Review: FarCry 4

1

We zijn het gewoon, eindejaar is synoniem van franchise releases. Games die stipt om het jaar uitkomen beginnen wel meer en meer backlash te krijgen, door gebrek aan originaliteit, kijk maar naar Call of Duty.  Ubisoft heeft dit gezien en is niet van plan dezelfde fout te maken met zijn open world FPS game Far Cry. Geen gebruikelijke vier jaar wachten voor de franchise, 2 jaar na het succes van zijn voorganger komt Far Cry 4 uit op ongeveer alles buiten Nintendo. Dus, wat gebeurt als je twee jaar ontwikkelt? Is dit tijd genoeg?

Far Cry 4 is geen directe opvolger van nummer 3, maar werkt rond dezelfde mechanics: een grote open wereld waarin je vrij bent te kiezen waar en wanneer je naartoe gaat, op voorwaarde dat je overleeft. Je gaat dus van missie tot missie waarbij je gaandeweg wat kampen overneemt, torens bevrijdt of jaagt om je uitrusting te verbeteren. In deze iteratie verlaten we de tropische sfeer en volgen we hoofdpersonage Ajay Ghale, die de assen van zijn moeder wil verspreiden in Kyrat, een fictief gebied in de Himalaya. 5 minuten in niet-Nepal en ajay is gevangen genomen door de zelfbenoemde koning van Kyrat, Pagan Min. Van daaruit gaat het bergaf en het is aan Ajay om samen met de rebellen Pagan te verslaan. Doorheen het avontuur krijg je de keuze of je van Kyrat weer de gelovige staat wil maken van toen, of via misdaad geld wil binnenhalen om Kyrat van zijn 3de wereld statuut af te helpen. Het verhaal houdt steek, maar is duidelijk een niveau onder Jason Brody’s perikelen in Far Cry 3. Het grote probleem is het gebrek aan implicatie van het hoofdpersonage. Ajay komt toe, begint te vechten en heeft hier geen vragen of problemen bij. Je keuzes hebben ook amper invloed op de wereld, je krijgt gewoon andere cutscenes te zien. Pagan Min kan ook helemaal niet concurreren met vorige slechterik Vaas Montenegro, ook al is dit – toegegeven- een heel moeilijke opdracht. Resultaat is een heel lambda verhaal van jij versus evil dictator.

FC paganPagan Min heeft zijn stijl maar kan niet op tegen de vorige slechterik, Vaas Montenegro

Grafisch gezien is Far Cry 4 bijzonder mooi op PC en de nieuwe generatie consoles. Alles draait, op console, heel smooth aan constant 30 FPS en op PC kan je alles nog beter maken, op voorwaarde dat je juiste configuratie bezit. Vooral belichting en effecten zijn geweldig, alsook de grote render distance die je grandioze panorama’s oplevert. Problemen zijn er amper en de paar bugs die voorkomen zijn veelal te wijten aan de physics of de AI. Klein detail maar belangrijk, je kan nu ook kiezen om alle affichage hulp te verwijderen. Volledige survival imersie en de manier om Kyrat in al zijn pracht te bekijken. Bovendien kan je nu de hele wereld afschuimen met een vriend via online-coop. Geweldig veel fun zonder enig technisch probleem. Dezelfde aandacht werd aan geluid besteed. De soundtrack past niet altijd, maar geluidseffecten en voice acting zijn absoluut top. Je moet het allemaal toch maar doen in zo een grote wereld.

FC worldFar Cry 4 doet eer aan de nieuwe generatie consoles en vice versa

Helaas stopt het hier met pluspunten voor deze 4de Far Cry. Het spijtige is dat alle andere aspecten een blatante copy/paste zijn van Farcry 3, maar deze keer in de bergen. Er is aan de gameplay zo goed als niet veranderd. Je schiet, je loopt, je sluipt, je jaagt en maakt vooruitgang op identiek dezelfde manier. De enige nieuwigheden zijn het berijden van olifanten en lengteklimmen. Het eerste is grappig maar verschrikkelijk overpowered, het andere is onontbeerlijk door het level design. En dan nog verrast het niet echt. Buiten dit ga je dus nog steeds van missie naar missie, met dezelfde mechanics en wapens vecht je tegen dezelfde vijanden en beesten, met dezelfde frustraties als vroeger. Het erge aan de zaak is dat ondanks deze luiheid, er geen enkel probleem uit Far Cry 3 gecorrigeerd is. Je hebt letterlijk alle voor- en nadelen in gameplay als de voorganger. Detectie door vijanden is niet consequent, wilde dieren zijn halfgoden en saaie missies zijn nog steeds saai.

elephant gifOlifanten zijn fun maar ridicuul overpowered

De missies zijn wat je ervaring zal structureren. De waaier aan keuzes is consequent, maar is opnieuw stuk voor stuk Far Cry 3 met als uitzondering de hoofdmissies. Heb je een type missie gedaan dan heb je het gezien. Het verandert geen jota doorheen heel je avontuur. Het enige lichtpuntje zijn de Shangri-La missies, maar eens voorbij hun praal merk je dat ook dit klassieke missies zijn in een rood getint jasje. Je kan gelukkig al deze missies samen met een vriend spelen om de monotonie te doorbreken, maar ook dit verveeld na een tijd.

FC shangri-laShangri-La missies veranderen de grafische stijl drastisch maar daar blijft het bij

De levensduur van het spel rentabiliseert weliswaar je aankoop. Reken een dikke 20u voor het verhaal en 100% halen verdubbelt dit gemakkelijk. Online multiplayer is ook van de partij en bovendien krijg je volledig gratis een map editor voor deze. De editor is compleet, gebruiksvriendelijk en geweldig geoptimaliseerd. Een stevig pluspunt hier. Multiplayer is, zoals heel het spel, klassiek met wat leuke modi maar we spreken hier niet over de multiplayer van het jaar. Al bij al moet ik toegeven, zelden krijg je zoveel content voor je geld.

Far Cry® 4_20141128150623De map editor is compleet, gestroomlijnd en heel gebruiksvriendelijk.

Wat is de conclusie? Als product is deze Far Cry 4 een fijne aankoop, die je uren zoet zal houden als je in korte doses speelt. Er is genoeg te doen en aspirant game designers kunnen de content verder uitbreiden voor iedereen. Je krijgt waar voor je geld, wat je koopt werkt perfect. Als kunstproduct daarentegen is het een hoopje smeulende mest. Je kan de Mona Lisa dan wel prachtig naschilderen, je brengt niets bij tot de schilderkunst. Het is haast aanstootgevend om gamers te beschouwen als dwaze schapen, die wel blij zullen zijn met hetzelfde als de vorige uitgave. Ubisoft kiest duidelijk voor geld boven innovatie, een heel triestige zaak nu de technologie meer mogelijkheden biedt dan ooit tevoren.

Far Cry 4 is beschikbaar sinds 18 november op PC, PS4, PS3, Xbox One en Xbox 360

74%
74%
Bleke kopie

Geen doekjes om winden, deze nieuwe FarCry is een bleke kopie van zijn voorganger. Heb je FarCry 3 gespeeld dan ram je deze gewoon nog eens lekker in je console en steek je je geld beter in iets anders. Wie de serie ontdekt gaat nog verrast zijn en ontdekt een heel leuke FarCry 3.5 dat je het hele eindejaar zoet houdt. Het is geen slecht game, alleen brengt het helemaal niets nieuw. Aan jou de keuze.

• Story
    5
    7