Review: Monster Hunter 4 Ultimate

0

Stel je even een wereld voor waar sauropoden niet vernietigd werden door een meteoor-impact. Geef die dieren miljoenen jaren darwinistisch vrijspel. Hoe zouden de principes van evolutie hun impact hebben gehad op de dinosaurussen van weleer? In wat voor een wereld zou de mens moeten overleven?

Capcom doet al enkele edities een gooi naar een dergelijke wereld. Een wereld waarbij de mens helemaal niet aan de top van de overlevingspyramide staat. Waar de mens geen almacht heeft over de grillen van de natuur. Neen, elke dag is een gevecht van de mensheid. In een wereld waar de roofdieren groter zijn dan een Indominus Rex, moeten mensen elke dag waakzaam zijn. Zeker als de gemiddelde adelaar een diplodocus kan neerhalen in een explosie van vuur, bliksem en ijs.

1_MH4U_7

Oh my.

Gelukkig is er nog steeds hoop. Door middel van technisch vernuft en enkele moedige zielen kan er een voorzichtig status quo bewaakt worden en kunnen mensen in “relatieve vrede” leven. Monster Hunters, het laatste bastion van de mensheid, beschermen de steden en dorpen van de furie van menig vuurspuwer, bliksemwerper en ijskotser. Hierbij moeten ze helaas behoorlijk driest te werk gaan. Kill, or be killed. Gelukkig kan elk element van een neergehaald monster gebruikt en aangewend worden in de strijd. De kracht en evolutie van de grote beasties, is tegelijk ook hun zwakte.

Dat is Monster Hunter. Het ultieme gevecht van de mens om te overleven in een wereld die gemaakt is om ze op de meest diverse en brutale manier te verzwelgen. En jullie dachten dat het Pandora uit Avatar ongastvrij was. Tijd dus om de nieuwste editie, Monster Hunter 4 Ultimate, te belichten in een review!

Monster Hunter 4 Ultimate gooit je meteen in de actie. Je eerste gevecht situeert zich zelfs rond de Daren Mohran, een Elder Dragon kolos die het kwadere broertje blijkt van de Jhen Mohran, één van de eindmonsters in Monster Hunter Tri. *slik*

Monster Hunter 4 Ultimate

Die Daren Mohran heeft wel stijl, zo blijkt.

In tegenstelling tot de vorige edities, is er nu een sterker aanwezige verhaallijn. In plaats van vrij statisch hetzelfde dorp/stadje als uitvalsbasis te gebruiken, reis je nu met een caravan mee van stad naar stad. Dat maakt de omgevingen iets geloofwaardiger en brengt behoorlijk wat variatie in de type quests en monsters die je aanvalt. Zo wordt er een grotere flow in de reeks quests gebracht die je moet voltooien, waardoor je minder het gevoel hebt in herhaling te vallen. Daarnaast wordt het Free Hunt principe uit de vorige editie vervangen door Expedition, een spirituele opvolger waar je serieel enkele zones doorloopt en daarbij de kans hebt om elk monster dat je tot dan toe hebt verslaan opnieuw tegen te komen. Daarbij verzamel je de nodige Caravan Points, die je dan kan aanwenden voor het aanmaken van nieuwe resources. Daarbovenop activeer je speciale Guild Quests, die je op hun beurt via Streetpass kan uitbouwen en naar andere Monster Hunter spelers zenden. Nifty. Waar de single player voorheen meer een klus leek dan een plezier, zijn we blij te merken dat er veel meer aandacht is besteed aan de single player campagne ten opzichte van de vorige versies.

934daa3e3b2944ac1322504ae2f22b29

Assisteer de caravan en Ace Hunters in de single player campagne.

Nog meer dan voorheen wordt Monster Hunter 4 Ultimate vorm gegeven door de verschillende beasties, in verschillende geuren, kleuren en explosies. Nog nooit waren er zoveel te bekampen en dat merk je. De biodiversiteit is zelfs behoorlijk uitgebreid ten opzichte van het arsenaal van Monster Hunter Tri. Zo zien we de toevoeging van meer nachtmerrieverwekkende insecten zoals de Nerscylla, die doet denken aan Shelob, maar dan kleurrijker. Met daarbovenop amfibieën zoals de Zamtrios (het liefdeskikkervisje van een pad en Jaws) en slangwyverns zoals de Najarala (een behoorlijk uit de kluiten gewassen ratelslang) lijkt de strijd zich telkens op een andere manier te ontwikkelen dan louter mens vs. draak.  Het is waar dit spel op overleeft. Jammerlijk genoeg is er in deze editie wel geen sprake van aquatische gevechten. Nooit gedacht dat ik dit ging missen. RIP arme Lagiacrus.

