Review: Hotline Miami 2 – Wrong Number (PC/Mac/Linux, PS3, PS4, PsVita)

0

Felle kleuren, luide techno beats, bonzend hart en een hoop boel in menig discotheek, Hotline Miami mocht dan geen designer drugs zijn, het zorgde voor een even harde en verslavende trip. Afkicken is nooit echt gelukt en 3 jaar later betrap ik mij erop nog steeds meer te willen, ik heb hardere stuff nodig. Gelukkig (voor mij toch) is Dennaton Games zijn vergaarde junkies niet vergeten en brengen ze nu hun nieuwste spul uit op de markt: Hotline Miami 2 – Wrong Number. Deze titel, die een rechstreeks vervolg is op de gebeurtenissen van zijn voorganger, belooft al even gewelddadig en Vice te zijn als voordien, plus nog een extra laagje hard gaan daarbovenop. Geen ontkomen aan, tijd om te hervallen…

Hotline Miami 2 is zoals gezegd een rechtstreekse opvolger op de voorgaande gebeurtenissen. We spelen deze keer echter niet Jacket (dat is althans de troetelnaam van deze naamloze protagonist), maar volgen uiteenlopende groepen mensen van voor en na deze periode, alsook hoe deze dit beïnvloed hebben of hierdoor zelf beïnvloed zijn geweest. Op het lijstje van protagonisten vinden we een klassieke brochette van personages uit 80ies en 90ies flikkenseries. We hebben de corrupte flik die het heft in eigen handen neemt, de nosy journalist, de copycat groep en uiteraard ook de Russische maffia in witte kostuums die 3/4 van de discotheken bezit. Het is meteen duidelijk dat het verhaal veel meer aandacht zal krijgen dan voordien. De cryptische sfeer is niet volledig weg, maar je kan wel beter volgen zonder het 100% te moeten uitspelen, al duurt het even om alle personages en hun motivaties op een rijtje te zetten. Al bij al is het verhaal zeker de moeite, vooral als je de vorige gespeeld hebt. Elke ‘Act’ sluit perfect aan bij de gebeurtenissen  van een ander, waardoor je op het einde het totaalplaatje ziet en je “aaaaaaaah, oke, zo zit dat” zegt. Het geweld en sadisme van deze Hotline Miami 2 gaat ook een stapje verder dan zijn al-ver-erover voorganger. Net zoals voordien zorgt het voor een misselijkmakend gevoel van totale banalisering, wat je nog meer in de trip zuigt.

Hotline Miami 2 goreJust another day in Miami

Het verhaal heeft zijn charme maar zou helemaal niets voorstellen zonder de uitstekende artistieke directie, zowel visueel als muzikaal. Net zoals voor zijn voorganger weten Jonatan Söderström en Dennis Wedin als geen ander hoe ze die old skool westkust decadentie moeten overbrengen naar top down pixel art. Het kleurenpallet zweert bij de heilige Miami Vice drievuldigheid van magenta en cyaan, overgoten met andere flashy kleuren, waar je netvliezen nog even van zullen nabranden. Maar de soundtrack, manneke lief die soundtrack. Zelden heb ik zo een goeie, meeslepende en tijdsgetrouwe mix gehoord. Je hoeft helemaal geen verboden middelen in te nemen om meegesleurd te worden in de wervelwind van vuige acid house, schelle samples en onvergetelijke synthemesiser lijnen. Het niveau van de setlist valt niet uit de lucht, onder meer door de samenwerking met Magic Sword, Jasper Byrnes en meer. Kortom, de artistieke directie is van topniveau en absoluut onlosmakelijk van de immersie en het speelplezier dat deze titel biedt. Gekoppeld aan de gameplay brengt het je in een moordlustige trance waar je niet uit kan, maar waar je ook niet echt uit wil. Bonus: op pauze duwen zorgt voor dat vintage videocassette effect. Het zit hem in de details…

Hotline Miami 2: Wrong Number_20150314111115Hard gaan op de 90ies !!!

