Review: Final Fantasy Type-0 HD

0

In 2011 zag Final Fantasy Type-0 voor het eerst het daglicht op Sony’s eerste nomade console: de PSP. Er zat echter een kleine kink in de kabel, er was immers nergens sprake van een Amerikaanse of Europese release. Geruchten van vertalingen en localisaties kwamen, gingen en de tijd tikte onherroepelijk door. Jaar na jaar verloren fans van de saga alle hoop deze ooit nog in Shakespeare’s taal te zien verschijnen. Tot plots, en omdat dit hip is tegenwoordig, Square Enix komt opdraven met de symptomatisch genoemde remake, Final Fantasy Type-0 HD op PS4. We spelen haasje over met de laatste generatie draagbare consoles om te belanden op de laatste telg in de Playstation familie. Kan een PSP spel werkelijk de overgang maken naar salonconsole? Het kan, maar had niet gemoeten.

Even deze ongenummerde Final Fantasy wat plaatsen in de saga. Het spel maakt nog steeds deel uit van de Fabula Nova Crystalis reeks,  het overkoepelend scenario dat FF-XIII, XV en deze Type-0 met elkaar (losjes) verbindt. Geen directe verbanden dus, maar wel een centrale rol voor de zogenaamde Crystals. Zij incarneren werkelijk god op aarde en al deze kristallen uit evenwichtig brengen heeft desastreuze gevolgen. FFXIII spelers leggen meteen de link en gelijk hebben ze. Dit gepaard met de concepten van Focus en L’Cie, kortweg de apostelen van de kristallen, worden rijkelijk gebruikt in deze FF.  Daar stopt de link echter, Type-0 vindt namelijk plaats in een volledig unieke wereld. Orience, een wereld verscheurd door een gigantische en permanente burgeroorlog, is waar alles start. We volgen er Class 0, een groep speciale krijgers die als joker ingezet worden in deze oorlog. De klas zelf bestaat uit 14 leden, 12 leden opgevoed op de universiteit van Suzaku, de andere 2 twee komen van de slagvelden. Doorheen missies en operaties, die je soms zelf moet leiden, gaat Class 0 ontdekken wie achter deze oorlog zit en waarom zij juist zo speciaal zijn.

ff type zero hd suzaku

De universiteit van Suzaku,  waar het verhaal class 0 begint en de enigste veilige haven van Orience in deze burgeroorlog

Politieke spanningen, messen in ruggen en zo voort, FF Type-0 is een mooi voorbeeld van een volwassen scenario in een fantasierijke wereld. De strijd wordt vertelt als in een documentaire, incluis dodenaantal en collaterale schade van elk van je missies, wat je de gruwelen van oorlog goed doet beseffen en je uitermate stil maakt. Het is hierin dat je de relaties tussen klasgenoten ziet versterken. Elk lid van het speciaal klasje is uniek in zijn karakter en voorkomen. Dit zorgt voor nieuwe inzichten bij elke cutscene, en voor zeer grappige momenten tussendoor. Queen, een extreme koude maar overbegaafde vrouw, zien discussiëren met Cater, een hyperactief en impulsief meisje, doet de mondhoeken krullen bijvoorbeeld. Het zijn die momenten die het zware thema van Type-0 wat luchtiger maken. Deze verbleken weliswaar meteen naast de relatie van de twee buitenbeentjes, Rem en Machina, die doorheen alle chaos ook hun onderlinge relatie proberen goed te maken en ondertussen proberen te begrijpen waarom zij ook bij die klas horen. Hun verhaal is waar je het voor doet vond ik persoonlijk. In de loop van het hele spel is het scenario echter wat té confuus. Terminologie en namen worden door je strot geramd zonder enig woordje uitleg en 8 uur later verwacht het spel dat je nog steeds weet over wie of wat het hier gaat. Final Fantasy verhalen zijn wel vaker grandioos, maar deze spant de kroon. Deze overdreven complexiteit is voor een groot deel te wijten aan het spelformaat.

final-fantasy-type-0-cutscene

De relaties tussen alle cadetten in deze tijden van burgeroorlog vormen, samen met die burgeroorlog zelf, de kern van het scenario

