Review: Kingdom Hearts HD 2.5 Remix

1

Kingdom Hearts HD 2.5 Remix, een mondvol dat een harde realiteit verbergt: Dit is nog steeds niet Kingdom Hearts 3!!! Fans over de hele wereld wachten al jaren om het einde van de Xehanort saga eindelijk te kennen, maar bij elke aankondiging lijkt deze afsluiter verder weg dan ooit. Tot die dag er eindelijk komt, (hopelijk) kunnen nieuwelingen en veteranen zich wel botvieren op deze collectie uit de franchise. Deze Remix bevat, net als de 1.5 Remix, 3 toonaangevende games uit de serie: Het monument Kingdom Hearts 2, PSP exclusive Birth By Sleep en DS episode Re:Coded. Vandaag gaat jullie nederige dienaar het laatste ‘tussendoortje’ in SquareEnix’s brilliante cross-over saga reviewen. Laten we duidelijk zijn, ik ga in deze review de gameplay en verhaal van alle spellen niet aanhalen, hier is al teveel inkt over gevloeid. In de lijnen die volgen schenk ik vooral aandacht aan de vernieuwingen en of dit zowel oude als nieuwe spelers kan bekoren. Kortom, is de compilatie je geld waard?

Kingdom Hearts 2.5 HD Remix

Ontwikkelaar: Square Enix
Uitgever: Square Enix
Platform: PlayStation 3
Aantal spelers: 1
Release: 5 december 2014

Reviewcopy op PS3, bekomen via uitgever.

Disney x Final Fantasy

Wie Kingdom Hearts nog niet kent heeft de gekste en meest brilliante cross-over aller tijden gemist. Hierin zijn de werelden van Disney en Final Fantasy bij elkaar gegoten met perfectie, allemaal tot leven gebracht in een origineel en, naar SquareEnix’ gewoonte, overdreven complex scenario vol plot twists. Het verraste bij aankondiging, maar heeft zich sindsdien meer dan voldoende bewezen en wordt beschouwd als een maatstaf in Action Role Playing Games (A-RPG). We volgen in de serie Keyblade meester Sora en metgezellen Donald en Goofy op zoek naar een manier om de duisternis te verslaan om zo verschillende Disney-werelden weer tot rust te brengen. Klassiek, maar uiteindelijk geweldig ingewikkeld en meeslepend. Het volledige verhaal uit de doeken doen zou gemakkelijk een volledig afzonderlijk artikel vereisen. Dit komt niet alleen door het plethora aan info die er is, maar ook omdat de saga zich afspeelde op verschillende consoles. En net hiervoor dient deze Remix.

KH synopsisKingdom Hearts is er succesvol in geslaagd Disney en Final Fantasy te mixen tot een uniek universum.

De games: KH2 en Birth by Sleep

Zoals gezegd bevat de Remix 3 spellen in hun ‘Final Mix’ vorm, definitieve versies van elk game, dus laten we deze afzonderlijk onder de loep nemen. We beginnen bij Kingdom Hearts 2 Final Mix, unaniem aanzien als de beste entry in de serie. De verschillen met de originele Final Mix op Playstation 2 beperken zich tot graphics en audio. Gelukkig is dit duidelijk merkbaar en HD vertaalt zich in fijnere modellen en textures alsook een beter beheer van de belichting. De soundtrack is volledig herwerkt en is beschikbaar in Surround sound. Elke compositie werd uitgebreid en voelt veel orkestraler, warmer aan. De titeltrack ‘Dearly beloved’ heeft me 5 minuten in stilte voor mijn scherm laten zitten met de mond open. HD en compositie verfijnen lijken niet veel, maar aangezien de Final Mix versie nooit de grenzen van Japan verlaten heeft zijn de nieuwigheden voor ons legioen. Meer cutscenes, een pak nieuwe bazen, nieuwe aanvallen en vormen en een gloednieuwe Critical modus met ongewone regels. De versie van KH2 aangeboden op deze compilatie ziet er crisp & old uit, maar zijn charme is zeker niet weg. Je vindt dus geen betere versie van KH2 in Europa. Meer nog,met deze titel ben je al meer dan 30 uur zoet.

