Rhodes is een tactisch bordspel waarbij je als Griekse boer in de derde eeuw voor Christus moet proberen je landgoed zo lucratief mogelijk te maken door je goederen te gaan verkopen in de haven van het beroemde eiland. Is het spel de moeite waard of was het beter samen met de Kolossus van de aarde verdwenen? Geekster trok een chiton aan en testte het voor jullie uit.

Rhodes

Spelontwerp: Pieter Boots
Uitgever: The Game Master
Aantal spelers: 2-5
Leeftijd: 10+
Speelduur: 60-90 min.

Stardew Island

Rhodes gameplay

Vier spelers zijn klaar om de beste boeren te worden.

Uiteindelijk is het in Rhodes de bedoeling om zoveel mogelijk punten te verdienen en zo te bewijzen dat je landgoed het beste is. Met bepaalde acties kan je punten verzamelen, maar de beste manier is om goederen te produceren op je landgoed, te verschepen naar je magazijn en ze eventueel samen met goud op opdrachttegels tegen geld en punten in te ruilen. Elke ronde bestaat uit dezelfde fases. Eerst mogen de spelers in een vooraf bepaalde volgorde om de beurt twee verschillende acties doen, daarna kunnen de schepen in de haven verplaatst worden. Vervolgens neemt elke speler alle tokens die hij of zij op het bord heeft geplaatst terug en wordt de speelvolgorde van de volgende beurt bepaald. Het spel eindigt wanneer de voorraad opdrachttegels op is.

Aan de ene kant bezit Rhodes elementen van een worker placement dankzij bijvoorbeeld de verschillende plaatsen op het bord die elk voor andere effecten zorgen, maar aan de andere kant kan je wel maar twee tokens inzetten op actievelden per ronde. Dit laatste is dus interessanter wanneer je met vier of vijf spelers speelt, dan wanneer je met minder bent, maar zelfs voor kleine groepen zijn er een aantal belangrijke keuzes en kan het belangrijk zijn om als eerste je token te kunnen neerzetten. Ook interessant is dat de speler die als laatste aan de beurt was, eerst mag kiezen wanneer hij of zij tijdens de volgende ronde zal spelen. Als eerste beginnen kost je geld, als laatste brengt je geld of zelfs goederen op, maar dan zullen de andere spelers uiteraard eerst de actievelden mogen innemen.

Rhodes productie

Er zijn maar twee plaatsen bij de productie-actie.

Je kan kiezen uit verschillende acties. Om goederen te krijgen, moet je de actie “productie” uitvoeren, maar via de actie “raadhuis” kan je je landgoed nog wat uitbreiden zodat je de volgende keer meer kan produceren of andere bonussen krijgt. Bij de productie moet je tactisch nadenken, want de geproduceerde goederen worden via bepaalde regels verdeeld over alle spelers die deze goederen kunnen produceren. Rijke spelers kunnen ook gewoon overwinningspunten kopen in de tempel, en arme spelers kunnen hun goederen gewoon op de markt verkopen. De schepen die zo goed als elke beurt automatisch de haven binnenvaren, zorgen voor een interessante situatie. Hoe verder ze in de haven raken, hoe minder de goederen of het goud erop kosten, maar als je te lang wacht, zijn je medespelers er misschien mee weg. Een schip dat het einde van de haven bereikt, wordt zelfs gratis uitgeladen in het magazijn van de speler die de eigenaar van het schip was. Welke actie je ook kiest, ze brengen allemaal wel iets op.

Rhodes landgoed

Via speciale tegels kan je je landgoed uitbreiden.

De regels zijn snel om uit te leggen en het spel speelt vlot. Aan de ene kant lijkt het soms wat eenvoudig, aan de andere kant moet je toch wat strategie toepassen en kan je Rhodes ook met iets jongere spelers spelen. Je kan Rhodes dankzij de vier verschillende spelregelboekjes in het Nederlands, Frans, Engels of Duits spelen, maar de namen op het bord zijn wel allemaal in het Engels.

Vormgeving en opstelling

Het speelbord van Rhodes ziet er mooi uit en bevat veel kleur. Naast het bord bevat het spel vooral kartonnen tegels en houten kubusjes die de verschillende goederen moeten voorstellen. De kubusjes doen hun job, hoewel iets unieker materiaal ook leuk was geweest. De verschillende goederen kan je dankzij hun kleuren gemakkelijk uit elkaar houden, en de icoontjes en tekeningen op het bord en de verschillende tegels zijn zeer duidelijk, zodat je al snel de uitleg in de spelregels niet meer nodig hebt. Bij het opruimen kan je de verschillende tegels in de plastieken zakjes steken die in de doos bijgeleverd zitten. Dat doen is geen slecht idee, want als je alles los in de doos zou stoppen, zou het de volgende keer een hel zijn om alles snel op te stellen.

Rhodes haven

De haven is een van de belangrijkste plekken in het spel.

Rhodes: Conclusie

Rhodes is een leuke en lichte semi-worker placement waarbij je je niet op één strategie kan focussen, maar je je met verschillende soorten acties zal moeten bezighouden om de overwinning te bereiken. Het is leuker om te spelen met meer spelers; maar zelfs met twee spelers zijn er genoeg interessante opties. Rhodes is eenvoudig genoeg om ook met jongere spelers te spelen en kan dienen als een goede introductie tot worker placements.

Geïnteresseerd in bordspellen van The Game Master?

Lees hier onze review van Story Makers

Geïnteresseerd in bordspellen gebaseerd op de Klassieke Oudheid?

Lees hier onze review van Alexandria

Lees hier onze review van Nisyros

Lees hier onze review van Fight for Olympus

7 Leuk

Als je een eenvoudige semi-worker placement zoekt om zelf of met jongere bordspelfanaten te spelen, kan je gerust Rhodes eens uitproberen. De regels en icoontjes zijn duidelijk en je hebt een lichte hoeveelheid strategie nodig om de overwinning te behalen.

• Gameplay 8
  • Vormgeving 7
  • Leerbaarheid 8