Review: Qwixx (White Goblin Games)

0

It’s not the size that matters, it’s what you do with it that counts“. Ware woorden, die zeker voor een onopvallend spelletje als Qwixx gelden. Laat je niet misleiden door het kleine doosje: Qwixx is een ontzettend leuk een verslavend spel. Wij zijn blijkbaar niet de enigen die er zo over denken: Qwixx, dat in 2013 genomineerd werd voor de prijzen Speelgoed van het Jaar en Spiel des Jahres, won in 2014 de prestigieuze Nederlandse Spellenprijs (categorie Familie) en werd ook nog eens door Mensa bekroond als Mensa Select-spel. Friggin’ Mensa! Da’s een behoorlijk palmares.

Qwixx is een snel (ongeveer 15 min.) dobbelspel voor 2 tot 5 spelers vanaf 8 jaar, waarin je probeert zoveel mogelijk punten te vergaren door getallen aan te kruisen in een van de vier gekleurde cijferrijen.

unnamed
“Bingo dus?”, hoor ik je denken. Niet echt. Er is zeker een geluksfactor, maar tactiek speelt ook mee. Om beurt dobbelen de spelers, waarop twee stappen volgen. Eerst mag iedereen het getal van de som van de witte dobbelstenen aankruisen in een rij naar keuze. Vervolgens mag alleen de speler aan beurt de som nemen van een witte en een gekleurde dobbelsteen en dat getal aankruisen in die kleur. Als een speler in zijn beurt niets kan aankruisen, heeft hij een “mislukte worp”, en dat levert strafpunten op.

Waar dan tactiek aan te pas komt? Qwixx heeft enkele restricties: je moet de rijen van links naar rechts afwerken. Je mag getallen overslaan, maar je kan niet op je stappen terugkeren. Als je de rode 6 hebt aangekruist, kan je dus geen kruisje meer zetten op de rode 3. Ben je heel zeker dat je die gele 11 aanduidt? Of wacht je af tot je nog een paar extra kruisjes kan zetten?

Bovendien kunnen dobbelstenen uit het spel verwijderd worden: als je minstens vijf cijfers in een rij hebt aangekruist en ook het laatste cijfer van de rij kan aanduiden, wordt de dobbelsteen met die kleur uit het spel gehaald, wat een serieuze lading roet in de plannen van je tegenspelers kan gooien. Het spel stopt wanneer twee kleuren weg zijn of wanneer iemand z’n vierde mislukte worp aankruist. Het leuke aan Qwixx is dat je niet steeds hersenloos moet wachten tot je weer aan beurt bent, maar ook in de beurt van je tegenspelers bij de actie betrokken wordt.

Vormgeving

Eerlijk is eerlijk: visueel bezorgt Qwixx je geen Aha!-Erlebnis. Wie mooie plaatjes en gedetailleerde spelstukken verwacht, blijft op z’n honger zitten. What you see is what you get: 6 gekleurde dobbelstenen en een blok scorekaarten. Maar laten we wel wezen: dat is ook helemaal geen probleem. Ik ben een ontzettende fan van een vorm die aangepast is aan de inhoud en dat zit bij Qwixx volledig snor. De vormgeving van Qwixx is proper en strak, zonder onnodige elementen die allicht toch geen noemenswaardige meerwaarden zouden bieden.

8718023601259_4

Leerbaarheid

Je had het allicht al door na de beschrijving van de gameplay: Qwixx is helemaal geen ingewikkeld spel. Hoewel het spel een strategisch inschattingselement bevat dat je allicht niet meteen perfectioneert, zijn de basisregels dusdanig laagdrempelig dat je ze binnen de vijf minuten kan uitleggen, als het zelfs al zo lang duurt. Hierdoor is Qwixx een geslaagd familiespel, waar zowel de hardcore boardgamers als de familieleden die zo nu en dan eens Monopoly spelen, plezier aan kunnen beleven.

Opstelling

Serieus, er is niéts eenvoudiger dan een spelletje Qwixx klaarzetten. Je haalt de dobbelstenen uit de doos, geeft iedere speler een scorekaart en je kan beginnen. Meer is er niet aan. Echt niet. Oh ja, je hebt ook potloden of pennen nodig. Die zijn namelijk niet bij het spel inbegrepen, merkt de handleiding goedbedoeld op. De eenvoudige opstelling (of eigenlijk het gebrek aan opstelling) en de compacte speldoos maken van Qwixx een ideaal reisspel dat je altijd en overal tevoorschijn kan toveren om een dood moment op te vullen.

De uitbreiding

Voor zo goed als geen geld kan je, als je de basisversie van Qwixx ondertussen wel gezien hebt, voor wat afwisseling zorgen met de uitbreiding Qwixx Mixx. De uitbreiding biedt spelers twee nieuwe varianten en bevat twee bloks met tachtig scorebladen, een per spelvariant.

De getallen van variant A staan nog steeds in op- of aflopende volgorde, maar komen per rij in vier kleuren voor. Als je een rij afsluit en de bijbehorende dobbelsteen uit het spel wordt gehaald, kan je die kleur nog wel aankruisen op een andere rij, maar heb je er de witte dobbelstenen voor nodig. Je zou het op het eerste gezicht niet zeggen, maar dit is verreweg de leukste van de drie mogelijke speelstijlen.

Als je variant B speelt, hebben alle getallen van een rij weliswaar dezelfde kleur, maar staan ze niet op volgorde. Opletten geblazen, dus!

QwixxMixx1

84%
84%
Awesome

Qwixx lijkt op het eerste gezicht een eenvoudig dobbelspel, maar schijn bedriegt. Hoewel de spelregels simpel zijn, word je toch met tactische beslissingen geconfronteerd. En dat niet alleen tijdens je eigen beurt, maar ook in die van je tegenspelers. Kruis je een vakje aan of niet? Wie nood aan wat afwisseling heeft, kan met Qwixx Mixx de feel van het spel veranderen en wat leven in de brouwerij brengen.

8,5
  • Vormgeving
    7,5