Zizzi ons een leuk en mooi spel bezorgen? Geekster sprong op een draak en testte het voor jullie uit.

Simurgh is een worker placement-spel waarbij je moet proberen te bewijzen dat je de beste clan Dragonriders bent. De Shattered, die vroeger de mensheid het leven zuur gemaakt hebben, bedreigen de wereld immers opnieuw. Je vecht in dit spel jammer genoeg niet tegen hen, maar je strijdt wel om de eer om als beste clan de mensheid te leiden in een toekomstig gevecht.

Zoals het een worker placement-spel beaamt, heeft Simurgh een bord vol met verschillende plaatsen die je onder meer resources, extra workers of nieuwe vaardigheden opbrengen en moeten de spelers kiezen waar ze hun workers (in dit spel “vazallen”) willen plaatsen. De vazallen zijn speermannen of drakenrijders, en de drakenrijders kunnen op meer plaatsen neergezet worden dan de speermannen. Elke beurt mag je als speler meestal ofwel een vazal neerzetten op een plaats op het bord of een tegel en de bijhorende actie uitvoeren, ofwel zoveel van je vazallen van het bord terugnemen als je wilt. Hierdoor kan een beurt soms op minder dan een halve minuut afgelopen zijn en zal soms je beurt gewoon bestaan uit het terugnemen van een vazal, wat uiteraard niet zo boeiend is.

Simurgh spelverloop

Zo ziet een spelle”tje” Simurgh eruit.

Gelukkig zijn er ook nog een aantal acties die je naast je hoofdactie mag ondernemen en die ervoor zorgen dat je beurt toch niet altijd bestaat uit “ik zet mijn speerman hier en neem een boekrol” of “ik neem mijn draak terug en dat is het”. Elke speler begint bijvoorbeeld met een draak die drie verschillende vaardigheden heeft (en je kan draken bijkopen tijdens het spelen) die je met ability markers kan activeren. Ook is er de mogelijkheid om een nieuwe actietegel waar je vazallen op kan plaatsen te kopen en op een speciale plaats op het bord te leggen. Op deze extra tegels kan je soms extra resources vinden, maar soms kan je ook op iets langere queestes gaan om extra victory points te winnen.

Ondanks de extra acties moet je als speler eerder een doel gespreid over een aantal snelle beurten in je hoofd houden in plaats van je beurt per beurt te focussen op kleine acties (en gefrustreerd te raken dat je soms bijna niets te doen hebt). Meestal heb je niet veel uitdaging om je plannen te voltrekken en zullen andere spelers je hierbij niet snel kunnen saboteren omdat er bij de meeste plekken op het bord minstens vier plaatsen zijn waar vazallen kunnen neergezet worden in plaats van slechts één. Hierdoor is de interactie tussen de spelers nogal miniem en kan je door strategische plaatsing (meestal) de andere spelers geen hak zetten, wat in andere worker placements normaal gezien heel leuk is.

Simurgh worker placement

Vier verschillende spelers kunnen vaak in dezelfde beurt op dezelfde locatie gaan staan. Elkaar saboteren gebeurt dus veel minder dan bij andere worker placements.

Wie op het moment wanneer er een bepaald aantal actie- of doeltegels gekocht of afgewerkt zijn de meeste punten heeft, wint het spel. Punten krijg je door op bepaalde actietegels queestes te doen, meestal gespreid over een aantal beurten. Ook is er een plaats op het bord die je de mogelijkheid geeft om drie doeltegels te trekken en er één te kopen. Hierop staat de voorwaarde die de spelers moeten vervullen om bonuspunten te verdienen, zoals het meeste groenten en vlees hebben op het einde van het spel of de meeste ability markers bij een bepaald soort draak. Deze tegels zelf kunnen leggen is dus zeer belangrijk, aangezien je dan bonuspunten kan kiezen voor de draken die jij hebt en niet voor die van je tegenspelers. Ten slotte bepaalt het aantal resources dat je bij het einde van het spel hebt ook of je nog extra punten krijgt.

