Shadows over Inn…istrad (speculatie)

0

Het kon haast niet thematischer. Op 31 oktober, Halloween nota bene, kondigde Wizards of the Coast tussen de rondes van Grand Prix Indianapolis door aan dat het ruilkaartspel Magic: The Gathering volgend jaar terugkeert naar de horrorsetting bij uitstek: Innistrad. De naam van de set, Shadows over Innistrad, klinkt echter wel heel erg bekend in de oren. Hoe komt dat? En wat mogen we verwachten van de terugkeer naar Innistrad?

Op het eerste gezicht lijkt het erop dat Wizards of the Coast Hollywood achterna gaat. Geen originele ideeën meer, gewoon teruggrijpen naar wat werkt. Op vrij korte tijd keerden we al terug naar de planes Mirrodin, Ravnica en Zendikar. Vooral Ravnica en Zendikar waren sets die destijds door het grote publiek wel gesmaakt werden, dus was een terugkeer voor de hand liggend. Sommigen noemen het blijven bij wat werkt, anderen noemen het een luie cash grab. Maar Wizards slaagde er wel steeds in een nieuwe draai aan de originele formule te geven. Maar wat was de originele formule bij Innistrad ook weer?

innistrad-ghost-quarter
Toen we Innistrad voor het eerst bezochten, was het geen pretje als mens er te leven. Innistrad is een plane vol monsters die ontsnapt zijn uit de gothic horror stories: vampieren, weerwolven, zombies en other things which go bump in the night. De beschermengel Avacyn was verdwenen en het leek erop dat de mensheid volledig zou uitsterven… Tot Avacyn in de derde set van het block, Avacyn Restored, werd bevrijd uit haar zilveren gevangenis The Helvault, en de krachten der duisternis werden teruggeslagen door de vereende krachten van de teruggekeerde engelen en de mensheid, vol nieuwe hoop. Voor het eerst in lange tijd eindigde een Magic-block op een hoopvolle noot.

Met deze nieuwe status quo moet er dus eerst rekening gehouden worden in Shadows over Innistrad: de machtige engelen bewaken de wereld en de mensheid heeft nog nooit zoveel strijdlust gehad. De monsters zijn er nog wel, maar worden in het nauw gedreven. Om een interessant verhaal te hebben, moet de oorzaak van de nieuwe problemen in Innistrad dus enigszins verschillen van de monsters die de plane in de vorige set onveilig maakten, moet het probleem dusdanig groot zijn dat zelfs de engelen er niet tegen opgewassen zijn (merk de bloedende engelenveer in de trailer op), maar zal er toch gezorgd moeten worden dat de nieuwe dreiging aansluit bij hetgeen waar we Innistrad thematisch mee associëren: horror.

Deze dingen zijn een zekerheid. We gaan nu evenwel een stapje verder en treden binnen in het rijk der speculatie. Volgens mij ligt er een belangrijke hint verscholen in de naam van de set. Vervang “Innistrad” eens door een andere plaatsnaam. Ver hoef je niet te zoeken. Wat dacht je van een andere plek die met “Inn-” begint? Zoals Innsmouth, bijvoorbeeld?

the-shadow-over-innsmouth

The Shadow over Innsmouth is een van de bekendste verhalen van H.P. Lovecraft in de Call of Cthulhu-mythos. De naam is erg herkenbaar: fans van Lovecraft weten meteen waar ze aan toe zijn als ze bijvoorbeeld een bordspel met de naam Shadows over Normandy zien liggen. Het zou zomaar kunnen, zelfs. Eldritch horrors zijn een horror trope die niet aan bod kwamen in het originele Innistrad block, en zelfs toen was hun afwezigheid opvallend. Feit is wel dat “normale” monsters zoals weerwolven en vampieren, in het niets zouden vallen bij buitenwereldse horrors zoals Cthulhu, Nyarlathotep en consoorten. Kortom: ze zouden wat overpowered zijn voor de toch al verzwakte mensheid in Innistrad. Maar nu, na de terugkeer van Avacyn en haar engelen, zouden ze wel voor een interessant conflict zorgen.

