Screenshake 2015, een terugblik

0

De Indiegogo-campagne was een gigantisch succes, dus geld om interessante sprekers bij elkaar te krijgen was geen probleem. En met een enthousiaste indie game community in de buurt zou er genoeg moeten zijn om te showcasen. Met een All Access pass rond de pols ging ik dan maar eens kijken wat het festival me te bieden had.

Screenshake 2015: de sprekers

swen-vincke-wideshot

Swen Vincke

Met sprekers als Swen Vincke van Larian Studios (makers van Divinity: Original Sin) en William Pugh (maker van The Stanley Parable), zat het natuurlijk meteen goed. Ondanks het feit dat hij te laat arriveerde hield Swen één van de meest interessante talks van de eerste dag. Zijn presentatie was een knip-en-plakwerk van vroegere presentaties, maar toch sloeg hij er in om een interessant verhaal te vertellen rond de geschiedenis van de studio voor en tijdens de ontwikkeling van hun laatste game. Wat ik er uit haalde was dat om een game succesvol te maken, je die best eerst afwerkt en dat je zelf duidelijk weet wat de sterke punten er van zijn en dat dan ook zo in de markt zet. Ze hebben dat zelf ervaren door Divinity: Original Sin zodanig slecht te beschrijven, dat mensen dachten dat het een goedkope Diablo-kloon ging worden, terwijl het eerder iets had van een moderne Baldur’s Gate.

william-pugh-screenshake

William Pugh

De talk van William Pugh liep vertraging (zoals wel meerdere talks op Screenshake), maar hij gaf het publiek meteen een goede reden. Er zouden problemen zijn met de lichtshow. Gelukkig was dit het wachten waard. Zijn talk was gemakkelijk één van de meest entertainende van heel het festival. Een powerpoint die gewoon bestond uit stock images, het licht aan- en uitschakelen zoals in een theaterstuk en een interessant verhaal over hoe zijn leven was na de release van The Stanley Parable, overgoten met een saus van lichte absurditeit, zorgden samen voor de 45 minuten van Screenshake.

Screenshake 2015: de game-expo

screenshake-vr-coop

Keep Talking and Nobody Explodes

Keep Talking and Nobody Explodes vond ik één van de meest leuke games van de expo. Het doel is om samen een bom te ontmantelen. Eén persoon draagt een Oculus Rift en een controller en moet met de instructies van de partner volgen. Die krijgt een volledige handleiding. Samenwerking is dus vereist om de bom binnen de tijd te ontmantelen. Het was enorm hilarisch om naar duo’s te kijken die proberen goed te communiceren. Je zou kunnen zeggen dat dit een goede test voor de relatie is.

Share.

About Author

Yorick Dupon

Vraag me welke smartphone je moet kopen.

Reacties