KH 2 screenFijnere graphics en betere lichteffecten zijn de meest opvallende vernieuwingen van deze HD 2.5 Remix

Het tweede spel op de schijf is Birth by Sleep Final Mix, finale uitgave van de enige Kingdom Hearts op PSP. De HD overgang is hier het meeste merkbaar, met veel betere textures en gladdere finish. Ook de controls krijgen hier de meest merkbare verbetering, doordat de camera nu vrij bestuurbaar is met de analoge stick. Desalniettemin kan je de originele besturing in de opties kiezen in het geval je deze echt mist. Net zoals in de KH2 Remix bezit deze versie ook tal van nieuwigheden die op ons continent nog nooit het daglicht gezien hebben : Critical mode, nieuwe keyblades en commands, een nieuwe command style, D-Link en last but not least een speelbaar secret ending. De console verandering betekent helaas dat de Mirage Arena niet meer online speelbaar is, in tegenstelling tot de PSP versie waar dit dé plek was voor online gevechten. In ruil krijg je hier een offline arena met nieuwe bazen die de lat iets hoger leggen voor habitués van de knok. Zelfde verdict als voor KH2, 30h spelen op een gecorrigeerde versie, bomvol nieuwe content voor ons Europeanen. Net zoals voor de rest van de collectie, moet je weliswaar kunnen leven met de wat verouderde graphische stijl die, ondanks zijn lifting, niet meer aan de huidige standaard voldoet.

KH BBSOp de Birth by Sleep remake, origineel op PSP, is de graphische verbetering het sterkst

De film: Re:Coded Final Mix

Laatste in deze HD compilatie is Re:Coded:Final Mix. Deze is echter een collage van alle cutscenes -toch een dikke 3 uur – uit het spel zonder speelbare content, exact zoals 358/2 Days in de Kingdom Hearts HD 1.5 Remix. Nu, even duidelijk maken waarom dit geen kwaad kan. Hou je vast, deze Re:Coded Final Mix is een remake van het spel op DS, die op zich remake is van de episodes die enkel op mobiel uitkwamen in Japan, die op hun beurt een remake zijn van de originele Kingdom Hearts 1. Het spel kreeg bijgevolg ook maar matige reviews en deze dus invoegen als film om enkel het verhaal uit te leggen is geen slechte beslissing. Het voelt wel wat aan als valse reclame daar dit geen spel is. Overigens is het verhaal van Re:Coded niet geweldig, noch onontbeerlijk voor het begrijpen van de hele saga. Het geheel mag dan wel allemaal in HD zijn met voice acting, het had nuttiger geweest deze plaats te reserveren voor iets nieuws of bijvoorbeeld de synopsis van 3DS exclusive Dream Drop Distance.

KH recodedHet volledige verhaal van Re:Coded wordt vlot weergegeven in unieke HD cutscenes, ongeveer 3 uur kijkplezier

Wat kan je – buiten de ridicule ondertitels van de saga – opmaken uit deze review? Wel, dat deze compilatie best is voor beginners of fans die het geld niet hadden om de serie op alle consoles te volgen. Wie de serie nog helemaal niet kent start wel best bij de vorige HD remix. Voor die-hard fans, zoals mezelf, is deze remix synoniem voor een constante stroom aan kippenvel en nostalgische gevoelens. Je herondekt de beste actie RPGs ooit, in hun meest optimale vorm. Er gaat helemaal niets van de originele charme verloren, in tegendeel zelfs!De nieuwe modi veranderen de regels zodanig dat het nog steeds een plezier was deze opnieuw uit te spelen. Kortom, heb je alles tot nu toe gespeeld ,dan is de aankoop misschien niet nodig, maar ook zeker niet nutteloos. Wie zich klaar wil stomen voor, ooit, Kingdom Hearts 3 kan met deze versie al zijn kennisgaten opvullen en zonder verwarring de Xehanort saga’s toekomstige conclusie snappen.

80%
80%
Geweldig

Kingdom Hearts HD 2.5 Remix mag dan een opvuller zijn, het is er wel een zeer goede. Wie de serie door en door kent heeft een excuus om deze nog eens opnieuw te spelen in afwachting, nieuwkomers kunnen met beide collectie alles ontdekken zonder 5 consoles te moeten bezitten. Ook al is de aankoop van deze compilatie zeker de moeite waard, koop bewust voor je situatie.

• VERHAAL
    9
  • VORMGEVING