Simurgh is een worker placement spel voor 2-5 spelers uit 2015 dat ons in zijn basisvorm niet kon overtuigen wegens te weinig interactie tussen de spelers en soms te weinig mogelijkheden in een beurt. Kan de uitbreiding Call of the Dragonlord deze problemen oplossen? Geekster mocht van NSKN Games deze modulaire uitbreiding uit 2016 uittesten.

Een aardbeving schokt de White City en zorgt ervoor dat het pad naar de Forgotten Metropolis wordt gevonden. Daar bevindt zich de tombe van Muratan the Dragonlord, een plaats waar alle houses het eerst willen geraken. De komende epische strijd en/of apocalyps tegen de forces of darkness is even vergeten, maar dat mag de pret niet bederven (en om eerlijk te zijn merkte je daar in het originele spel ook niet veel van). Call of the Dragonlord is een modulaire uitbreiding: Je mag dus kiezen welke onderdelen je wilt gebruiken en kan dus één of meerdere modules aan het basisspel toevoegen, of als je helemaal gek bent, allemaal. We geven een kort overzicht van de modules.

Simurgh Call of the dragonlord new dragons

De nieuwe draken mogen er in ieder geval zijn.

Module 0: Diversity

Je krijgt geen nieuwe regels, maar wel een aantal nieuwe actietegels, drakentegels met drie nieuwe draken en doeltegels. Bij deze laatste is er een grotere focus op het bezitten van bepaalde resources of vazallen, en niet meer bijna exclusief op je draken.

Module 1: Wizards

Zoals de naam doet vermoeden, krijg je in deze module een nieuwe soort vazal, een wizard. Zij kunnen op de meeste actietegels gezet worden én beschikken over een speciale abiltity, die mag geactiveerd worden telkens de wizard als vazal gebruikt wordt. Zo zorgt de battle wizard ervoor dat je in ruil voor wapens wijsheid kan krijgen, of dat je als speler een dragon ability marker mag opgeven en een extra drakentegel mag bekijken als je draken koopt. Alle wizards bezitten wel dezelfde ability, die bij het begin van het spel bepaald wordt en niet veranderd kan worden. Aan de ene kant lijkt het interessanter om een paar abilities te hebben (maar daar bestaan huisregels voor), aan de andere kant helpt het wegnemen van de randomness wel om een betere strategische planning toe te staan.

Simurgh call of the dragonlord new vassals

Je kan nu ook een wizard en een rogue inzetten als vazallen.

Module 2: The Forgotten Memories

In deze module moet je één van de twee kanten (naar keuze) van het tweede speelbord gebruiken. Je kan met je wizards als main action eenmaal per beurt in ruil voor resources een grote of kleine spell (bij een kleine kan je nog een extra main action doen) gebruiken om mana points op te wekken. Hiermee verplaats je je wizard richting de tombe van de Dragonlord. Door je wizard te verplaatsen, krijg je bovendien ook nog power points om je score mee te verhogen en ontvang je de resources die op je bestemming afgebeeld staan. Je moet dus goed nadenken of je je resources wil gebruiken om de wizard te verplaatsen in plaats van op het basisbord acties uit te voeren. In deze module is er een nieuwe endgame-voorwaarde: het spel eindigt wanneer een van de wizards in de tombe geraakt. De speler die daar als eerste komt, krijgt bovendien nog power points en dragon ability markers, wat voor een uiteindelijke overwinning kan zorgen.

Module 3: Leadership Tiles

In deze module krijg je een nieuwe soort actietegels, de leadership tiles, die ervoor zorgen dat je naast de voordelen en resources van de tegel ook nog een vazal mag plaatsen in dezelfde beurt op een andere tegel in de wilds.

Module 4: House Ability Cards

Elke speler krijgt een house ability card met op de voorkant een voorwaarde (bijvoorbeeld een bepaald aantal resources bezitten of gebruiken) en een kost in dragon ability markers, en op de achterkant een voordeel. Deze kaarten gebruiken telt als een gratis actie.

Module 5: Quests

Elke speler heeft een quest card waarmee hij of zij extra dragon ability markers (om bij de scoretelling te plaatsen op hun drakentegels) kan verdienen in ruil voor bepaalde voorwaarden. Zo moet je bijvoorbeeld een bepaalde hoeveelheid wapens of wijsheid hebben, of (wat interessanter is) in een tweede beurt een aantal vazallen op bepaalde soorten actietegels hebben staan voor je de quest tot een goed einde kan brengen.

Simurgh Call of the dragonlord new cards

Met een heleboel verschillende soorten kaarten kan je in de verschillende modules voor veel variatie zorgen.

