Review: Shin Megami Tensei IV

0

Fair warning: Ik heb nog nooit een Persona of Shin Megami Tensei titel gespeeld. Jullie lezen dus pure emotie, ongerepte gevoelens, onbedorven door vorige ervaringen.

Laat er geen twijfel over bestaan, Shin Megami Tensei 4 is… speciaal. Jep, deze game wil jou, je familie en zelfs je huisdieren kapot maken. Vanaf moment één. Een leek, zoals ik, zal zich immers keer op keer te pletter lopen tegen de allerlaagste grunts die dit spel te bieden heeft. Onverbiddelijk en onvergeeflijk leert dit spel je hoe je het moet spelen. Doodgaan? Een noodzakelijk kwaad. Noem het gerust de honeymoon periode. Want, inderdaad, je komt pas echte de ware aard van dit spel te weten na deze emotionele en turbulente periode van telkens opnieuw weer dood te gaan en te reloaden. We zijn in de watten gelegd als gamers. Gedaan met die nonsens, moeten ze bij Atlus gedacht hebben.  AWEL, CHALLENGE ACCEPTED.
shin megami tensei
Ok, deze game is hard. Ik ben als onbekende in de Shin Megami Tensei games maar liefst 14 keer gesneuveld in de eerste dungeon. Schaam op mijn RPG-ervaring. Ik verteer geregeld RPG-kajoekels zoals Dragon Quest, maar dit was duidelijk iets nieuw. Gelukkig hou ik van dergelijke onvermurwbare games, maar ik kan me inbeelden dat sommige mensen hier zeker op afknappen.
shin megami tensei
Maar laten we even voorbij de moeilijkheidsgraad kijken. In de diepte hebben we hier immers nog steeds een mooi uitgewerkte, story-driven RPG, iets wat we tegenwoordig toch missen in het huidige Nintendo 3DS-klimaat. Hoewel het spel over de hele lijn inderdaad moeilijk is en je om de oren slaat met random baasmonsters, loont het zeker de moeite vol te houden. Door middel van een uniek battle-systeem en een goede verhaallijn, waar je met je eigen keuzes een impact kan veroorzaken op het verloop van je avontuur, blijft het spel steeds je aandacht vasthouden. Ik betrapte me erop de game toch steeds opnieuw op te starten, voor een nieuwe kastijding.
SHin megami tensei
En bij de Lord of Light, het ging steeds beter. De leercurve van deze game is, toegegeven, behoorlijk steil. Maar eens je de subtiliteiten door hebt van het experience hoarden en demonen pamperen, lukt alles wel behoorlijk. Het combat systeem is ook dermate uniek, dat je, zelfs als doorwinterde RPG-fan, toch even eraan moet wennen. De basis lijkt simpel. In standaard turn-based combat moet je proberen de vijanden te verslaan. Maar de finesse ligt nu net in het uitbuiten van de zwakheden van je tegenstander. Gebruik je een element waar de tegenstander zwak tegen is, krijg je zowaar een extra beurt in je turn. En de moeilijkheid ligt exact in dit systeem. Heel de game is ingesteld louter op het feit dat je weet hoe je dit systeem kan uitbuiten. Doe je dit niet, is de game onverbiddelijk hard. Want de vijand doet dit natuurlijk ook.
Shin Megami Tensei
Ook leuk te zien hoe de makers werkelijk elk demonisch wezen uit bijna elke mythologie in de game gestoken hebben. AL DE MYTHOLOGIE. De 72 demonen uit de Ars Goetia, Egyptische goden, Jack The Ripper, ze zijn allen van de partij. Oh en Medusa en de Minotaur, uiteraard.  Je kan je demonen zelfs Digimon-gewijs laten fuseren met elkaar, om zo een compleet nieuwe demoon te krijgen. Mijn interne Monster Rancher juicht.
77%
77%
Hang in there

Shin Megami Tensei IV is een oerdegelijke, goede RPG. Voor fans van het genre een absolute aanrader. De game heeft wel te lijden onder een zeer grote leercurve, indien je onbekend bent met de vorige Shin Megami Tensei games. Gelukkig maakt het battle systeem en de demoondynamiek veel goed. Niet voor tere zieltjes.

9
  • Soundtrack
    8