Review: King of Tokyo (Bergsala Enigma)

0

RAAAAWRR! Tokyo heeft het in de loop der jaren al zwaar te verduren gekregen. Natuurrampen,monsteraanvallen, automaten die gebruikt schoolmeisjesondergoed verdelen, … Werkelijk géén calamiteit bleef haar bespaard. Maar nu bereiken de waanzin en chaos een hoogtepunt: zes monsters banen hun weg naar Tokyo om voor eens en voor altijd uit te maken wie zichzelf mag uitroepen tot onbetwiste King of Tokyo!

Header-1-monsters

Met gepaste trots stellen wij voor: Giga Zaur, The King, Meka Dragon, Cyber Bunny, Alienoid en Kraken!

Richard Garfield is een kei in het ontwerpen van spellen en bewijst dat nog maar eens met King of Tokyo. In dit spel voor 2-6 spelers vanaf 8 jaar strijd je om de titel van “Koning van Tokyo”. Da’s een stoutmoedige claim, dus moet je tonen dat je zonder enige twijfel het grootste en gemeenste monster bent. Dat doe je door als enige de slachtpartij te overleven of door 20 overwinningspunten te scoren.
Hoe doe je dat? Eerst kiezen de spelers een monster en plaatsen dat buiten Tokyo. Iedereen rolt beurtelings de 6 dobbelstenen. Je mag tweemaal opnieuw te gooien met één of meerdere dobbelstenen. Na je drie worpen bepaal je het resultaat.

box-10

Ungk? Wat betekenen al die symbolen precies?

• Cijfers scoren punten. Wie driemaal hetzelfde getal werpt, krijgt een aantal overwinningspunten dat gelijk is aan het getal dat driemaal geworpen werd. Gooi je drie 2’s? Dat zijn twee punten. Elke extra dobbelsteen met dat getal levert een extra punt op. Vier 2’s zijn 3 (2+1) punten waard.
  • Een bliksemschicht levert energie op. Deze kleine, groene blokjes gebruik je om kaarten te kopen.
  • Met een klauw val je aan. Wie in Tokyo staat, geeft per aanval een schadepunt aan elk monster buiten de stad. Een monster buiten de stad valt de huidige heerser van Tokyo aan. Als er niemand in de stad staat wanneer je een klauw gooit, mag je zelf naar Tokyo gaan. Die verovering  is een punt waard en als je aan het begin van je beurt in Tokyo staat, krijg je er weer twee. Dat zijn veel punten, maar daar staat tegenover dat de andere monsters jou het leven zuur maken. Wie in Tokyo geraakt wordt, kan vluchten. De aanvaller neemt dan de plaats in Tokyo in.
  • Gaat het er heftig aan toe en moet je monster z’n wonden likken? Per geworpen hartje herstel je een levenspunt. Let op: je kan nooit meer dan tien levenspunten hebben.

Na je worp kan je kaarten kopen. Die leveren punten of upgrades voor je monster op, zoals vleugels, parasitaire tentakels of een plotse groeispurt. Je koopt ze met de energie die je bij het dobbelen verzamelt. Als de drie open kaarten je niet bevallen, kan je ook twee energieblokjes gebruiken om die te verwijderen en drie nieuwe kaarten open te leggen.

Tot en met vier spelers speel je alleen in Tokyo City, maar vanaf vijf spelers wordt het spelbord aangepast aan de massieve monstermoordpartij en gaat ook Tokyo Bay open. Beide locaties tellen als “in Tokyo”.

Vormgeving

Ik denk dat niemand me zal tegenspreken wanneer ik zeg dat King of Tokyo een bloedmooi spel is. Alle details kloppen: de monsterfiguren, de funky dobbelstenen en de spectaculaire tekeningen op de kaarten.

IMG_5651-1024x682

De toon is meteen gezet en je krijgt zowaar zin het monster in jezelf te ontketenen. Serieus. Check Wil Wheaton zich hier maar eens inleven in zijn rol als Giga Saur. Bovendien is de doos erg netjes ontworpen en zijn er aparte compartimenten voor de verschillende spelstukken. Orde, overzicht en spelstukken die niet door elkaar gerommeld raken? Zo zien we het graag.

Leerbaarheid

King of Tokyo lijkt op het eerste gezicht nogal ingewikkeld, maar niets is minder waar. De essentie van het spel is het dobbelen en daar ben je snel genoeg mee vertrouwd. Uitgebreid plannen en schemen heeft soms weinig zin, vaak moet je gewoon het beste proberen te maken van je dobbelworpen. Bovendien is de speluitleg bijzonder duidelijk geschreven en worden bepaalde situaties geïllustreerd met voorbeelden. De effecten van de kaarten spreken doorgaans voor zich en kaarten die toch voor enige onduidelijkheid zouden kunnen zorgen, worden in een speciaal overzicht in de spelgids nader toegelicht.

Opstelling

Een spelletje King of Tokyo klaarzetten duurt niet lang. Als je de energieblokjes en dobbelstenen op tafel gelegd hebt, plaats je de monsters met hun scorekaart buiten het spelbord, legt drie kaarten van de kaartenstapel open en je kan beginnen. Nog geen 3 minuutjes werk vooraleer je je kan overgeven aan een halfuurtje ongebreidelde, onvervalste MONSTER MAYHEM.

spelopstelling

85%
85%
Een monsterlijk goed spel!

King of Tokyo is een fantastische hommage aan de klassieke monsterfilms en het is ontzettend leuk om te ontdekken met welke krachten je je monster sterker kan maken. Het spel biedt je interessante keuzes: wil je overwinningspunten rollen, of de huidige koning van Tokyo van z'n troon stoten? Is een tactical retreat aan de orde, of verdedig je je jachtterrein tot de laatste snik? En bovenal: wil je vuur spuwen of vleugels hebben?

9,5
  • Vormgeving
    9,5