Module 6: Rogues

Een rogue is een nieuwe vazal die werkt als een gewone speerman, maar met een speciale ability.  Net zoals wizards bezitten alle rogues  tijdens het spel dezelfde speciale ability, die je in het begin moet selecteren, en die (eindelijk) voor meer interactie tussen de spelers zorgt. Zo kan je met wederzijdse toestemming ruilen, maar ook resources van een tegenspeler stelen als je op dezelfde action space staat!

Module 7: Homecoming

Er wordt feest gevierd in de stad, en als een speler een vazal terugneemt, krijgt hij een grote bonus (bijvoorbeeld 2 ijzer) en krijgen zijn tegenstanders een kleiner voordeel (bijvoorbeeld 1 ijzer). Hierdoor is het dus minder saai om in je beurt enkel je vazal terug te kunnen nemen.

Vormgeving

Call of the Dragonlord bezit een nieuw, dubbelzijdig bord waarop je in module 2 je wizard moet verplaatsen en waarop (eindelijk) plaats is om de drakentegels te leggen. Aangezien het bord twee kanten heeft (op de ene kant lopen de paden van de wizards door elkaar, op de andere niet), heb je nog wat meer variatie. De art van deze uitbreiding is even mooi als bij het basisspel, en ook de drie nieuwe draken mogen er best zijn. De nieuwe vazallen zijn ook van hetzelfde materiaal gemaakt als de oude. Nieuw in deze uitbreiding zijn de kaarten (gemaakt van standaardmateriaal) met onder meer abilities voor de wizards, rogues of quests. Bij het basisspel vonden we dat sommige resources te groot waren om op de player boards te leggen, maar in deze uitbreiding heb je dankzij de (veel) grotere player boards dat probleem niet. Aan de andere kant heb je voor zowel het basisbord als het nieuwe speelbord als alle player boards uit te stallen nu nog meer plaats nodig op je tafel.

Simurgh Call of the Dragonlord spelverloop

Not like i wanted to use this table for anything else, anyway.

Leerbaarheid

Bij elke module van Call of the Dragonlord zijn de nieuwe regels duidelijk uitgelegd, en uiteindelijk is het allemaal ook niet zo moeilijk als je slechts één extra module neemt. Het wordt ingewikkelder als je modules gaat combineren, maar voor de moeilijkste combinaties, zoals bij module 1 en 2, staat er extra uitleg in de spelregels. Uiteraard moet je wel meer regels kunnen onthouden als je veel gaat combineren. Alweer is er een handige appendix met een overzicht van de nieuwe tegels in de spelregels te vinden, maar in deze appendix vind je wel geen overzicht van alle nieuwe speciale kaarten (die op zich wel duidelijk zijn).

Opstelling

Zoals reeds gezegd krijg je in Call of the Dragonlord een tweede speelbord en grotere player boards, dus heb je nog meer plaats nodig als voorheen. Naargelang de modules die je kiest duurt het uiteraard iets langer eer je kan beginnen te spelen, maar in het algemeen gaat alles heel vlot. Bij het opruimen zorg je best zelf weer voor een elastiekje of iets om de kaarten in te bewaren, want in de doos zijn er geen opbergvakjes.

Simurgh: Call of the Dragonlord: meer vuur

Call of the Dragonlord lost veel problemen op die het genot van Simurgh soms verstoorden en lijkt een must te zijn voor spelers van het originele spel. Als speler heb je veel meer opties en kan je beurt er interessanter uitzien dan vroeger. De nieuwe doeltegels en de nieuwe endgame-voorwaarde voor wizards zorgen voor meer strategie, waarbij je dus niet meer zoals vroeger bijna steeds moet inzetten op draken. Dankzij de rogues en de homecoming is er eindelijk wat meer directe interactie tussen de spelers. Het probleem dat je met zo goed als alle spelers op dezelfde actietegel kan gaan staan blijft wel bestaan in deze uitbreiding. De grotere player boards zullen ervoor zorgen dat je gemakkelijker je resources zal kunnen wegleggen, hoewel je nu nog meer plaats nodig zal hebben.

8 Noodzakelijk

Call of the Dragonlord is een zo goed als noodzakelijke uitbreiding voor wie het originele spel soms wat saai vond. In deze uitbreiding krijgen spelers veel meer keuzes, is er meer interactie onderling, en moet niet elk spel op dezelfde wijze eindigen. Dankzij het tweede spelbord en de grotere player boards zal je wel een grote tafel nodig hebben.

• Gameplay 8
  • Vormgeving 8
  • Leerbaarheid 8