Review: Shovel Knight

1

We hebben er lang moeten op wachten maar deze maand was het eindelijk zover: de stalen knecht en zijn trouwe spade kwamen eindelijk naar Europa. Eén ding is zeker, we hebben eigenlijk erg lang moeten op Shovel Knight wachten. Nu rest enkel nog de vraag: was het de hype waard?

Meesters in Game Design

Shovel Knight

Shovel Knight is volgens mij vooral gericht op mensen die zich nog levendig de tijden van de Nintendo en Super Nintendo kunnen herinneren. Maar ik weet zeker dat de jongere generaties ( en laten we gewoon keihard zijn en zeggen dat die groep groter en groter wordt ) er even veel plezier kunnen aan beleven. Ik zal zelf nog verder gaan en zeggen dat zelfs de allerkleinsten er mee weg kunnen. Waarom? Omdat de ontwikkelaars bij Yacht Club Games als de beste weten hoe nieuwe concepten voor te stellen in een game.

Als casual gamer krijg ik vaak de maken met twee soorten frustraties bij het spelen van games tegenwoordig. Òf ze houden je handje angstvallig vast bij het uitleggen van de controls en acties waardoor je niet meer het gevoel hebt een spel te spelen maar een zeer uitgebreide interactieve handleiding. Òf ze leggen helemaal niets uit en laten je onverbiddelijk aan je lot over zonder enige leeway om zelf te leren. Het is een moeilijke balans maar Shovel Knight bewandelt de lijn moeiteloos.

Shovel Knight

Iedere nieuwe vijand wordt geïntroduceerd op een manier zodat je intuïtief aanvoelt wat de beste strategie is. Het vergeeft je ook als je een fout maakt, door op de plaats waar je sterft de mogelijkheid te geven je verloren geld terug te krijgen. Zelfs het vinden van Easter Eggs werd mondjesmaat duidelijk gemaakt, door je de mogelijkheid te geven zelf op avontuur te gaan. Geniale avonturen trouwens; gewoonweg ieder level ademt een unieke sfeer uit. Mengt dit alles samen met memorabele eindbazen en catchy soundtracks en je kan stellen: Yacht Club Games verdient een de titel ‘Meester in Game Design‘.

Knipogen: een ode aan…

Het spel geeft zodanig veel knipogen; mocht het spel een persoon zijn dan vreesde ik voor z’n mentale gezondheid. Het neemt werkelijk het beste van Mega Man, Super Mario Bros 3 en Castlevania. Het is een ode aan games uit het bit-era. Waarin game soundtracks bestonden uit elektronisch geproduceerde beeps en boops. Waarin games samengesteld werden uit een select aantal kleuren. Games die ondanks al die limitaties regelrechte klassiekers geworden zijn. Iedereen ouder dan 20 jaar hoort deze game gewoon aan te schaffen, al is het maar puur voor de nostalgie.

Shovel Knight is momenteel te koop in de Nintendo eShop voor de WiiU en 3DS.

88%
88%
Geniale ode

Shovel Knight is er in geslaagd waar velen in falen. Torenhoge verwachtingen scheppen en uiteindelijk keihard inlassen. Het leent van de beste en duwt dat concept naar grotere hoogtes. Een ode aan games uit de jaren 80 en begin jaren 90. Ik kan niet anders dan uit respect m'n spade omhoog heffen. Een must-buy! Absoluut.

• Story
    8.5
    9.5