Review – Dynasty Warriors 8: Xtreme Legends Complete Edition

1

Dynasty Warriors is zo’n typische Japanse B-franchise met een heel beperkte groep volgelingen, die ondanks alles toch bijzonder fanatiek kan zijn. De kans is groot dat je de reeks eigenlijk niet kent. Je kunt het concept het best vergelijken met de horde-modus uit talrijke shooters, maar in plaats van geweren en bommen beschik je over je vuisten en zwaarden. Honderden vijanden in een cirkeltje rond je, en jij moet overleven. Een soort extreme bukkake.

Binnen de franchise is telkens eenzelfde patroon terug te vinden. Eerst brengt ontwikkelaar Omega Force een nieuwe iteratie uit, in dit geval nummer acht. En een half jaar later komt het af met de Xtreme Legends-uitgave, een losse uitbreiding ter aanvulling van de gameplay. Wie het origineel in zijn bezit heeft, kan zijn gegevens overbrengen naar Xtreme Legends. En op de PS4 is er – gezien de vorige uitgave verscheen vlak voor de lancering van de nieuwe generatie consoles – een Complete Edition, met alle gamecontent op één schijf.

Lu Bu, Wu Blu?

Deze Complete Edition van Dynasty Warriors 8: Xtreme Legends bevat enkele nieuwe features. Zo is er een verhaallijn ontwikkeld rond het nieuwe personage Lu Bu, is er een challengemodus, een nieuwe moeilijkheidsgraad en verhogen we het spelersrooster met vijf personages. Allemaal typische upgrades.

DW8XLCE PC_CBodyGuards

Beginnen deden we met Lu Bu’s campagne en hoewel deze bijzonder kort was, waren de gevechten best aangenaam. Geen moment voelden we echte verveling opdoemen, wat een positief punt is voor een repetitieve franchise als Dynasty Warriors, waarin je toch gewoon veld na veld vijanden omver moet knokken.  Zijn combolijst is indrukwekkend en mogelijk de beste sinds enkele jaren. Omega Force heeft duidelijk gekeken naar andere franchises en zijn inspiratie wat uitgebreid. Het heeft geholpen. In tegenstelling tot het eerder behandelde Naruto, is elk van de 82 personages in dit spel wel uniek, en dat kunnen we niet onvermeld laten.

Lichte verbetering

De PlayStation 4-versie is tevens een stapje vooruit op vlak van graphics. Wie het origineel op de PS3 heeft gespeeld, weet dat de game wel al eens durft te haperen op het technisch gebied, maar daar hebben we nog weinig te klagen over in deze next-gen versie. Al is het maar een simpele upgrade. Het ziet er iets realistischer uit, maar de vijanden blijven redelijk gelijk en de omgevingen kunnen wel eens tegenvallen. Al kijk je daar natuurlijk niet naar als je honderd tegenstanders rond je ziet staan.

Al met al is deze Complete Edition een mooie extra uitgave van Dynasty Warriors 8: Xtreme Legends, maar je moet er uiteraard wel voor zijn. Heb je geen feeling met Japanse gevechtsspelen of vond je die extreme bukkake al wat te ver gaan, laat deze dan even opzij liggen. Of probeer het eens uit als hij in de budgetbakken ligt. Want je kunt er best nog wat plezier uithalen. Het ondergewaardeerde paradepaardje van uitgeverij Tecmo Koei.