Je mag niet vergeten dat dit spel ontwikkeld werd met de PSP in gedachten. Daarom is de structuur van verhaal en gameplay gebaseerd op missies. Het alarm gaat af, Class 0 rukt uit, je klaart de missie en geniet van cutscene met wat scenariovooruitgang en je keert terug naar de schoolbanken van de Suzaku universiteit. Het scenario heeft een logische opbouw voor portable games, geschikt voor wanneer je 1 uur ’s morgens op de trein speelt en dan pas verder doorgaat die avond op de terugweg. Het is echter lastiger als je thuis in je zetel zit en zin hebt om je 4u onder te dompelen in de wereld van Orience. Alle grote gebeurtenissen gebeuren werkelijk in afleveringen, waartussen de uren op school het tempo van het verhaal abrupt stoppen. Je kan natuurlijk niet het hele spel herschrijven voor een HD remake, akkoord, maar het had beter gewerkt op de PSVita denk ik dan. En dat is niet de enige reden waarom dit spel niet op PS4 thuishoort. Graphics zijn een ware klucht in dit spel. De 14 protagonisten zijn zowat het enige dat een HD lifting heeft gekregen, al de rest en dan vooral cutscenes zijn zo goed als identiek aan de PSP versie. Om dit onevenwicht te verbergen hebben de makers het goede idee gehad om een ton focus blur toe te voegen aan de camerabewegingen. Resultaat? Je camera bewegen in gevechten is gewoonweg misselijkmakend. Het is al erg genoeg dat de console van sony meer remakes heeft dan originele titels, maar als deze HD remakes niet eens HD zijn, waar gaan we dan naartoe?

FINAL FANTASY TYPE-0 HD_20150316070934

Ordeel zelf maar hoe HD deze remake is

Op vlak van gameplay in deze remake is er niets veranderd dan de controllerconfiguratie en dat bedoel ik in de goede zin. Het vechtsysteem van FF type-0 is ultranerveus en bliksemsnel. Een goed gevecht duurt meestal maar enkele seconden. Dankzij een slim systeem, genaamd breaksight en killsight, kan je respectievelijk extra of fatale schade toedienen aan de tegenstand als je hem raakt tijdens zijn animatie. Vaak zijn dit aanvalsanimaties maar ook tijdens vluchtpogingen verschijnt de breaksight. In andere gevallen kan je robotten, soldaten en beesten afmaken met reguliere aanvallen en magie. Waar zit de twist dan? Elk personage uit class 0 is speelbaar. Elk is uniek in zijn vechtstijl, wapens en uitrusting. Aan jou om te kiezen tussen onder anderen Trey en zijn boog, Eight en zijn vuisten of Deuce en haar fluit (no joke). Het spel moedigt je ook aan deze allemaal te leren gebruiken. Sterven gaat heel snel in deze FF en dan moet je overschakelen naar een reservelid. Je moet dus iedereen leren spelen, maar dus ook levellen, of ze zijn geen zak waard. Verder kan je dan elk personage’s vaardigheden en magie uitbouwen in een rijk en complex systeem. Op het einde van de rit is dit vechtsysteem even dynamisch, als niet meer, dan een Devil May Cry. En er zijn natuurlijk ook summons om je te versterken, en ook die moet je volledig uitbouwen en leren spelen. Meer dan genoeg te doen, geloof me.

ff type zero shiva

Summons zijn zoals in elke Final Fantasy bloedmooi en dodelijk.

Wat levensduur betreft is dit moeilijk te zeggen, doch zeer consequent. Het hoofdverhaal bestaat uit 8 hoofdstukken van een dik uur. Daarnaast bezit het spel een ton aan zijmissies om de levensduur te verhogen. licht minpuntje hier is dat  je er maar één per keer kan aannemen en afhandelen, wat lichtjes frustreert. Op het einde van de rit (en na een ietwat ontgoochelend ‘goed’ einde) kan je een New Game+ starten voor nog meer spelplezier en extra, gloednieuwe zijmissies. Levensduur zit dus meer dan snor. Wil je toch meer? Speel het spel dan op hard, het is echt geen lachertje. Missies zijn wat langer, een pak moeilijker en je gaat nauwgezet moeten levellen en upgraden als je een kans wil maken. Alles op een rijtje dus; kan je voorbij de inherente problemen van deze ‘draagbare’ FF dan is deze zeker de moeite waard voor zowel fan als nieuwkomer van de saga. Het verhaal is wat onduidelijk, maar zijn geweldige gamemechanics maken veel (als niet alles) goed. Het is natuurlijk nog steeds ethisch dubieus om een PSP spel zonder echte HD behandeling te verkopen aan de volle pot. Koop verstandig.

Final-Fantasy-Type-0-HD-combat

Combat is het beste aspect van het spel en waar je het uiteindelijk 20u lang voor doet