Review: Get Nuts (White Goblin Games)

0

De winter komt eraan en omdat eten dan nu eenmaal niet aan de bomen groeit, leggen de eekhoorns nu nog snel een voorraad aan. Maar de noten in het bos slinken zienderogen en al snel barst er een heuse strijd los om de laatste noten te claimen, waarbij geen enkele list of vuile truc geschuwd wordt. Survival of the fittest, dus. Charles Darwin zou trots zijn.

Get Nuts is een spel voor 3 tot 6 spelers vanaf 8 jaar waarin je met de andere eekhoorns wedijvert om de meeste noten uit de notenstapel buit te maken. Wanneer de laatste noot geclaimd wordt, zit het spel erop en wint de speler met de meeste nootjes.

get017

“Hoe moeilijk kan het zijn om als eekhoorn in een boom te kruipen en een noot te plukken?”, hoor ik je al denken. Een terechte vraag. Maar wanneer er vlammenwerpers, kettingzagen en bulldozers aan te pas komen, blijkt dat minder evident dan je zou denken. Aan het begin van het spel legt iedere speler zijn bomenpad van vier kaarten neer. Het is de bedoeling langs elk van deze vier kaarten bomen te planten waarlangs je eekhoorn naar de notenstapel kan klauteren. Alle spelers voeren beurtelings vier stappen uit:

• Als er een bulldozer op je bomenpad staat, verschuif je deze een plaats naar boven.
  • Actiepunten gebruiken: je krijgt tijdens je beurt 4 actiepunten waarmee je zelf bomen kan planten, bomen van je tegenstanders kan vernietigen, of je eekhoorn kan verplaatsen.
  • Na je acties mag je kaarten op de aflegstapel leggen.
  • Zodat je aan het einde van je beurt je hand kan aanvullen tot je weer vijf kaarten hebt.

Als je eekhoorn zich net in een boom bevindt wanneer die gerooid wordt, valt de eekhoorn naar de vorige boom op het boompad en is hij buiten westen. Het kost je dan een actiepunt om je eekhoorn weer bij z’n positieven te brengen. Een Heilige Boom kan niet beschadigd worden.

Wanneer je je in de laatste boom bevindt van je boompad, kan je een actiepunt gebruiken om in de notenstapel te duiken en een noot buit te maken. Daar kost je wel bomen: je offert per noot een aantal bomen op die samen een boomwaarde hebben die gelijk is aan het aantal punten die de noot in kwestie oplevert. Als je een Heilige Boom hebt, moet je die als eerste opofferen.

En dan is er nog de speciale Heilige Noot, die nooit gestolen kan worden…

pic962268_md

Vormgeving

Wat meteen opvalt, is het ontzettend coole metalen kistje waar het spel zich in bevindt. Dat neemt dan misschien wel wat meer plaats in en maakt het spel iets minder portable, maar is wel erg mooi en duurzaam. Als je het spel dan toch ergens compact naartoe wil nemen, kan je het doosje achterwege laten: de spelstukken zelf nemen nauwelijks plaats in beslag.

pic962267_md

Over spelstukken gesproken. Get Nuts bevat 6 eekhoorn-speelstukken, 60 actiekaarten, 14 notenkaarten en 24 wegkaarten. De kaartjes zijn erg stevig en duurzaam. Verwacht er geen mini-kunstwerkjes op, maar wel degelijke en hilarische afbeeldingen.

Leerbaarheid

Je bent in een handomdraai vertrokken met Get Nuts. De boom- en actiekaarten bevatten alle informatie die je nodig hebt om ze te spelen en als je eventjes vergeten bent wat je allemaal tijdens je beurt mag doen, kan je terecht op een van de vier boompad-kaartjes, waarop precies staat aangegeven uit welke stappen je beurt bestaat.

Opstelling

In tegenstelling tot wat het fancy doosje misschien op het eerste gezicht doet vermoeden, is Get Nuts geen overdreven complex spel en kost het je geen uren om een spelbord op te stellen. Iedere speler legt de vier kaarten van zijn bomenpad voor zich, je maakt een notenstapen, een trekstapel en een aflegstapel en je kan eraan beginnen.

GetNuts_overzichtGet Nuts staat garant voor korte (ongeveer 30 min.), maar krachtige spelletjes met heel wat interactie tussen de spelers. En dan heb ik het niet over doordachte, diplomatische interactie. Neen; Get Nuts geeft ons ongebreidelde ontbossing, gerechtvaardigde dierenmishandeling en een uitlaatklep voor alle mogelijke frustraties jegens eekhoorns. Laten we wel wezen: wat wil een mens nog meer?

80%
80%
Prettig gestoord!

Get Nuts is een doldwaas spel voor jong en oud dat door zijn eenvoudige spelregels garant staat voor korte, maar bijzonder hevige spelletjes. Heeft er iemand jouw eekhoorn uit de boom doen vallen? Dat roept om WRAAK! Dankzij de blikken verpakking en de stevige, duurzame kaartjes is Get Nuts bovendien een spel waar je nog jarenlang plezier aan zal hebben.

8
  • Vormgeving
    7