Review: Boonanza (Uwe Rosenberg)

0

In een wereld waar bordspellen complexe designeritems zijn geworden, is het soms een verademing een eenvoudig, oerdegelijk spel als Boonanza te spelen. Geen urenlang regeltjes lezen of uitgebreide spelborden opstellen: enkel een bonenboer, zijn erf en zijn bonen. We worden er zowaar agrarisch van.

De gameplay

Laten we bij het begin beginnen. In Boonanza, een spel voor 3 tot 5 spelers van 12 jaar of ouder, kweken de spelers op hun twee bonenvelden bonen. Die kunnen ze oogsten voor “thalers”, de muntjes van het spel. De speler die de meeste thalers heeft aan het einde van het spel, wanneer de stapel bonenkaarten driemaal is doorgespeeld, wint.

Klinkt simpel, maar er is een catch. Uiteraard is er een catch. Je moet de bonenkaarten in je hand houden in dezelfde volgorde als je ze krijgt en je moèt elke beurt minstens een bonenkaart spelen. Omdat je maar een soort boon per bonenveld kan verbouwen, wordt je dus soms gedwongen te oogsten alvorens je bonen hun maximale opbrengst opleveren. Dat klinkt frustrerend, maar de oplossing is simpel: sjacheren met de andere spelers. Door te onderhandelen met elkaar kan je ongewenste bonen uit je hand wegruilen en er zelfs goede zaakjes mee doen. Deze ruilhandel, die er soms nogal cutthroat aan toe kan gaan, is het hart en de charme van het spel. Voor een uitermate grondige speluitleg verwijzen we je graag naar het filmpje van producent 999 Games hierboven.

boonanza bonen

Onderaan iedere bonenkaart kan je lezen hoeveel ervan nodig zijn om een bepaald aantal thalers te scoren.

De vormgeving

Je ziet het al: iedere bonensoort is op een herkenbare en grappige manier in beeld gebracht. Onze persoonlijke favorieten zijn de smerige Bruine Boon en de pikante Chiliboon. De achterkant van een bonenkaart doet dienst als een muntje of thaler, zodat er, telkens wanneer je thalers claimt bij het oogsten van je bonen, bonen uit het spel verdwijnen. Daarnaast bevat het spel ook kaarten die een derde bonenveld voorstellen, een luxe die helemaal de jouwe kan zijn voor slechts 3 thalers.

boonan02

Leerbaarheid

Een spel dat je in een filmpje van ongeveer 4 minuten perfect kan uitleggen, is duidelijk niet overdreven complex. Boonanza is een erg toegankelijk spel dat je in een handomdraai aan je familie of vrienden kan leren, zonder dat ze daarvoor door de wol geverfde boardgamekenners moeten zijn. Een korte introductie, en voor je het weet ben je vertrokken voor een avond bonensjacherij.

Opstelling

De bonen- en bonenveldkaarten zijn de enige spelstukken van Boonanza. Geen gezooi dus met ingewikkeld spelborden, duizenden blokjes en muntjes in verschillende kleuren en dergelijke meer. Combineer dit met de eenvoudige spelregels en je hebt een bordspel dat je vrijwel meteen kan beginnen spelen. De kaarten zitten bovendien in een doosje dat perfect in je jaszak past, zodat Boonanza ook een bijzonder geschikt reisspel is.

De uitbreidingen

Wie volledig verslaafd is geraakt aan Boonanza, maar toch graag wat afwisseling heeft, kan zijn heil zoeken in de uitbreidingen en varianten. Boonanza: De Uitbreiding en La Isla Boonita voegen nieuwe bonensoorten en spelelementen toe aan het basisspel en verhogen het maximum aantal spelers tot 7. De Spin-off Al Caboon is dan weer een bedoeld voor 1 of 2 spelers: alleen of met een vriend neem je het op tegen de bonenmaffiosi Al Caboon, Don Corleboon en Joe Boonano. Gniffel.

boonanza

Boonanza wordt geproduceerd door het Nederlandse 999 Games en werd in 2003 genomineerd voor de Nederlandse Spellenprijs.

83%
83%
Snel, simpel en vermakelijk

Boonanza is een spel dat charmeert door z'n eenvoudige spelregels en opstelling. Plant en oogst bonen, of ruil ze met je tegenspelers om zoveel mogelijk tahlers in de wacht te slepen en zo de onbetwiste koning van het bonenveld te worden. Een spel waar interactie en onderhandelen centraal staat, ideaal om recht uit de doos te beginnen spelen.

7,5
  • Vormgeving
    7