Vergelijking met de vorige edities

Vergelijking met de vorige edities

Want, zoals jullie weten, betekenen meer monsters ook meer mogelijkheden aan wapens en armor om te verzamelen. Combineer dat met de nieuwe intrede van het Charge Sword en de Glaive als wapens en je weet niet waar te beginnen. Gelukkig dienen de eerste queestes je vertrouwd te maken met elk wapen en helpt het je op weg hetgeen te kiezen dat je voorkeur uitdraagt. En geloof me, je zal ze allemaal willen proberen. Ga je voor het offensieve, het defensieve, close-range of een mix van al het voorgaande? Voor ieder wat wils! De nieuwe wapens zitten ook behoorlijk goed in elkaar. Voor de Glaive heb je zelfs een uniek Kinsect dat je apart moet trainen en levelen voor de beste resultaten, terwijl het Charge Sword makes things go splodey. Opnieuw is diversiteit troef.

Ook de gevechten zelf hebben een likje verf gekregen. Door de infusie van nieuwe monsters, met nieuwe vechtstijlen, zijn er wat nieuwe manieren opengegaan om ze lik op stuk te geven. Zo is het mogelijk om gecoördineerde sprong aanvallen te leveren, die je zelfs toelaten op het monster in kwestie te kruipen en in ware Beowulf stijl tekeer te gaan op de rug van het onding.

Air assault nu ook mogelijk

Tijdens de gevechten word je nu ook bijgestaan door zogenaamde Palico’s. Dit zijn kleine foe-turned-friend humanoid katachtigen die je kan verkleden in personages allerhande en tevens een grote bron van support in de single player campagne kunnen zijn. Als je ze traint tenminste. Dit houdt de single player campaign goed gebalanceerd. Wat je pas echt begint te appreciëren in de latere queesten.

Het is overigens best wel de moeite om Monster Hunter 4 Ultimate op een New Nintendo 3DS te spelen. De toevoeging van de Circle Pad Pro, als cameratool, is een echte meerwaarde in-game. Om maar te zwijgen van de krachtigere processor die het spel veel vlotter doet draaien op de handheld.

Op vlak van multiplayer is dezelfde succesformule gebruikt uit de vorige titels. Je kan met je vrienden lokaal of via het internet speciale guild quests tackelen, die een graad moeilijker zijn dan de queesten in de single player campagne. Je kan dit ook solo proberen, maar dan moet je je voorbereiden op een serieus pak meppen en beten. Het enige jammere is dat de online multiplayer weinig communicatiemogelijkheden biedt, wat in quests tegen bijvoorbeeld een Elder Dragon, een serieuze handicap kan zijn. Maar een doofstomme metgezel is beter dan geen, denk ik dan.

Monster Hunter 4 ultimate

Jullie horen het al, Monster Hunter 4 Ultimate zit tjokvol content. Wanneer je beschouwt dat elke queeste ongeveer 20-30 minuutjes gemiddeld duurt, kan je je inbeelden dat menig Monster Hunter wellicht enkele  uren, dagen, maanden zichzelf kan bezig houden met de eeuwige strijd tussen mens en natuur.

Monster Hunter 4 Ultimate lag in de winkels vanaf 13/2, samen met de New Nintendo 3DS (XL).

88%
88%
Awesome

Monster Hunter 4 Ultimate is de meest complete Monster Hunter tot nu toe. Ideaal voor de beginneling, uitdagend voor de veteraan. De enorme diversiteit aan monsters en wapens houden je geboeid, zowel in singleplayer als in multiplayer, waar dit spel volledig tot zijn recht komt. Het gebrek aan online communicatiemogelijkheden is jammer.

• Verhaallijn
    8,5
    9,5