Review: Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Revolution

1

Laten we het eerst even duidelijk zeggen: als we verder in dit artikel over Naruto spreken, dan bedoelen we Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Revolution. Wie bekend is met de franchise, weet dat de games voor PlayStation 3 en Xbox 360 soms onmenselijk lange titels hebben, en we hebben dan ook niet de goesting om die naam telkens neer te pennen. Nu heb je waarschijnlijk ook dit artikel enkel aangeklikt omdat je met de franchise bekend bent, dus dan moeten we geen uitgebreide introductie meer uitvoeren. Toch?

Het is opnieuw CyberConnect 2 die de ontwikkelaar van dienst is. Elk jaar lanceert het team een uitgebreide fightinggame gebaseerd op het Naruto-universum. Deze nieuwe titel is niet anders. Maar liefst 118 personages kan je selecteren om de arena te betreden. Voor wie de anime-reeks volgt, zal dit een puur genot zijn, maar wie niet vertrouwd is met de franchise, zal er mogelijk niet van opkijken. Het probleem met de Naruto-vechtspelen is dat het een niche publiek aanspreekt. Je krijgt weinig informatie over hoe je het moet spelen en de game verwacht al een beetje dat je eerder eens een Naruto-game hebt opgepikt. Indien niet, dan heb je eigenlijk een beetje pech.

Inhoudelijk beperkt

Het verhaal van Revolution – zoals we de titel ook wel eens zullen afkorten – gaat verder na de avonturen in voorganger Ninja Storm 3 dat vorig jaar in oktober verscheen. Helaas gebeurde daar eigenlijk niet al te veel. Vechtgames hebben wel eens de neiging om weinig verhaal te hebben, gezien het vooral draait om het vechten. Aanvankelijk kies je een personage uit het redelijk kleine spelersrooster en ding je mee in een toernooi om de Ultimate Ninja te worden. Als je vecht, beland je in een arena en neem je het op tegen vier andere personages. Buiten de battles loop je rond in een open wereld waar je geld kunt vinden, leuke items mag verzamelen en nieuwe characters leert kennen.

In principe is dit de game in een notendop, en meer verwachten we ook niet van een vechtspel. Uiteindelijk is Revolution, zoals zoveel andere titels in het genre, een snelle oplossing als je even lekker wilt knokken of een vriend wilt uitdagen. Je speelt zo’n game niet voor het verhaal. En dan is het feit dat dit een Naruto-spel is meteen zijn zwakte. Wie geen idee heeft wat Naruto is, zal dit spel ook niet kunnen bekoren. Enkel fans van de televisiereeks zullen hier het genot uit kunnen halen.

118 dezelfde personages

Een probleem dat hieruit voorkomt is dat er eigenlijk weinig diversiteit is binnen de personages zelf. Ontwikkelaar CyberConnect2 heeft zoveel mogelijk characters in het rooster proberen te proppen, dat het weinig diepgang heeft gegeven aan al die verschillende spelers. Ze spelen praktisch allemaal gelijk, wat vooral als fanservice moet dienen. Daarnaast is ook de AI van de tegenstanders best dramatisch. Praktisch altijd komen de drie tegenstanders massaal op je af. Het feit dat de games zich baseren op gevechten met vier afzonderlijke spelers in één arena, zou je eigenlijk doen verbazen dat ze het enkel op jou gemunt hebben. Of ze doen dan weer totaal niets, waardoor je op het gemak even iemand een tik kan verkopen zonder daarvan af te zien. Alles of niets, en zo hoort het dus niet.

Al met al is – vooruit dan – Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Revolution – een teleurstelling van formaat voor elke fightingfan. Maar gelukkig is dat ook niet het doelpubliek van die game. Houd je van Naruto en wil je eens lekker met je favoriete personage knokken? Zonder meer, ga ervoor. Maar laat hem omwille van elke andere reden gewoon liggen.

Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Revolution is nu verkrijgbaar voor PlayStation 3, Xbox 360 en pc.