Review: BEZZERWIZZER (Bergsala Enigma)

0

Laten we eerlijk zijn: we pakken allemaal graag uit met onze kennis. Niets zo leuk als vrienden en familie  imponeren met obscure weetjes. Maar we kennen ook allemaal het probleem met klassieke Trivial Pursuit-spellen: gedateerde vragen voor een ander doelpubliek. Dan mag je nog weten dat De Toverfluit van Mozart in 1791 in Wenen in première ging, als je toevallig in 1995 niet naar Goede Tijden, Slechte Tijden hebt gekeken, zit je met een probleem. Dat is voltooid verleden tijd met BEZZERWIZZER, dat met maar liefst 4.000 vragen voor een Vlaams doelpubliek heerlijk actueel is.

BEZZERWIZZER is een quizspel voor minimum 2 spelers vanaf 15 jaar. Omdat je in 2-4 teams speelt, is er eigenlijk geen maximum aantal spelers die kunnen deelnemen. Een familiequiz met alle tantes, nonkels, neven en nichten? Perfect mogelijk.

Aan het begin van iedere ronde trekken alle teams 4 categoriestenen uit het zakje. Op hun eigen speelbord kunnen de spelers aangeven hoeveel punten ze aan iedere categorie toekennen. Dan krijgen alle teams eerst hun vraag voor  1 punt, vervolgens voor 2 en 3 en ten slotte voor 4. Voor ieder gescoord punt mag je de pion van je team een vakje verplaatsen op het spelbord. Het spel eindigt wanneer een team het eindvak bereikt en alle teams evenveel vragen hebben mogen beantwoorden. Hebben er meerdere teams de eindmeet bereikt? Dan wordt er nog een finale gespeeld, waarbij de finalisten om beurt vragen beantwoorden. Wie het antwoord schuldig blijft, valt af.

x675Maar het échte vernuft van BEZZERWIZZER zit hem in de tactische stenen die je iedere beurt kan gebruiken: de BEZZERWIZZER en de ZWAP.

De BEZZERWIZZER-steen kan je alleen tijdens de beurt van een ander team inzetten, als je denkt dat zij hun vraag niet zullen kunnen beantwoorden. Als ze de bal inderdaad mis slaan en jouw team het antwoord wél weet, krijg je 3 punten als je de BEZZERWIZZER hebt ingezet voor de vraag werd gesteld en 1 punt als je dat pas na de vraagstelling deed. Maar als jij het antwoord ook niet weet, verlies je zelf een punt, wijsneus! Als je slachtoffer zich op de laatste rechte lijn bevindt, kan je de punten die je op deze manier verdient ook gebruiken om dat team 1 of 3 vakjes achteruit te zetten.

Met de ZWAP-steen kan je tijdens je beurt, voor de vraag gesteld wordt, categorieën wisselen. Dat wil zeggen dat je een van jouw getrokken categoriestenen kan ruilen met een categoriesteen van een tegenstander die je meer bevalt, of dat je de categoriestenen op je eigen spelbord, en dus de punten die er aan toegekend werden, kan verwisselen. Als een ander team een BEZZERWIZZER gespeeld heeft op een categoriesteen die gewisseld wordt, mogen ze die terugnemen.

Het is verbazingwekkend hoe drastisch deze stenen het spelverloop kunnen beïnvloeden en hoe BEZZERWIZZER niet alleen het slimste, maar ook het slechtste in een mens boven kan brengen. Oh, krijg je eindelijk de filmvraag die je zo graag wou? IK DACHT HET NIET.

Vormgeving

Het moet gezegd worden: wat uitvoering en vormgeving betreft, gooit BEZZERWIZZER echt ontzettend hoge ogen. Het spelbord, de spelstukken, de vragenkaarten en zelfs de spelregels zijn bijzonder duurzaam en visueel aantrekkelijk. De grote groene doos staat stijlvol in je bordspellenkast en hoewel het bakje om de vragenkaarten in te bewaren niet essentieel is om het spel te spelen, is het een erg leuke extra. Petje af, Bergsala Enigma!

x675

Leerbaarheid

Hoewel een buitengewoon intellect zeker een voordeel biedt als je je aan BEZZERWIZZER waagt, is het geen vereiste om de spelregels onder de knie te krijgen. Wie in zijn leven veel (te veel?) quizgames heeft gespeeld, zal misschien eventjes moeten wennen aan het feit dat er bij dit spel net iets meer komt kijken dan alleen juiste antwoorden geven. De spelregels worden klaar en duidelijk uitgelegd en het gebruik van de BEZZERWIZZER- en ZWAP-stenen voelt erg intuïtief aan.

Opstelling

BEZZERWIZZER is vrijwel meteen uit de doos speelbaar. Je legt per team een bordje voor de categoriestenen naast het spelbord, verdeelt de tactische stenen en zet de pionnen op de startpositie. Klaar is Kees. Dat je best ook de vragenkaarten en het zakje met categoriestenen binnen handbereik houdt, moeten we je natuurlijk niet vertellen.

88%
88%
Voor echte betweters!

BEZZERWIZZER is een absolute must voor liefhebbers van trivia time. Het spel is dankzij up-to-date vragen voor Vlaamse gamers perfect aangepast aan z'n doelpubliek. Gedaan met vragen over Nederlandse tv-series uit de jaren stillekes! Maar liefst 4.000 vragen in 20 categorieën staan garant voor uren en uren quizplezier. En zeiden we al dat de uitvoering om van te smullen is?

9,5
  • Vormgeving
    9,5