Een schot weergalmt doorheen de splendide Japanse tuin. Gepensioneerde sniper Takuma ademt uit en slingert zijn schietijzer op zijn rug. Aan de andere kant van de tuin zakt zijn doelwit levenloos in elkaar als een zak meel. Simultaan gooit de oerklassieke ninja Hayato zijn shuriken richting een nietsvermoedende wachter. Vijf meter verder van hem prikt femme fatale Aiko een paar nieuwe luchtgaten in haar prooi. Geen getuigen? Perfect. Tijd voor de volgende stap van de infiltratiemissie van Shadow Tactics.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun

Ontwikkelaar: Mimimi Productions
Uitgever: Daedelic Entertainment
Platform: Playstation 4, Xbox One, PC
Aantal spelers: 1
Release:  6 december 2016 (PC) / 1 augustus 2017 (PS4 / Xbox One)
Reviewcode op PS4 voorzien door publisher.

Tijd om het team te assembleren

Gedurende Japan’s Edo-tijdperk slaagde een nieuwe Shogun erin om het land te verenigen. Maar alles veranderde wanneer de mysterieuze krijgsheer Kage-sama uit het niets tevoorschijn kwam en de fragiele vrede in gevaar bracht. Tijd om samoerai Mugen aan het werk te zetten, maar alleen is maar alleen. Om deze taak vol infiltraties en assassinaties te voltooien huurt hij vier specialisten in om hem te helpen in deze onderneming. Zo heb je de hierboven vermelde gepensioneerde sniper Takuma, de ninja’s Hayato en Aiko, en om het vijftal volledig te maken is er ten slotte ook nog de piepjonge dievegge Yuki.

Het is een leuke set-up, maar het is al duidelijk vanaf de eerste ontmoeting wie die snode Kage-sama is. Mensen die een diep en complex plot verwachten, zijn eraan voor de moeite. Dat wilt echter niet zeggen dat het verhaal geen fluit waard is, want alle vijf de personages hebben een fijne persoonlijkheid en hun chemie zorgt voor leuke gesprekken.

It ain’t Japaneasy

Met een mix van deze vijf helden (en soms alle vijf tesamen) moet je de dertien verschillende levels van Shadow Tactics doorsluipen zoals zijn spirituele voorloper: de Commandos-franchise. Elk van de vijf personages heeft zijn eigen skillset en kan perfect z’n mannetje (of vrouwtje) staan tegenover een tweetal soldaten. Het is pas vanaf dat er een grote overmacht is, je gedwongen wordt om alle talenten door elkaar te gebruiken en zelfs simultaan te laten uitspelen.

Soms is het het eenvoudigste om met Takuma een wachter op uitkijk neer te knallen, terwijl andere momenten roepen om Aiko’s flirt-technieken om de aandacht af te leiden terwijl je bondgenoten zich klaar maken om in één klap een patrouille uit te schakelen. Je zult vooral voldoening krijgen wanneer je met heel je team verschillende acties klaar zet. Dan kun je met een enkele druk op de knop toekijken hoe een wel geoliede machine ineens tien vijanden uitschakelt. Het had echter wel handiger geweest om het spel te kunnen pauzeren wanneer je in de zogenaamde “shadow modus” je strategie uitplant, in plaats van de slow motion-versie.

Sudoku’s voor gevorderden

Alle levels voelen aan als één grote puzzel, waarbij stuk per stuk het overzicht duidelijk wordt wanneer je met dodelijke precisie vijand per vijand richting het licht gidst met je scherpe naalden, messen en heet lood. Een heel belangrijk aspect van deze “puzzel” zijn de viewcones van de tegenstand waar je constant rekening mee moet houden.

Elk level brengt wel iets unieks op de tafel. Zo moet je later in het spel infiltreren terwijl er nog een heuse strijd plaatsvindt. Goed nieuws voor jou want dit betekent dat het leger van de Shogun jouw job eenvoudiger maakt door ook af en toe vijanden neer te schieten. Er is ook nog een level in een besneeuwde stad waar je voetsporen kunt achterlaten om vijanden in de val te lokken. Zo’n klein beetje à la Metal Gear Solid.

Licht, camera, actie!

Alhoewel Shadow Tactics heel uitdagend is, voelden sommige levels voor een amateur-tacticus zoals mezelf soms ronduit oneerlijk aan met een overweldigend hoog aantal voetsoldaten. In plaats van tactiek kan het best zijn dat je een uur bezig bent met figuurlijke kak naar de muur te gooien in de hoop dat er iets blijft plakken. Het helpt ook niet dat de camera niet echt behulpzaam is in deze isometrische titel. Tussen het vechten en sluipen door schuilen je personages vaak in bosjes en in kasten. Dan is het natuurlijk geen probleem om de camera zo te positioneren zodat je een optimaal zicht hebt op de situatie. Het is pas wanneer je personage uit het zicht zit te vechten dat het hectisch en frustrerend wordt. Tegen de tijd dat je alles goed kunt zien, is hun levensbalkje al lang leeggelopen.

Oosters door en door

Het spel ziet er prachtig uit, alles ziet er authentiek Oosters uit. Shadow Tactics heeft een licht cartoonesk jasje gekregen door de tijdloze cellshaded-stijl. Door het slimme kleurgebruik zul je al snel je eigen personages en de vijanden onderscheiden van de omgeving. Ze dragen namelijk het merendeel van de tijd blauwe outfits waardoor ze snel herkenbaar zijn.

Dan heb je nog de stemacteurs, hier heb je de optie tussen het originele Japanse stemmenwerk, of een Engelstalige dub. Bij beide hoor je echt de emoties in hun stemmen, al durven sommige Engelstaligen het nogal dik aansmeren. Doorheen dit alles word je begeleid door een sfeervolle soundtrack. Zoals zoveel games is ook Shadow Tactics schuldig aan episch opbouwende trommelmuziek. Al een geluk is dit niet het enigste, componist Filippo Beck Peccoz speelt zelf met drie andere muzikanten ook talrijke klassieke blaas- en snaarinstrumenten.

Opnieuw en opnieuw

Wanneer je erin slaagt om het spel uit te spelen, zal je al gemakkelijk een zeventien-tal uur op de teller hebben staan. Daarna kun je terugkeren naar vorige levels om zoveel mogelijk uitdagingen te voltooien. Dit zijn vooral zaken zoals een tijdslimiet, niet gezien worden of het doden van ALLE wachters. Kort gezegd: je bent hier wel eventjes zoet mee.

Shadow tactics bij bol.com

Fan van strategie-games en/of het betere sluipwerk: waarom probeer je deze titels niet?

Shadow Tactics: Blades of the Shogun

8 Superb

Vijf ninja's, dertien onmogelijke missies. Als je terug lonkt naar de tijden van Commandos is deze isometrische sluiptitel een absolute must-have voor jou. De minpunten zoals de moeilijkheidspieken en roestige camera moet je er wel bijnemen, maar daar is snel overgekeken ten voordelen van tactische gameplay, een leuk verhaal en mooie graphics.

• Vormgeving 8
  • Audio 8
  • Gameplay 8