Review – Borderlands: The Pre-Sequel (PC, PS3, Xbox 360)

0

Eerst en vooral, wie de serie Borderlands niet zou kennen, best even de gouden formule uit de doeken doen. Je loopt rond, knalt een miljoen bad-guys neer en vindt tonnen loot, allemaal terwijl je levels pakt en skills unlocked. Zie het als een mix tussen moderne shooters en hack & slash referentie Diablo, To the point en ongelooflijk plezant. Iets minder dan 2 jaar na de vorige telg in de familie komt Gearbox Software terug in de actualiteit met de release van een gloednieuwe titel in de reeks, deze keer zonder nummer maar met de parodieke ondertitel Pre-sequel. Zonder het spel nog maar te spelen ruik je de typische borderlands humor maar de titel geeft ook inzicht in het scenario. Deze Borderlands speelt zich af tussenin de twee vorige spellen en focust zich op de Borderlands 2 slechterik, Handsome Jack, en zijn rise to power bij Hyperion. Shut up and take my money zou je dan durven zeggen, nee?

We gaan meteen de puntjes op de i en de streepjes op de t zetten, Borderlands: The Pre-Sequel is een dikke, grote extensie voor Borderlands 2. Op vlak van animatie, graphics en gameplay zitten we met hetzelfde als zijn voorganger en dat betekent dus zowel het goede als het kwade. Het gehele spel ziet er nog steeds mooi uit maar sommige textures en animaties beginnen oud te worden, zonder het nog maar te hebben over de artificiële intelligentie, die best wel een update kan gebruiken. Het spel komt niet uit op de laatste generatie consoles en dat voel je wel, al heeft de PC versie daar natuurlijk minder last van. Op PS3 is dit al veel erger, met bovenop de lage kwaliteit van graphics een vreselijk onstabiele framerate dat bij gevechten los de dieperik in gaat. Nu, er zijn ook tal van positieve kanten aan deze nieuwe Borderlands, je zit ook nog steeds met dezelfde fun factor als vroeger en dat maakt een pak goed.

bl pre eplisHet is niets nieuw, maar The Pre-Sequel is en blijft fun

Uiteraard heeft deze pre-sequel ook recht op zijn eigen cast met voor de eerste keer (en eindelijk) de iconische Claptrap als speelbaar personage. De stupide robot gaat gepaard met een al even onnozele skill. Deze geeft je een willekeurige power die je zowel een god op het slagveld kan maken, als ervoor te zorgen dat niemand in je team nog iets kan raken. De class is hilarisch en bezit dezelfde frisheid en humor als de Jood in South Park: stick of truth. Het team bestaat hiernaast nog uit Wilhelm de Enforcer en zijn trouwe drones, Athena de Gladiotor met haar polyvalent schild en Nisha de Lawbringer met haar dubbele pistolen en automatisch mikken. De andere 3 personages zijn leuk om te spelen, maar ontbreken dat tikkeltje originaliteit. Er is wel meer focus op coöperatieve skills dan vroeger, met een groot aantal die beter zijn als je in een team van 4 man zit. Je speelt Borderlands dan ook best (op pc) met een paar vrienden en/of vriendinnen.

BL pre charactersHet nieuwe team

Op het lijstje van nieuwigheden staan de gloednieuwe laser wapens. Deze komen, zoals al de andere wapens van het spel, voor in alle kleuren en maten. Ze zijn leuk, maar brengen helaas niet zoveel toe aan gameplay als het nieuwe freeze status effect. Dit doet exact wat ze betekent en komt enorm van pas bij bazen en bad-ass varianten van vijanden. Een stevige toevoeging in de categorie wapens is de Grinder. Doorheen je tripjes op de maan en verder ga je tonnen wapens vinden van verschillende kwaliteiten. Dankzij de grinder kan je nu brol vermalen tot , hopelijk, een wapen van betere kleur als de vorige 3 of je kan ook de alternatieve munt, moonstone, gebruiken om zeker te zijn van je grind. Ideale toevoeging aan het kill & loot recept.

ble pre grinderLUCKY !!!

Wie zegt maan, zegt natuurlijk ook space en dit nieuw gegeven wordt in achting genomen in design en gameplay. Het vacuum zorgt ervoor dat kogels anders suizen en ook klinken. De geluidseffecten zorgen echt voor een goede immersie. In het luchtledige moet je dan ook je zuurstofmeter in de gaten houden. Deze nieuwe reserve kan ook gebruikt worden voor een dubbele sprong dat, gecombineerd met de lage zwaartekracht van de maan, voor heel leuke gevechten en verplaatsingen zorgt. Je kan vanuit de lucht dan ook een slam uitvoeren dat schade doet romdom je personage en eventueel een status effect kan toedienen. De verticaliteit van gameplay vertaalt zich ook in de level design met levels op verschillende verdiepingen of platform passages. Alles samen is het spel dus geweldig speelbaar en aangenaam geconstrueerd. Klein minpuntje wel is de minimap dat dezelfde is als in borderlands 2. Deze is absoluut niet gemaakt voor verticaliteit en is bijgevolg vreselijk onduidelijk.

Bl pre lasersDe nieuwe laserwapens zijn perfect voor vacuum vuurgevechten

Het hoofdverhaal en de talrijke zij-missies houden je een dikke 20 uur zoet, 40 zelfs als je de new game+ ook wilt uitspelen. Spijtig genoeg had het verhaal meer kunnen zijn en ondanks een leuke pitch, krijgen we maar weinig nieuw inzicht in Handsome Jack, werkelijk een gemiste kans. De side-quests zijn van wisselvalig niveau. De meeste zijn grappig en de humor is nog steeds omnipresent maar ze verplichten vaak om enorme frustrerende, heen-en-weer trektochten te ondernemen over de levels. De missies in het begin van het spel zijn zelfs te laat beschikbaar, waardoor je soms 4 à 5 keer hetzelfde decor mag doorkruisen. Gelukkig is dit weg wanneer je de maan verlaat en is dit enkel een probleem in het begin, maar het kan sommige mensen echt wegjagen. Reden te meer om in multiplayer te spelen.

74%
74%
Zo goed als zijn voorganger

Borderlands: The Pre-sequel is één grote extensie maar het is natuurlijk ook even fun als zijn voorganger. Wil je loot te veel en een triljoen wapens dan kan je er met gesloten ogen voor gaan maar wees gewaarschuwd. Koop deze enkel als je de vorige episode hebt grijsgespeeld. Je vindt hier enkel wat toevoegingen, niets revolutionair. Wie de franchise wil ontdekken raad ik aan zich te keren naar Borderlands 2 daar je hem tegenwoordig tegen lage prijs met alle aanvullende content kan kopen. Kortom dus, The Pre-Sequel is een dikke aanrader maar voor de fans.

• Story
    6
    8