Dankzij de mogelijkheid om zelf actietegels te leggen en te kunnen kiezen welke doeltegels je wilt plaatsen, zal het spel niet elke keer op dezelfde wijze gespeeld worden. Desalniettemin zal je je elk spel vaak minstens deels moeten focussen op het kopen van extra draken. Je kan kiezen of je een kort, medium of lang spel wilt spelen, en dit bepaalt hoeveel actietegels en doeltegels moeten afgewerkt of gekocht zijn. Ook is er de mogelijkheid om in de (een heel klein beetje) ingewikkeldere Dragonlord mode te spelen, maar uiteindelijk verandert dit niet zoveel aan het spel zelf.

Vormgeving

Twee zaken vallen meteen op aan Simurgh: de mooie art en het grote spelbord. De tekeningen op het bord zijn heel mooi, en vooral de verschillende draken op de drakentegels zijn schitterend. Je hebt wel veel plaats nodig op je tafel om het spel te kunnen spelen, en de verschillende tegels lijken soms net iets té groot, waardoor er zelf op het grote bord niet genoeg plaats is om alles te leggen. Onze grootste klacht over de vormgeving is echter het feit dat sommige resources stukjes karton zijn, sommige resources houten kubussen en nog andere houten voorwerpen. Dat zou niet zo erg zijn, ware het niet dat je door de verschillende afmetingen van je resources soms niet alles netjes op je spelersbord kan leggen. Ten slotte kan je, zeker als je de rode speler bent, gemakkelijk verward geraken tussen de ability markers en de scoring markers.

Simurgh resources

De resources en pionnen bestaan uit verschillende soorten materiaal en hebben verschillende afmetingen.

Leerbaarheid

Aangezien elke beurt redelijk snel kan gebeuren, zijn de regels ook niet zo moeilijk te begrijpen. De icoontjes op het bord of op de actietegels zijn meestal heel duidelijk, en anders kan je per tegel de betekenis opzoeken in een handige samenvatting in de spelregels. Jammer genoeg zijn er een (heel klein) aantal gevallen waarbij zelfs dat nog niet alle verwarring zal oplossen.

Opstelling

Een spelletje Simurgh opstellen gaat redelijk snel, maar je moet wel telkens de grote hoop actietegels sorteren (tenzij je dat op het einde van het vorige spel gedaan hebt). Daarna geef je elke speler een aantal tegels en leg je de andere op de goede locatie op (of naast) het bord. Ten slotte krijgt elke speler nog een drakentegel met bijhorende ability markers. Opruimen bestaat jammer genoeg uit alles gewoon in de doos te leggen, aangezien er geen mooie houders voor bijvoorbeeld alle tegels in de doos zitten. Je krijgt wel een aantal plastieken zakjes waar de resources in passen, maar ook daar kan je de tegels moeilijk in kwijt.

Simurgh box

De art van Simurgh is schitterend.

Simurgh: conclusie

Simurgh bevat de elementen om een degelijke worker placement te zijn, maar een aantal spelers zullen door bepaalde vreemde keuzes van de ontwikkelaars het spel misschien niet zo bijzonder vinden. Het feit dat het bord en de overwinningsvoorwaarden niet elke keer dezelfde zijn, helpt de herspeelbaarheid van het spel aan de ene kant wel, maar aan de andere kant kan soms je beurt op tien seconden afgelopen zijn en kan je de andere spelers zo goed als niet blokkeren. De art van het spel is schitterend, maar de resources waren beter allemaal van hetzelfde materiaal of met dezelfde afmetingen gemaakt. Wil je een worker placement waarbij je op voorhand heel veel kan plannen en er niet veel kan misgaan, dan is Simurgh misschien iets voor jou. Als je eerder een spel met veel player interaction wilt, dan laat je SImurgh eerder beter wegvliegen.

6 Vuurloos

Simurgh is een degelijke worker placement waarbij de interactie tussen de spelers (jammer genoeg) vaak miniem is. Dankzij de tegels die je zelf mag leggen, speel je niet elke keer helemaal hetzelfde spel. De afbeeldingen in het spel zijn schitterend, maar je zal wel een grote tafel nodig hebben om het spel te kunnen spelen.

• Gameplay 6
  • Vormgeving 7
  • Leerbaarheid 8