Het spelsysteem is bijna exact zoals voordien: Nerveus, snel en bikkelhard. De grote lijnen, zijnde het bewegen en mikken met beide sticks en alles zo snel mogelijk mollen zonder geraakt worden, blijven bewaard, maar een aantal subtiliteiten komen de gameplay verruimen. Zo hebben vijanden bijvoorbeeld andere routes of verstoppen ze zich waar dit vroeger deterministisch was. Nu er verschillende personages speelbaar zijn bezit elk van hun een eigen vaardigheid. Sommigen komen over van het oude systeem met maskers, zoals het masker van Tony dat ervoor zorgt dat elke vuistslag dodelijk wordt. Andere zijn dan volledig uniek, zoals het masker van Mark dat je toelaat met twee vuurwapens tekeer te gaan (heel bad-ass, extreem risky). Jou bedotten kan natuurlijk ook, zo is er Evan, de schrijver, die net als Batman niemand kan afmaken en wapens ledigt als je ze opraapt. Alleen bezit hij niet de techniek, noch het harnas van Batman. De leukste vernieuwing is Alex & Ash, het zwanenmasker. Hierdoor bestuur je tegelijk twee personages, eentje met vuurwapen en ander met kettingzaag, met alle gevolgen van dien. Moeilijk maar belonend en verfrissend, plus het gevoel met Ice Climbers from Hell te spelen. En dat is nodig als je het totaalplaatje bekijkt. Heel veel van de mechanieken werden helemaal niet herbekeken. Zo zijn vijanden nog steeds dezelfde als voordien, zijn ze alternerend oliedom en Chuck Norris waardig, schieten ze vanuit je beeld en hebben kortom nog steeds alle problemen van vroeger. Het blijft fijn, maar alvoor nieuwe zaken toe te voegen kijk je misschien best eens naar de oude problemen.

Hotline-Miami-2-Wrong-Number-Alex-and-AshAlex en Ash bestuur je als een binoom en is veruit de origineelste vernieuwing

Het verhaal rond je af op een 9 tal uurtjes, maar dat is ook voor een groot deel afhankelijk van je kunnen in deze die and retry. Want je gaat sterven, EEN PAK! Hij is echt veel moeilijker dan vroeger, mede doordat je je steeds aan elk personage moet aanpassen. Wil je meer, dan speel je op het einde de Hard Mode vrij die, zoals je al kan denken, alles nog moeilijker maakt. Geen lock-on meer en nog reactievere vijanden (soms zelfs te) verhogen de levensduur consequent, zonder te spreken over alle verborgen teksten en unlockables, die je kan vinden doorheen de levels. Het is geen Japanse RPG, maar voor zijn lage prijs is dit meer dan correct. Bovendien komt in de loop van de lente ook een level editor uit, zowel op PC als op console volgens de makers, die je zal toelaten alle assets  van het spel te hergebruiken. Gecombineerd met Steamworks en  de Steam Workshop wordt de levensduur quasi oneindig. Het is natuurlijk spijtig dat het er nog niet is en ik heb zo een voorgevoel dat levels delen op console niet even vlot zal gaan. Ik hou jullie op de hoogte van zodra deze uit is.

hotline-miami-2-level-editorDe level editor is nog niet beschikbaar, maar kan potentieel de levensduur naar oneindig optrekken

Het spel is natuurlijk niet perfect en, ondanks mijn adoratie, zijn er een paar zaken die me ontgoocheld hebben. Eerst en vooral is er een duidelijk gebrek aan innovatie. Ik apprecieer het ‘no bullshit’ gehalte van het spel, maar veel anders dan moorden doe je niet. De volgorde van de levels blijft steeds dezelfde, heel weinig alternatieve gebeurtenissen of aftakkingen, slechts 3 soorten vijanden en amper hoofdstukken met een ander speltype dan veni, vidi, vici (ongeveer 2 of 3, max). Sommigen zullen zeggen dat dat het punt is, maar op de vermelde nieuwigheden na is dit een conforme kopie van zijn voorganger. Zelfde probleem als FarCry 4, het is een goed spel, maar spijtig genoeg ontbreekt het de zogenaamde game changer. Dit moet in mijn opzicht de drijfkracht zijn achter indie games. Op 3 jaar tijd had er meer vernieuwing in mogen zitten, al is het helemaal geen slecht spel. Ik raad hem aan iedereen aan, maar weet dat je evengoed gewoon de vorige er weer in zou kunnen rammen.

Noot: ik ben tijdens mijn review 1844 keer gestorven. Daarmee is het misschien duidelijker hoe hard dit spel wel is.

81%
81%
Virtuele stressbal

Verwacht van deze Hotline Miami 2 - Wrong Number geen revolutie. Het is even uniek en goed als zijn voorganger maar de paar vernieuwingen maken hiervan geen must have. Artistiek blinkt het wel uit en dat maakt veel goed. Met zijn harde en ultranerveuze mechanics richt het spel zich vooral tot doorwinterde spelers, al is zijn lage prijs en cross-buy zeker een argument om het aan te raden voor nieuwsgierige gamers. Kortom, koop bewust of test de voorganger eerst eens uit.

• Story
    8
    8