Maar waar haal je zomaar ineens cosmic horrors? En belangrijker: hoe verklaar je dat ze nu pas verschijnen op Innistrad? Ofwel is een ras aanwezig op een plane, ofwel niet… Tenzij het door de blind eternities kan reizen. Ik kan nog lang rond de pot draaien en cryptische toespelingen maken, maar ondertussen is het wel duidelijk: ik vermoed dat niemand minder dan de Eldrazi, Magic’s eigenste cosmic horrors, hun weg naar Innistrad gevonden hebben.

shadows-over-innistrad-avacyn

Zoals we ondertussen al wel weten door Battle for Zendikar, is alleen de Eldrazi Titan Ulamog nog op Zendikar. De andere twee titans, Kozilek en Emrakul, zijn al in tijden niet meer gezien en hebben vermoedelijk de plane verlaten. Elke titan heeft een uniek effect op zijn of haar omgeving: Ulamog zuigt het leven weg, waardoor alles rond hem verandert in een soort kalkachtig omhulsel. Emrakul vervormt levende wezens, maar heeft geen effect op materie. En dan is er Kozilek, Butcher of Truth, die de realiteit verwringt.

Kozilek is the Titan of Distortion, a reality-slicing abomination of relentless insanity. He changes the perception of the reality, making impossible to discern the truth.”

Zo’n beetje als er met het symbool van Avacyn gebeurt in de teaser trailer van Shadows over Innistrad, dus? Ja, eigenlijk wel. Het is erg opvallend dat het stenen beeld niet breekt of barst, zoals we misschien zouden kunnen vermoeden, maar dat het buigt, en lijkt te smelten als metaal. Het werk van het gebroed van Kozilek? Zekerheid hebben we nog niet, maar het lijkt me geen ongegronde theorie. Merk ook op dat er al veel kaarten in Battle for Zendikar, zoals Kozilek’s Channeler en Kozilek’s Sentinel naar de titan verwijzen, zodat we zeker niet vergeten dat hij ook nog ergens is.

sorin-markov-inn

We weten weinig van de fysiologie van de Eldrazi. Zijn ze in staat tot nadenken? Zijn het stuurloze forces of nature? Als ze een vorm van bewustzijn hebben, is het mogelijk dat zelfs de keuze om neer te strijken op Innistrad niet op toeval berust. Innistrad is immers de thuisbasis van Sorin Markov, een van de drie planeswalkers die de Eldrazi oorspronkelijk gevangen zetten op Zendikar. Gezien planeswalkers in de Blind Eternities een soort spoor van ether nalaten en Sorin vrij kort na het ontsnappen van de Eldrazi terugkeerde naar Innistrad om de problemen daar te onderzoeken, is het niet onmogelijk dat de Eldrazi hem naar zijn thuiswereld gevolgd zijn. Het zou alleszins de ultieme, ironische wraak zijn. Om onder andere Innistrad te beschermen zette Sorin de Eldrazi gevangen op Zendikar, en nu, na hun ontsnapping, slagen ze erin hem toch naar Innistrad te volgen en er dood en verderf te zaaien.

Soit. Zolang we niet meer info hebben, blijft dit allemaal ongegronde speculatie. Er zijn ook dingen die we vrij zeker NIET zullen terugzien in Shadows over Innistrad. Zodra het nieuws bekend werd, gonsde het op het internet van hoopvolle speculatie over bepaalde reprints uit het originele Innistrad block. Snapcaster Mage, Liliana of the Veil, … Hoe jammer ik het ook vind, deze kaarten, die bijzonder populair zijn in modern en een behoorlijk prijskaartje hebben, zullen waarschijnlijk niet herdrukt worden. Beiden werden net nog gebruikt als promo voor de regionale Pro Tour Qualifiers. Gezien de waarde van deze promo’s door een reprint stevig zou zakken, lijkt het weinig waarschijnlijk dat Wizards of the Coast op zo’n manier afbreuk zou doen aan de beloning van spelers die het zover hebben geschopt. Bovendien heeft Liliana Innistrad alweer verlaten en lijkt het weinig waarschijnlijk dat ze zo snel weer is teruggekeerd. Met de dood van de demon Griselbrand zit haar werk op Innistrad er op, en ze lijkt ons alleszins niet het type dat graag optrekt met de engelen die nu veelvuldig aanwezig zijn op de plane.

Wat er ook van mag zijn: we zullen het allemaal snel genoeg weten. Deze week krijgen we allicht meer informatie op de website van Wizards of the Coast en volgend jaar, in april, zullen alle vragen beantwoord worden.

shadows-over-innistrad

Share.

About Author

Jeroen Van Heel

Cardboard cowboy, Nintendo nerd en Dr. Deathrite himself. Show your moves!

Reacties