Sta op, vrienden! De revolutie breekt uit, en niemand kan eraan ontsnappen! Ook jullie moeten een kant kiezen! … Voor eendjes of robots? Ehm, sure? In Revoltaaa, bedacht door de grote Reiner Knizia en uitgegeven door PLAYthisONE, proberen spelers slagen en punten te scoren om zo hun factie naar de overwinning te voeren.

Revoltaaa is een luchtig kaartspel voor drie tot vijf spelers van 10 tot 99 jaar. Een potje duurt ongeveer een kwartier en de spelers proberen zoveel mogelijk slagen te scoren. Ze krijgen aan het begin van het spel elk 11 kaarten, waarna er ook een “neutrale stapel” op tafel wordt gelegd. De speelkaarten hebben twee kenmerken: een getal en een kleur: blauw voor de robots, rood voor de eenden. Aan het begin van iedere slag wordt er een kaart van de neutrale stapel opengelegd, waarna de spelers allemaal een kaart spelen, die ze op hetzelfde moment onthullen. De kleur waarvan de kaarten samen de hoogste waarde hebben, wint. De speler die van deze kleur de kaart met de laagste waarde gespeeld heeft, wint de slag. Het spel stopt wanneer ofwel de eendjes ofwel de robots vier slagen gescoord hebben. De kleur die daar het eerst in slaagt, is de winnende kleur van het spel. Vervolgens tellen de spelers alle slagen die ze in die kleur gescoord hebben en tellen daar nog eens een punt bij per kaart in die kleur die nog in hun hand zit. De speler die op het eind van de rit de meeste punten heeft, wint.

revoltaaa

Je begrijpt het: je hebt je lot helemaal niet zelf in handen in dit spel. Allicht zijn er tactische overwegingen die me ontgaan, maar het spelverloop voelt ontzettend willekeurig aan. Het blijft schipperen tussen veel factoren: enerzijds wil je slagen halen en dus hoge kaarten spelen om te zorgen dat je kleur wint, anderzijds gaat de slag naar de speler die de laagste kaart van die kleur speelde. En dan is er nog het feit dat niet-gespeelde kaarten van de winnende kleur aan het einde van het spel ook allemaal een punt waard zijn…

Vormgeving

“Eenden versus robots” is een briljant idee… Maar helaas niet zo leuk uitgewerkt als het had kunnen zijn. De illustraties van Franz Vohwinkel zijn best mooi, en daarom is het eigenlijk des te spijtiger dat we niet meer te zien krijgen dan telkens dezelfde eend en dezelfde robot. Uiteraard moet je geen al te spectaculair artwork verwachten op een spelletje dat slechts 15 minuten duurt, maar toch voelt het een beetje als een gemiste kans. Pluspunt is wel dat de vrolijke tekeningen met felle kleuren erg aanlokkelijk is voor kinderen, wat Revoltaaa’s reputatie als familiespel dan weer ten goede komt. Daarnaast is het doosje erg compact en stevig en kunnen de kaartjes niet te zeer door elkaar geschud worden. Praktisch, zo hebben we het graag.

revoltaaa

Leerbaarheid

Revoltaaa is een erg eenvoudig kaartspelletje om onder de knie te krijgen. De regels zijn beperkt, net als de mogelijke tactische beslissingen. Verwacht niet dat je veel tijd kwijt bent aan speluitleg. Opmerkelijk is dat het spel zowel een Nederlands, Duits, Frans als Engels regelboekje bevat, wat wel erg praktisch is als je een spelletje zoekt dat je met buitenlandse vrienden wil spelen.

Opstelling

Ook de opstelling van Revoltaaa kan bezwaarlijk eenvoudiger. Je schudt de kaarten grondig, geeft elke speler er vervolgens elf en legt er dan nog eens elf in een gedekte stapel op tafel. De overschot van de kaartjes gaat terug de doos in, en wordt tijdens dit spel niet meer gebruikt.

Bon, eerlijk? We hebben al betere spellen dan Revoltaaa gespeeld. Maar context is alles. Dit spel wordt door echte bordspelfanaten allicht te licht bevonden, maar het richt zich dan ook helemaal niet tot die doelgroep. Revoltaaa pretendeert immers niet de nieuwe openbaring te zijn of het warm water uit te vinden, maar wil een luchtig, snel spelletje zijn. Een tussendoortje. Of een opwarmertje, voor je aan het zwaardere werk begint. Een aperitiefje, kortom.

6.8 aperitiefje

Revoltaaa zal de honger van fanatieke bordspelers niet kunnen spijzen, maar het is wel een leuke, vlotte en vooral erg eenvoudige partygame die op familiefeestjes goed kan scoren. Daar zal het unieke thema ook wel voor iets tussen zitten...

• Gameplay 5
  • Vormgeving 5
  • Leerbaarheid 8