Review: Evolve

0

Heb jij ooit al eens in de schoenen willen staan van een echte jager? En ik bedoel dan een echte jager, niet zo één die op onschuldige eenden en hindes schiet. Het genre jager waar ik over spreek, neemt het op tegen monsters, gedrochten van de natuur zo afschuwelijk lelijk en krachtig dat overleven al een heuse klus is. Een jager die zijn handen vuil maakt, zijn team steunt en bovenal stalen zenuwen bezit. Kan je je hierin herkennen? Goed, dan ben je welkom. Ben je dat niet? Meh, dan kan je nog als altijd het eerder vermeldde gedrocht reïncarneren. Ladies and gentlemen, welcome to Evolve…

Evolve is dus het nieuwste multiplayer FPS spel van Turtle Rock studio, maker van de bekende en geprezen Left 4 Dead serie. Deze keer is samenwerken opnieuw het leitmotiv al is dit deze keer niet tegen een horde zombies maar tegen één, groot, elite, bad-ass monster. De twist is dat deze ook door een speler te besturen kan zijn. We krijgen hier dus een leuk 4vs1 scenario, waarin de jagers zich perfect moeten coördineren om deze Kaiju zo snel mogelijk uit te schakelen. En dat is geen gemakkelijke zaak…

Evolve hunter gameplayEnkel samen maak je een kans het monster te verslaan

Eerst en vooral moet je weten welke jager je gaat kiezen. Je hebt de keuze uit 4 archetypen: Assault die voor het grof geschut zorgt, Trapper die het monster verzwakt, Support om het team te steunen met allerlei bonussen en last but not least de Medic die deze vrolijke bende levend moet houden. Elke klasse bezit ook zijn eigen technieken om zijn rol te vervullen. Zo is de trapper bijvoorbeeld enorm belangrijk om het monster te vangen in haar signature move Mobile Arena. Elk personage bezit zo zijn vaardigheden en als je deze beheerst hebt, speel je het volgende personage van die klasse vrij. Deze vervult dezelfde rol maar wordt voorzien van andere skills. In totaal zijn er zo 12 jagers speelbaar, 3 per klasse. Design van de characters is degelijk zonder wauw te zijn, maar het sterke is dat deze niet alleen fijn te spelen zijn maar bovendien ook zeer gebalanceerd zijn. Dit versterkt meteen de band met je teamgenoten in de positieve zin, daar niemand het haalt op zijn alleen. Het is daarom ook veel leuker om met een paar vrienden te spelen dan met doofstomme onbekenden. Een minpunt hier is wel dat je niets kan upgraden van wapens of skills, what you see is what you get.

Evolve final tier huntersDe vier archetypes aan jagers kunnen zorgen voor leuke en robuuste teamplay

De monsters zijn daarentegen ondervertegenwoordigd. Het spel komt uit met slechts 3 monsters en een vierde gratis te downloaden wanneer deze af is. Spijtig genoeg geldt hier dezelfde regel als voor jagers, je speelt de andere monsters pas vrij wanneer je de vorige volledig beheerst hebt en dat duurt toch een tijdje. Je start dus met de Goliath, een soort slecht geluimde Godzilla en that’s it. Denk niet dat je meteen op de jagers kan vliegen. Net hier bevindt zich de kracht van Evolve. Je moeten eerst een hoop wild gaan opeten om je shield aan te dikken en op termijn te evolueren om een kans te maken. Leren vluchten en sneaken is dus prioriteit om dan in je laatste stadium met zekerheid die vervelende spelers in de pan te hakken. Controls zijn hier in het begin wat awkward  met manueel te richten sprongen en een klimfunctie die niet altijd doet wat moet. Het feit dat eten op dezelfde knop als klimmen staat helpt de zaak zeker niet. En voor elk monster ga je dit opnieuw moeten aanleren daar ze elk hun eigen speelstijl hebben. Fun maar moeilijk.

Evolve monster stageElk monster start op level 1 en moet zich voeden om het finaal stadium te bereiken

Na de Goliath speel je dus nog de Kraken en de Wraith vrij. Design van de monsters is heel stevig en hun arsenaal aan moves, 4 per monster, zijn heel verschillend van elkaar. Je kan ze dus elk op een andere manier inzetten, maar in het totaalplaatje is dit helaas veel te weinig keuze om de zaken fris te houden. Je monster inzetten in de andere modi, Rescue waar je onschuldige burgers moet afmaken, Nest waar je je jongen moet beschermen of Assault waar je in plaats van jagers een basis moet mollen zouden dit tegen moeten werken maar het kalf is al verdronken. Na een 20 tal matchen en ettelijke uren matchmaking en laadschermen later is de pret ver te zoeken. In korte dosissen spelen kan een remedie zijn, maar eens je rond bent ben je rond. Ik denk dat, met een vierde monster in DLC (zonder vaste datum) en een day-one patch van 3Gb, het spel te vroeg in de rekken ligt.

Evolve monsterGebrekkige keuze aan skills en maar 3 verschillende monsters zijn een groot probleem voor de herspeelbaarheid.

En dat is een beetje het algemene gevoel bij dit spel. Het spel draait uiteraard hoofdzakelijk rond online multiplayer potjes voor eindeloos plezier, maar koppel weinig monsters en niet evolutieve personages aan te weinig game modi en je hebt een probleem. De makers moeten dit ook beseft hebben, waardoor ze de evacuation mode hebben toegevoegd. Hierin speel je 5 potten op een rij en de winnaar van de vorige ronde krijgt een voordeel in de volgende. Volgens het spel goed voor, en ik citeer hier de tutorial video zelf, 800.000 mogelijke spelvarianten. Je snapt uiteraard dat aggresieve vogels of meer wild absoluut geen gamechangers zijn. Allemaal wel mooi en next gen, de bittere nasmaak is moeilijk weg te spoelen.

Evolve evacuation modeEvacuation mode verlengt de speelduur maar vernieuwt helemaal niets

De hamvraag is of er nog gratis content onderweg is of niet om het spel aan te dikken. Gameplay en mechanieken zijn slim gevonden en goed gebracht maar het is bijzonder repetitief. Nochtans zijn er mogelijkheden genoeg voor afwisseling, een monster vs monster modus bijvoorbeeld had zeker geen overbodige luxe geweest of gewoon al split screen opties. In plaats daarvan brengen ze het spel zo vroeg mogelijk uit voor het geld, net zoals Destiny of andere ontgoochelende AAA van het voorbije jaar. Het is betreurend om de industriestandaard stilaan te zien veranderen, het doet wat te hard denken aan Hollywood en de filmindustrie. Een goed idee meteen inkassen, droogbloeden en the next big thing financieren. Wat maakt het wat uit dat je binnen 3 maanden al niet meer weet hoe dit noemt, zolang je maar betaalt. Had ik al gezegd dat er een in-game store is waar je voor echt geld skin packs kan kopen voor je monsters?

Evolve is verkijgbaar sinds 10 februari op PC, Xbox One en PS4

66%
66%
Goed concept kapotgemaakt door geld

Evolve is een stresserende 4vs1 shooter maar voorbij het initiele stadium van euforie blijft er weinig over. Goede gameplay en graphics worden overschaduwt door het gebrek aan content en de overmijdelijke repetitiviteit dat dit meebrengt. Best dus wachten op het, echte, volledig spel. Evolve is voor het ogenblik maar een slecht uitgewerkt leuk idee, een dure early acces dat je na 3 maanden al zal vergeten. Kortom, een goed spel dat je geld niet waard is.

• Story
    6,5
    8