Review – Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes

1

Verzamelen, iedereen doet het graag. Of het nu om Pokémon-kaarten gaat in de jaren ’90 of om Skylanders de laatste vijf jaar, mensen hebben graag een doel voor ogen: alles in huis halen. Disney sprong vorig jaar mee op de wagen met Disney Infinity, en brengt dit jaar een tweede reeks uit van zijn figurinegame.

Wie Disney Infinity niet kent, een korte uitleg. Je sluit een portal aan op je console en koopt poppetjes van bekende Disney-personages die je erop kunt plaatsen. De figurine die je op de portal hebt geplaatst komt via NFC-technologie tot leven in de game. Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes, het nieuwste deel in de franchise, vertelt drie verhalen in het Marvel-universum en brengt voor het eerst personages uit de superheldenreeksen tot leven.

De Avengers tegen Loki

Het starterspakket omvat drie Avengers: Iron Man, Thor en Black Widow. Plaats een van de figurines op de portal en je belandt in Manhattan, waar Loki een leger van Frost Giants heeft losgelaten op de New Yorkse wijk. Je hebt een uur of vijf nodig om dit verhaal te doorlopen, maar het spel omvat ook twee andere verhaallijnen: eentje rond Spider-Man en eentje rond Guardians of the Galaxy, elk met zijn eigen speelset.

Waar de eerste Disney Infinity een startpakket bevatte met één figurine uit elke verhaallijn, krijgen we drie poppetjes uit één storyline voorgeschoteld. Dit betekent dat je onmiddellijk met meerdere spelers een avontuur kunt trotseren zonder dat je daarvoor boosterpacks of losse personages moet bijkopen, maar helaas wil dit ook zeggen dat je slechts één verhaal gratis krijgt bij je starterspakket, in plaats van drie.

guardians-of-the-galaxy-coming-to-disney-infinity_9qky.1920

Daarnaast voelt de wereld van Disney Infinity 2.0 ook wat saaier aan. Neem Manhattan als voorbeeld, zo’n belangrijke omgeving voor heel wat Marvel-personages. Je kunt er bitter weinig doen. Interessante locaties zijn onvindbaar zoals de redactie van de Daily Bugle. Alles ziet er onafgewerkt uit – zelfs de cutscenes. Het voelt allemaal wat doods aan. En de eentonige gameplay helpt ook al niet. Van punt A naar punt B lopen en onderweg golven van monsters verslaan, het mag gerust wat gevarieerder.

Nu moeten we wel benadrukken dat dit een kindergame is, maar het is aan de ouders om het spel uit te leggen aan onze jonge koters. Daar doet Skylanders het bijvoorbeeld wel een pak beter. Je kiest een character en je speelt daarmee verder, ongeacht je spelvordering. Bij Disney Infinity kan je enkel een personage gebruiken in zijn eigen verhaallijn, dus je mist een pak vrijheid. Gelukkig is er de Toy Box, een omgeving waarin iedereen kan maken wat hij zelf wil. En dat is de grote sterkte van het spel.

Beter onderscheid

We moeten toegeven: Disney heeft zijn best gedaan om de personages unieker te maken. Als je een game maakt puur rond vechtersbazen, dan moet je ervoor zorgen dat het vechten in orde is. En dat hebben ze zeker gedaan! Elk personage heeft een eigen skilltree waarbij je zelf mag kiezen welke opties je verbetert, zoals gezondheid, snelheid, melee en schieten.

Het is met gemengde gevoelens dat we Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes hebben uitgeprobeerd, maar uiteindelijk zijn wij niet het doelpubliek en is het vooral aan onze (toekomstige) kinderen om ermee los te gaan. Zij zullen het heerlijk vinden om al die kleurrijke personages te zien rondlopen en zullen ondanks het iets brutere karakter lachen en gieren met de avonturen van Spider-Man, onze Avengers en de Guardians.