Review: Middle Earth: Shadow of Mordor

1

Het eindejaar hangt ons boven het hoofd en daarmee dus ook de tsunami aan AAA games die zich een weg tot onder je kerstboom willen banen. Een leuke periode voor ons gamers maar het is niet altijd rozengeur en maneschijn met een aantal grote kleppers dat uiteindelijk een wrange nasmaak lieten. Het is dus met de nodige argwaan dat ik Middle Earth: Shadow of Mordor (vanaf hier SOM voor het gemak) onder de loep neem. Eens kijken of de creatie van Monolith Soft in de wereld van Tolkien zijn beloftes waarmaakt.

In SOM incarneren we Talion, kapitein van de Black Gate’s garde tijdens het derde era, waar hij gestationeerd is met zijn vrouw en zoon. Deze setting wordt overigens heel goed gebracht met een mix van intro en tutorial dat je niet passief maakt en je ondertussen subliminaal alle toetsen leert. Heel goed gezien van de makers. Alles verandert echter wanneer de troepen van Sauron hun aanval lanceren om hun meester weer aan de macht te brengen. Talion ziet zijn vrouw en zoon voor zijn ogen vermoord worden, waarna hij het zelf mag bekopen. Op het ogenblik van zijn dood wordt hij bezeten door een mysterieuze Wraith, met een even mysterieuze achtergrond. Onze protagonist ziet hierdoor zijn kans op eeuwige rust ontnomen in ruil voor fenomale krachten en een kans op wraak. Om dit te bereiken zal het duo zich omhoog moeten werken door Sauron’s leger om zo in de buurt te komen van hun doelwit.

SOM storyHuge spoiler en Talion

Het scenario verdient een extra paragraafje. Het is, ondanks een eenvoudige pitch, een sterk verhaal met boeiende personages. Zonder te spoilen, onze vriend Wraith was geen klein figuur in de wereld van Tolkien. Een wereld die trouwens heel goed naar het videospel is overgedragen, op een aantal fantasietjes van Monolith Soft na. Fans van de LOTR-saga zullen smullen van de referenties en uitgebreidde lore dat het spel biedt. Wees wel gewaarschuwd dat SOM niet de sfeer deelt van de Tolkien boeken, daar het accent duidelijk gelegd wordt op het duistere en militaire aspect. Het is dus niet omdat je de boeken verslond dat je dit leuk gaat vinden, maar het spel apprecieer je wel veel meer als je fan bent.

SOM LoreExtra lore over de Ithildin

Genoeg lof over het scenario, tijd om de gameplay uit de doeken te doen. Wie al een Batman Arkham-game heeft vastgehad, vindt hier, op een paar zaken na, dezelfde gameplay, gebaseerd op counters en finishers. Je arsenaal aan aanvallen in zowel stealth, melee als boogschieten kan je dan uitbreidden via een klassieke maar efficiënte skilltree en een aanvullend stats menu. Ten laatste heb je dan willekeurige runen die elk wapen nog bijkomende krachten kunnen geven. Enkel het klimmen had wat meer aandacht verdiend. In een omgeving met veel mogelijkheden kiest het spel vaak verkeerde opties waardoor je hele infiltratiepoging opeens naar de vaantjes is. Al bij al, het spelsysteem pakt: de gevechten zijn boeiend en dynamisch en je verveelt je geen seconde. Alle skills komen van pas en afwisselen beloont je met propere gevechten vol gore – en talrijke – finishers. Het grote verschil met een Arkham is dat je hier héél fragiel bent, en dat is een goede zaak. Je kan dus niet ‘zomaar’ Mordor binnenlopen.

SOM combatFinish him !!!

Het gros van het spel jaag je namelijk op Uruk kapiteinen en hun krijgsheren, elk lelijker dan de vorige, tot je de top van de hiërarchie en dus je moordenaar bereikt. Elke kapitein is uniek met zijn eigen sterktes en angsten waar je best op inspeelt voor een gemakkelijker gevecht en betere runen. In de open wereld van SOM krijg je de keuze wie je wanneer en hoe gaat mollen maar ad random er in vliegen zou een zeer, zeer slecht idee zijn. Een groepje van 4 orcs en een kapitein kan je wel aan maar gooi hier een handvol schutters, jagers en extra kapiteinen bij en je zal snel het onderspit delven. De aardman, die je dan geveld heeft, wordt sterker en/of gepromoot, wat uit de hand kan lopen. Plan dus goed op voorhand en weet dat vluchten niet verliezen is. Je vijand weet dit ook maar al te goed. Spijtig genoeg is het nemesis-systeem (want zo noemt het) niet waterdicht en wordt goed spelen niet voldoende beloond daar de kapiteins dan nooit sterker worden. Wanneer je, later in het spel, de kracht krijgt om Uruks voor jou te laten vechten hoef je zelfs helemaal niets meer te doen en dat is toch wel spijtig. Er zijn ook wilde beesten, die je tevens kan berijden, maar ze zijn meer ‘op de weg’ dan je doel. Je kan ze wel tactisch in je voordeel gebruiken om Uruks te brutaliseren, wat altijd leuk is. Wie online speelt kan ook genieten van de Vendetta feature, waarmee je mederangers kan wreken na een ongelukje. Altijd leuk om de lelijkaard, die je vriend ombracht, zijn hoofd te doen verliezen.

SOM captainsEen uitzonderlijk lelijke Uruk

Artistieke directie, graphics en sound design zijn top, zoals verwacht van een spel van dit kaliber. Alles draait vlot met korte laadtijden en de omgevingen komen duister en onherbergzaam over. Nu ja, het tweede deel kan wat desoriënterend zijn met zijn iets te feeërieke panorama’s. Maar bon, ik ben nooit naar Nurnen geweest dus ik werp hier geen steen naar. De geluiden zijn van topkwaliteit met geloofwaardige acteerprestaties en sound effects. De PS4 versie krijgt hier een extra thumbs up voor zijn immersief gebruik van geluid door de luidspreken van de controller.

Middle-earth™: Shadow of Mordor™_20140924123227De andere kant van Mordor, Nurn

Contentgewijs zit SOM boven het gemiddelde; Tel een goede 12 à 15 uren voor het verhaal, afhankelijk van je skill, en zeker 20 uren als je alles wilt vrijspelen. Zo kan je bijvoorbeeld de legendes van je wapens vervullen, wat zich vertaalt in gevarieerde challenges. Of je kan alle verstopte lore gaan opduiken. Of je kan alle ranger challenges vervullen. Of je kan blijven Uruks mollen voor een kans op de beste runen en een volledige suprematie over Mordor. Kortom, genoeg te doen in het spel dat zich uiteindelijk oneindig lang opnieuw genereert voor ieders plezier. Wie dan nog steeds verslaafd is aan SOM, zal misschien blij zijn te horen dat er al een aantal DLC’s klaarstaan om het speelplezier te verlengen.

86%
86%
Anbain

Verrassend genoeg is deze Middle Earth: Shadow of Mordor geen teleurstelling. Met zijn verslavende gameplay en duistere setting zal dit spel in de smaak vallen van velen en zijn uren content zullen zelfs de meest bloedlustigge onder ons kunnen verzadigen. Wie dus op zoek is naar een goede AAA of een apperitiefje in afwachting van de andere blockbusters kan dit met een gerust hart gaan oppikken.

• Story
    9
    8