Screenshake 2017: onze ervaring in een notendop

0

Ook dit jaar zakten gamers, ontwikkelaars, journalisten, gezinnen en kinderen af naar Het Bos in Antwerpen. Behorende tot één van die groepen (we laten je kiezen welke) trokken Yves en Jason ook die richting uit. Waarom? Niet om er een frisse wandeling te maken, integendeel zelfs. Het Bos was dit weekend namelijk de thuishaven voor Screenshake 2017, de al vijfde editie van het enige indiegamefestival van België. Dunverlichte speelzalen, dichtbevolkte werkruimtes en vooral tonnen breinvoer en heel wat speelplezier.

Twee locaties, twee bedoelingen

Screenshake 2017 vindt eigenlijk nog steeds plaats op twee locaties. Het Bos zelf is namelijk te klein om de vele sprekers en luisteraars te ontvangen die deze editie opnieuw kleuren. Het Felix Pakhuis wat verderop is hiervoor de ideale locatie. Ook dit jaar was het de klok rond bezet met een allegaartje aan sprekers. De ene wil zijn verhaal kwijt, de andere heeft het over de valkuilen die hij in zijn of haar carrière al meemaakte. Uiteenlopende onderwerpen – want het gaat niet steeds puur over games – maar desalniettemin nooit vervelend, zelfs als het idee misschien net iets te ver van huis klinkt. Doelgroep: fans van games en medefanaten van design in de brede zin. Niet dat we neerbuigend willen doen, maar een vader en zoontje zullen aan deze bij momenten heel verregaande gesprekken weinig hebben. Ontspannen op de extreem rustgevende Press Pause uiteenzetting is dan weer wel voor iedereen weggelegd.

Dit jaar organiseerde Screenshake ook industry talks. De lijnen tussen beide sprekers zijn wat vaag, maar in de industry talks wordt er echt ingegaan op een spel of ontwikkelaar, niet enkel het brede concept ‘ontwerp’. Meer dan de vorige talks zijn deze bedoeld voor medeontwikkelaars of aspirant-indies. Het succesverhaal (of net niet) van andere devs is iets waar je uit kan leren. Een kans die je niet mag laten liggen, gezien de schaarste aan gelijkaardige evenementen.

screenshake 2017 indie game festival belgie antwerpen

Maar welke talk is dan wel goed voor vader en zoon? (of moeder en dochter, of Xenomorph en ei – we doen niet moeilijk.) Daarvoor waren er de gloednieuwe workshops, waarvoor je wel op voorhand diende in te schrijven. Nu, wij hadden maar wat graag deelgenomen aan die workshops. Wie wil er nu geen custom controllers maken met sponzen en karton? Juist ja. De organisatoren leren je gedurende een tweetal uur vooral out of the box denken. Het is niet enkel knutselen wat de klok slaat. En het is ook lang niet enkel voor kinderen. Getuige daarvan was de Power of Touch workshop, een 16+ only gebeuren waarvan we de inhoud aan je verbeelding overlaten.

Maar genoeg gepraat over … wel … gepraat. Want je raadt het nooit, er vielen ook games te spelen!

Drie verdiepingen games

Bij het binnenkomen in Het Bos werd je, na een hip polsbandje te worden aangemeten, meteen verwelkomd door enkele leuke games in de toch ietwat teleurstellend kleine Belgian Game Expo sectie van het festival. Typisch aan Screenshake 2017 (vonden wij toch) was dat je op het eerste gezicht niet meteen door had wat je in iedere game nu precies moest doen. Bij de zulke projecten komt zoiets natuurlijk nog het best tot zijn recht, aangezien je hier dan maar gewoon samen op zoek gaat naar de oplossing. En dat mocht je in sommige games vrij letterlijk nemen, zoals in het mysterieuze Winter. Daarnaast speelden we ook enkele meer traditionele games, zoals de futuristische racegame Antigraviator of de kleurrijke platformpuzzel sU. Stuk voor stuk van Belgische makelij trouwens.

antigraviator indie game belgisch racing

Antigraviator

Nu, de echte multiplayer actie was te vinden in de grote hal die ook als feestzaal dienst deed en waar je naast Samurai Gun en Towerfall Ascension – om er maar een paar te noemen – ook kon genieten van live muziek uit onder meer Hyper Light DrifterEverybody’s Gone To The Rapture en No Man’s SkyEn laten we de Screenshake Party op zaterdag natuurlijk niet vergeten.

Maar Screenshake is toch vooral ook het festival waar de meer experimentele indie games in de spotlight staan. Er zijn dan ook games van allerlei pluimage te zien en vooral te spelen. Van een psychedelische trip in de VR-game Remembering, langs het verrassend originele tekstavontuur One Night Stand naar een soort van interactieve Egyptisch-geïnspireerde lichtinstallatie in Hathor. Sommige games zijn nog echt high concept, andere zoals TumbleSeed zien er al bijzonder levensvatbaar uit.

screenshake 2017 indie game festival belgie antwerpen

Hathor

Niet alle games zijn trouwens puur video games in de strikte zin van het woord. In Beasts of Balance is het de bedoeling om zoveel mogelijk figuurtjes te stapelen door ze te balanceren op een soort van voet die tevens dienst doet als NFC-lezer. Hierdoor weet de game, die je via een app speelt op je smartphone of tablet, welke dieren of voorwerpen je aan het stapelen bent. Op die manier kan je figuurtjes combineren en onder andere de dieren laten evolueren. Een ideale party game. Een ander voorbeeld van een game die out of the box durft te denken is The Berry Garden. Deze interactieve poster (dat lees je goed) laat je een raadsel oplossen aan de hand van een website die je een aantal vragen zal stellen over wat je te zien krijgt. Wij konden het alvast smaken, dus we geven jullie ook de kans met onderstaande prent.

screenshake 2017 indie game festival belgie antwerpen

Ook dit is Screenshake: een interactieve poster. Ga naar mennostas.com/TBG en probeer het uit!

Screenshake 2017 is de ideale manier om je geloof in de creativiteit van de gamesindustrie terug nieuw leven in te blazen. Naast een interactieve ervaring is het ook een leuke plek om andere gepassioneerde zielen te ontmoeten. Ben jij het nieuwe aanstormend talent van de Belgische of Nederlandse indie scene? Wil je zelf met jouw kleine spruit even proeven van wat er nog allemaal mogelijk is in de wereld van video games? Of wil je eindelijk een poging doen om aan je ouders uit te leggen waar al je vrije tijd in opgaat? Dan heb je geen excuus meer om volgend jaar niet af te zakken naar Antwerpen.

Share.

About Author

Davy Delbeke

Kapitein van Geekster sinds het moederschip werd gelanceerd in 2012. Voorliefde voor alles wat met Marvel en Jonathan Hickman te maken heeft. Ja, ik heb Secret Wars al gelezen en ja, die is ongelooflijk geniaal.

Reacties