From Software heeft een legendarische reputatie met hun Souls games (Demon’s Souls, Dark Souls I&II, Bloodborne). Op Dark Souls III moeten we nog wachten tot volgende maand, maar in de tussentijd kunnen gamers wereldwijd zich wagen aan Salt and Sanctuary om de wachttijd wat in te korten. Deze indie game van Ska Studios is na drie jaar in ontwikkeling eindelijk op het toneel tevoorschijn gekomen op PS4. Lees hieronder meer over hoe je het spel speelt en waarom we vinden dat deze combinatie van From Software en Castlevania de moeite waard is om in huis te halen.

The-Unspeakable-Deep

There once was a random schmuck

Net zoals de Souls-serie is het verhaal enorm groot, mysterieus en open. Je moet er wel voor willen zoeken en werken. Je kunt de beschrijvingen van je items lezen, de bestiary doorbladeren (waarin je meer te weten komt over monsters) en met een schaars aantal NPC’s praten, maar verder zul je zelf wat conclusies moeten trekken of achteraf naar de Wikipedia gaan. Het avontuur begint in het midden van een stormige nacht op een schip. Je ontdekt al snel hoe je je personage bestuurt, en je vecht je doorheen een aantal ruimtes overrompeld met eenvoudige vijanden. Wanneer je uiteindelijk op het dek terecht komt, mag je ineens vechten tegen The Unspeakable Deep, basically Cthulhu-van-den-Aldi. 9 keer op 10 zul je geraakt worden en word je knock-out geslagen om vervolgens wakker te worden, aangespoeld op een mistig eiland. Hier begint het avontuur echt. Opnieuw kan er hier een parallel getrokken worden met de From Software-games, waarbij dit scenario ook elke keer terugkomt.

Pick a class, any class at all!

Voordat je op het schip begint met spelen, moet je natuurlijk eerst een personage maken. Er zijn lichte customization opties zoals haarkleur en -type, maar het belangrijkste is natuurlijk de klasse waarmee je aan de slag wilt gaan. Er zijn de heavy hitters zoals de Knight en de Palladin; anders kun je aan de slag met meer sneaky motherfuckers zoals de Thief of de Hunter. De Mage en de Cleric gaan de mystieke toer op met magie en gebeden, en tenslotte zijn er de Pauper en de Chef (gewapend met een soeplepel) die een uitdaging bieden aangezien ze nog geen skills hebben.

Wanneer je op het eiland aankomt, krijg je aan de hand van achtergelaten flessen een kleine uitleg van de voorgeschotelde controls, zoals dodging rolls, items en blocks. Daarna word je losgelaten in de wereld en kun je naar hartenlust verkennen. Natuurlijk stuit je op vele doodlopende eindes die je in het begin nog niet kunt bezoeken, maar later naar moet terugkeren met verse aangeleerde skills.

De combat bestaat uit de typische light en heavy attack, met side arms, dodges, blocks, en magie. Basic Souls-stuff, min of meer. Je kunt aan de slag met zwaarden, speren, bijlen en zelfs zwepen voor dat extra Castlevania-gevoel. Het is essentieel om alle vijanden te leren onderscheiden en aanvalspatronen te memoriseren. Er zijn ook lichte platformelementen aanwezig, maar deze zijn het grootste deel van de tijd niet al te uitdagend. Pas later gaan deze een grotere rol spelen wanneer je speciale gaven krijgt.

De currency van dienst bestaat uit goud en uit het titulaire salt, zout dus. Met goud kun je het merendeel van de supplies kopen, en met zout kun je jezelf, je wapens en je uitrusting verbeteren. Het moet gezegd worden: de skilltree is enorm uitgebreid en je kunt hem upgrade zoals je zelf kiest. Deze upgrades kun je kopen aan de altaren van de Sanctuaries. Hier mag je de big spender uithangen en al het zout uitgeven zoals je zelf wilt. In een sanctuary kun je ook een verkoper, een priester, een huurling of een smid toevoegen, en eenmaal je een gebedje doet, is je levensbar terug gevuld en krijg je een aantal health potions om de tocht te overleven. Het nadeel is wel dat alle gedode vijanden terug tot leven zijn gekomen. You win some, you lose some. Wanneer je de pijp aan Maarten geeft, verlies je al je zout, maar krijg je de kans om dit terug te winnen door de vijand die jou gedood heeft zelf te doden. Indien je door de omgeving gedood werd, vliegt er een monstertje rond dat je kunt verslagen door er eens heel hard ‘BOE’ naar te roepen.

