Review: Smash Bros. 3DS

0
Smash Bros. 3DS joins the battle! Jep. De dag die voorheen nog mijlenver uit ons bestaan verwijderd leek, staat nu bekend als ‘vorige week vrijdag’. Menig Smashfanaat bleef wakker tot 03.00u des morgens. De lokale Game Mania’s van deze wereld hadden te lijden onder een significante stijging aan verkeersproblemen. Alles voor Smash. Eindelijk is ie op de wereld losgelaten. Net als onze review.
Smash Bros. 3DS

Toon Link vs. Pikachu

Deze titel is de eerste handheld editie van de Smash Bros. series. Op diens broertje op de Wii U  moeten we helaas nog even wachten. Toegegeven, het is wat bizar om een titel, die je zo associeert met de consoles van Nintendo, nu op een klein schermpje te spelen. Maar ik had nooit gedacht dat ik er zo snel aan zou wennen. Het duurde niet lang vooraleer mijn brein weer in full-on Smash Bros. mode verzeild raakte. Zelfs in dit format lijkt het spel alle elementen te bevatten die Smash Bros. zo grandioos maakten in het verleden. Het sleutelwoord is genieten.
FALCON!

FALCON!

Je kan er meteen weer invliegen met een hele resem aan vechters, allen uit de lore van het Nintendo-versum. Van Mario en Pikachu, tot Captain Olimar en Captain Falcon. Wat een veelheid! Je weet moeilijk waar te beginnen! En (bijna) allemaal uniek in speelstijl. Hak je graag op vijanden in? You like Ike. Ben je eerder van het verorberende type? Kirby en Yoshi FTW. Persoonlijk vond ik het misschien jammer om al zoveel keuze te hebben vanaf moment één. Ik had graag de meer niche personages zoals Shulk en Robin willen vrijspelen. Nu, don’t get me wrong, er zijn behoorlijk wat verborgen goodies in dit spel, maar persoonlijk vond ik dat een gemiste kans. Wat ook erg jammer lijkt, is de terugkeer van het clone fenomeen. Een personage mag een slot innemen, enkel maar als letterlijk al hun speciale moves identiek zijn aan dat van een ander personage? Dat is zonde. Het wordt bijna een trademark van de Smash bros. reeks. Gelukkig blijft dat aantal clones nog beperkt.
Character Select

Character Select

Zijn er niet genoeg personages? Niet gevreesd! Want je kan nu ook je eigen Mii Fighter aanmaken in drie verschillende speelstijlen. Brawler, Swordfighter, Gunner. En damn, die kunnen gerust hun mannetje staan. Je kan ze zelfs customisen met een verscheidenheid aan badges en outfits voor het meest dodelijke effect. Altijd al een Saruman, The White gewenst in Smash Bros? Vanaf nu is dat mogelijk. Oh boy, hier gaan we ons mee amuseren.
Saruman, The White Brawler

Saruman, The White Brawler

Wat de verschillende modi betreft is er wederom voor ieder wat wils. Zo is er de standaard Smash modus, waar je simpelweg ten strijde trekt in de arena met 4, ons allen welbekend. Dit kan je solo, lokaal met vier of online. For Fun, met alle item extravaganza of For Glory, voor de die hard Final Destination fans. Ook Classic mode, waar je je door verschillende stages heen vecht, is weer van de partij in een nieuw jasje. Leuk om te zien hoe de makers het Intensity-systeem, dat we kennen uit Kid Icarus: Uprising, ook hier hebben toegepast. De basis van dit systeem is dat je zelf de moeilijkheidsgraad bepaalt die rechtstreeks samenhangt met de hoeveelheid beloningen die het oplevert. Op Intensity 9 vind je dus uiterst veel loot maar is zelfs een simpele Mii Fighter een geduchte aartsvijand. Qua herspeelbaarheid kan dit zeker tellen.
Smash Bros. 3DS

Smash mode!

Ook de Multi-man Melee, Home Run Contest en Target Practice keren terug. Voorts is er ook de uiterst nieuwe Smash Run mode waar je je met je vechter doorheen een dungeon vol baddies en cuccoo’s, de Hyrule murder monsters, knokt om dan op het einde te clashen op glorieuze wijze, samen met de power-ups die je verzameld hebt doorheen diezelfde dungeon. Leuk in single player, maar in multiplayer is het pas echt briljant. Oh, de zoete, zoete smaak van de overwinning.
Smash Run

Smash Run

Smash Run Stats

Smash Run Stats

En die stages, die stages! Tjokvol easter eggs en verwijzingen naar het verleden. Heck, zelfs de Game Boy titel Kirby’s Dreamland zit er bijna volledig in! Werkelijk tot in de puntjes afgewerkt. Daarnaast heeft elke stage ook een Omega vorm, wat hen vervormt tot een speciale Final Destination-achtige stage. Weer dat onderscheid voor de fun-spelers en de glorie-spelers. Bliss. Jammerlijk genoeg gaan er toch enkele specifieke problemen schuil achter de combinatie 3DS – Smash. Hoewel Smash Bros. zeker speelbaar is op een ‘original’ Nintendo 3DS, is er een behoorlijk verschil met de 3DS XL. Qua zicht en grip op de 3DS, hebben personen met XL privileges een serieus stapje voor. Voor iemand met grote handen en een reguliere 3DS kan die hier immers steevast rekenen op een behoorlijke kramp na amper een half uurtje spelen, iets wat minder voorkomt bij een 3DS XL. Laat dat tegelijk ook een waarschuwing zijn. Dit spel is dus verdomd intens en zeker niet voor the faint of heart (En Japanners hebben kleine handen.). Zo intens zelfs, dat kort na de release het internet ontplofte met verhalen van personen wiens 3DS kapot gespeeld was na een serieuze Smash Bros. sessie.Wat ons ook spijtig genoeg is opgevallen is dat het spel tijdens enkele sessies lokale multiplayer gebukt ging onder een toch wel storend gehalte lag. Volgens de laatste geruchten zou dit te wijten zijn aan GSM-signalen die de verbinding bemoeilijken tussen de verschillende spelers. Erg bizar.
Tortimer's Island

Tortimer’s Island

Dit spel bezit tegelijk de zegen en vloek der geweldigheid. Zo geweldig dat de 3DS werkelijk alles uit de kast moet halen om dit spel nog maar te kunnen draaien. Dat voel je en dat zie je ook. In zo’n fast paced game en omgeving garanderen dat elk aspect, elke aanval uitermate vlot verlopen en overvloeien in elkaar, dat is een hele verwezenlijking op een 3DS. Nadeel natuurlijk is dat je geen toegang hebt tot Miiverse en consoorten wanneer je Smash Bros. 3DS speelt, net omdat Smash Bros. zoveel capaciteit vraagt van je 3DS. Daarvoor moeten we dus nog even afwachten tot de release van de New Nintendo 3DS die behoorlijk krachtiger zal zijn dan de huidige versies.
88%
88%
Jolly Good Fun

Nu al gelauwerd als dé 3Ds titel van het najaar. Het levert een vat aan nostalgische gevoelens en dompelt je onder in de verschillende Nintendo reeksen. Naast Mario Kart een nieuwe gevestigde multiplayer. Heeft wel nog te lijden onder enkele handheld probleempjes en lagt soms in de locale multiplayer. Maar goddamn, nu kunnen we Smash Bros. op de trein spelen begot! 3DS-bezitters, niet aarzelen om deze titel in huis te halen!

• Singleplayer
    7,5
  • Multiplayer