Review: Machi Koro (White Goblin Games)

0

Proficiat! Je bent de kersverse burgemeester van de stad Machi Koro. Het is je droom om tijdens jouw legislatuurperiode de stad uit te bouwen tot een metropool, tot een stralend baken waar alle steden in de wijde omgeving alleen maar tandenknarsend jaloers op kunnen zijn. Het addertje? Machi Koro bestaat momenteel alleen nog maar uit een graanveld, een bakkerij en een burgemeester met een droom. We hopen dat je van een uitdaging houdt.

MK2

Machi Koro, het Japanse spel dat wereldwijd steeds populairder wordt, is bedoeld voor 2 tot 4 spelers vanaf 7 jaar. In dit spel is het de bedoeling dat je als eerste vier bezienswaardigheden in je stad bouwt: een station, een winkelcentrum, een pretpark en een televisietoren . Dat doe je door muntjes uit te geven, de opbrengsten van je zuurverdiende gebouwkaarten.

MK_collage_bg

Op elke gebouwkaart staan cijfers: in de linkerbenedenhoek lees je hoeveel muntjes je moet betalen om het gebouw te kopen. Bovenaan de kaart zie je bij welke dobbelworp het gebouw geactiveerd wordt en muntjes oplevert.

Zo kost de rode restaurantkaart die je hierboven ziet drie muntjes om aan te schaffen en wordt ze geactiveerd als er een 9 of een 10 gedobbeld wordt. Dit is niet zo nuttig aan het begin van het spel, wanneer iedere speler slechts 1 dobbelsteen kan rollen, maar kan je goede diensten bewijzen wanneer je het treinstation, een van de bezienswaardigheden, gebouwd hebt, waardoor je met twee dobbelstenen mag gooien.

Let op: niet alle gebouwkaarten werken op dezelfde manier. Sommige kaarten leveren muntjes op ongeacht wiens beurt het is, andere alleen als je ze in je eigen beurt activeert. En dan zijn er nog de gevreesde rode kaarten, die ervoor zorgen dat alle spelers die deze gebouwen met een dobbelworp activeren, muntjes moeten betalen aan de bezitter ervan…

Vormgeving

Qua vormgeving en uitvoering, heb ik enigszins gemengde gevoelens bij Machi Koro. Eerst het goede nieuws: de afbeeldingen op de doos en op de speelkaarten zijn erg kleurrijk en hebben een eigen, unieke stijl, waardoor Machi Koro erg opvalt en snel in het oog springt. Mooie spelstukken zoals deze zijn een pluspunt, zeker als je er een spel lang op moet zitten kijken. 8718026301446_12

Wat echter wat tegenvalt, is de verpakking. Het doosje van Machi Koro is immers niet onderverdeeld in segmenten, waardoor de kaartjes, dobbelstenen en muntjes wat onoverzichtelijk door elkaar komen te liggen. Het is misschien wat muggenzifterij, maar twee compartimenten voor de kaartjes en een sluitzakje voor de muntstukken zou, wat mij betreft, een hele verbetering zijn.

Leerbaarheid

Het kost niet veel moeite om Machi Koro uit te leggen aan een nieuwe speler. Niet alleen zijn de spelregels helder geschreven, maar de kaartjes beschrijven zelf ook perfect wat ze doen. Machi Koro valt op door zijn toegankelijkheid: het idee achter en het verloop van het spel zijn makkelijk te vatten voor speelvogels van àlle leeftijden. Hierdoor kunnen we Machi Koro warm aanbevelen aan mensen die eens wat vaker een gezelschapsspel willen spelen met het gezin.

Opstelling

Om Machi Koro te beginnen spelen, geef je iedere speler vier omgekeerde bezienswaardigheden, een graanveld, een bakkerij en drie muntstukken. De gebouwkaarten leg je in stapeltjes per soort zodat alle spelers er vlot bij kunnen. De overige muntjes leg je samen, dit is de bank.

8718026301446_5Misschien een beetje sorteerwerk wat de gebouwkaarten betreft, maar verder is het een peulenschil om Machi Koro speelklaar te zetten, zodat je niet te veel tijd hoeft te verliezen en vrijwel meteen in het spel kan duiken.

De uitbreiding

WGG_MachiKoro_Haven_Pac_RGB
Met de uitbreiding Machi Koro: Haven kan een vijfde speler deelnemen aan het spel. Daarnaast worden er niet alleen nieuwe gebouwkaarten met unieke effecten, zoals de bloemenwinkel, het belastingkantoor en de tonijnvissersboot (hoezo is dit een gebouw?) aan het spel toegevoegd, maar ook twee nieuwe bezienswaardigheden: de haven en het vliegveld. Omdat spelers nu 6 bezienswaardigheden moeten bouwen in plaats van 4, duren de spelletjes ook wat langer en heb je meer plezier aan een spelletje Machi Koro.

Bovendien krijgen de spelers aan het begin van het spel,naast het graanveld en de bakkerij, ook een stadhuis ter beschikking, waardoor ze een gratis muntje kado krijgen voor de bouwfase als ze op dat moment geen muntjes hebben. Een bouwpremie, zeg maar. Hoewel de nieuwe kaarten vaak op een interessante manier interageren met het basisspel, ligt de kracht van de uitbreiding niet in wereldschokkende nieuwe inhoud, maar wel in het feit dat je door de twee nieuwe bezienswaardigheden de spelduur aardig uitbreidt.

We weten ondertussen dat de Vlaming geboren is met een baksteen in z’n maag. Is je bouwlust met Machi Koro: Haven nog steeds niet bevredigd? Dan hebben we goed nieuws voor je! White Goblin Games kondigde vorige maand aan dat we nog in 2015 een nieuwe uitbreiding mogen verwachten: Machi Koro: Metropool. Wij kijken er alvast reikhalzend naar uit.

78%
78%
mix van geluk/tactiek

Hoewel geluk meespeelt in Machi Koro, win je het spel toch vooral met slimme beslissingen. Diversifieer je, zodat je bij elke worp munten kan innen? Of concentreer je je op een bepaalde soort gebouw, zodat je in een klap stinkend rijk wordt als je geluksnummer gerold wordt? Wie van nieuwe combinaties houdt of vooral graag langer speelt, vindt alles wat z'n hartje begeert in de uitbreiding Machi Koro: Haven.

8
  • Vormgeving
    6