Naast gewone vijanden en mini-bosses zul je ook geconfronteerd worden met talloze monsterachtige bossbattles. Ska Studios is zo vriendelijk geweest om onzichtbare muren toe te voegen, waardoor het niet zal voorvallen dat je van een dak word geslingerd door een welgemikte slag van een monster dat net ontsnapt is uit de Hellraiser films. Als je dood gaat bij een baas-gevecht, verlies je ook al je zout, maar krijg je de kans om dit terug te verdienen door een klein stuk van zijn levensbalk af te hakken.

“You’re not from around these parts, are you?”

Ska Studios heeft een bepaalde gritty visuele stijl. De achtergronden zijn vuil en vaag. Je krijgt er een kil, eenzaam gevoel bij, en eenmaal je een donker gebouw binnenstapt, komt daar ook ineens paranoia en claustrofobie bij, maar desondanks zijn de voorgronden heel duidelijk. Je kunt snel zien waarop je wel en niet kunt springen. Dan zijn er de vijanden. Die zien er echt monsterachtig en grotesk uit, vol met bloed, pantsers en genoeg roestige pinnen om een hele container tetanusvaccins te bestellen bij de lokale apotheker. En dan zijn er nog de bloedeffecten. Zoals in hun vorige titels zoals The Dishwasher wordt er bij de minste stomp van een grote-teen-vs-tafelpoot een bloedfontein opengezet en is het zoals Slayer het graag zegt: “Raining Blood“.

Helaas is het hoofdpersonage enorm misplaatst in deze setting, net zoals alle andere menselijke figuren. Het gebrek aan neuzen zorgt ervoor dat je personage precies recht uit de Jim Henson Company is gewandeld en het is moeilijk om jezelf in te leven als badass monster slayer als je er zelf zo uitziet:

mage

Creating the right mood

De geluidseffecten in dit spel zijn geweldig goed. De meeste vijanden hebben een distinctief aanvalsgeluid, elk wapen klinkt anders en het verschil tussen een afgeweerde messteek op een harnas en een rake hit hoor je direct. Vijanden in een wolk bloed zien én horen exploderen blijft enorm bevredigend. De muziek weet perfect wanneer het naar boven mag komen: als het namelijk even rustig is. De meeste locaties hebben hun eigen soort muziek, en je hoort onder andere pianogetokkel en gitaargejam. Maar wanneer er actie plaatsvindt, verdwijnt de muziek enorm naar de achtergrond, zodat de speler zich kan focussen op het gevecht en geen cruciale waarschuwing mist dat er een vernietigende aanval gaat plaatsvinden. Desondanks zijn er niet echt heel memorabele tracks tussen.

Play it again!

Je krijgt serieus wat waarde voor je geld. Een eerste playthrough hangt heel hard af van je eigen gamerskills, en kan variëren tussen 10 en 25 uur. Hardcore Souls fans zullen er waarschijnlijk korter over doen, nieuwelingen vele langer.

Zo zijn er de acht speelbare klasses, de massieve skill tree en na het voltooien van het spel krijg je dan nog eens een New Game Plus waarbij je je level en equipment overdraagt, maar voor de rest alles opnieuw moet doen. Als laatste bonus is er ook een local co-op functie om samen met een tweede masochist te spelen, of tegen elkaar. De makers hebben gezegd dat ze nu ook aan het kijken zijn naar een online functie.

Om af te ronden

Het spel is echt geweldig leuk om te spelen, maar toch is bijna 98% van het spel gestolen van de recente gamebibliotheek van From Software. We hadden het leuker gevonden als de makers wat meer risico’s durfden te nemen en er wat meer van zichzelf in hadden gestoken. Zo was de skill tree een zeer welkome verademing tegenover de eerder saaie upgradeschermen van de From Software-titels.

Salt and Sanctuary is sinds 15 maart beschikbaar op PS4, met een latere Vita-release in aantocht. (Cross-buy, maar geen cross-save).

6.9 voor Souls fans

Dit spel is een geweldig tussendoortje voor alle Souls fans en vele toegankelijker door de stap van 3D naar 2D. Desondanks een paar vreemde design keuzes is deze zeker zijn geld waard, maar we keuren het gebrek aan eigen inbreng af.

• Verhaal 5
  • Vormgeving 7
  • Gameplay 8