Review: Falling Skies – The Game

0

Een tijdje geleden kreeg ik de download-code voor Falling Skies – The Game. Je moet weten, ik ben helemaal geen hardcore gamer. Er zijn nog gigantisch veel genres en franchises waar ik niets van afweet. Eerlijk: héél veel verder dan de Nintendo-wereld ben ik nog niet gegaan. Geef mij maar liever een spannende film, een sterke comic of een goeie serie. Dus, toen ze me de vraag stelden om deze game te reviewen dacht ik: “Hey, ik kan hier vanuit een uniek standpunt schrijven!”. En zo begon ik aan een zeer eentonige queeste…

Falling Skies in a nutshell

Falling Skies

Wat is Falling Skies? Falling Skies is een televisiereeks vanop de Amerikaanse zender TNT. Komt deze naam je bekend voor? Wel, push this button for more drama is de énige reden waarom je het hier zou kennen. De dramazender is momenteel niet meer te vinden in ons aanbod. Spijtig wel, want Falling Skies is één van de beste Sci-Fi drama’s van dit moment. Je zou voor minder, wanneer Steven Spielberg de reeks produceert.

Nu, in deze sci-fi drama is onze planeet aangevallen door een buitenaards ras, de Espheni, we volgen een groepje overlevenden die zich organiseren en besluiten terug te vechten. De reeks draait al vier seizoenen en volgend jaar begint het vijfde en laatste seizoen. In Falling Skies – The Game volgen we de hoofdpersonages tussen het derde en vierde seizoen.

Materiaal ontlenen

M’n broer waarschuwde me al: een spel gebaseerd op een film of reeks is nooit een goed teken net zoals omgekeerd ook het geval is. Materiaal dat werkt op het ene kanaal, werkt niet zozeer ook op een ander. Maar ik ben open-minded, ik wou het gerust proberen. Ik verwachtte een actie-spel, waar ik guns blazin’ me een weg zou banen door verschillende platformen terwijl m’n hart op een hoog tempo adrenaline door m’n aderen zou pompen. Maar ik kreeg dit:
Strategy

Een strategy-game! Kleine teleurstelling, maar binnenin het concept past het feitelijk wel. Als je een buitenaards ras wil neerhalen, moet je toch een beetje strategie toepassen. Maar eerlijk: het haalde me volledig uit de stemming. Ik heb dan ook nooit het gevoel gehad een spel te zitten spelen van Falling Skies. Buiten de korte scénes tussen de levels door, zijn er eigenlijk niets zo gek veel links naar de reeks in Falling Skies – The Game. Beetje teleurstellend.

De graphics zien er ook erg verouderd uit, het deed me een beetje terugdenken aan de beelden die we zagen op het einde van de PS2-era. Ik heb ondertussen The Last of Us en verschillende Metal Gear Solid achter me, twee games die narratief hoogstaand zijn én qua graphics at the top of their game zitten. Ook daar een beetje een teleurstelling.

Falling Skies - The Game

32%
32%
Spijtig

Falling Skies - The Game is een spel dat onderuit gaat aan z'n gebreken. Ouderwetse graphics, weinig links met de reeks en de verkeerde keuze om voor een strategie-game te gaan kon niet op tegen een degelijke gameplay en heeft het spel de nek omgedaan. Het geeft spijtig genoeg geen meerwaarde aan de reeks. Spijtig maar helaas, mijn broer kreeg gelijk...

• Story
    2
    5