Review – Akiba’s trip: Undead & Undressed (PS Vita)

0

We weten allemaal dat Japan bekend staat om zijn gekke concepten in TV shows en reclame. Met een onwaarschijnlijke pitch dat zich afspeelt in het Mekka van de Otaku cultuur is Akiba’s Trip: Undead & Undressed het volgende gekke Japans concept, weliswaar in game vorm. District Akihabara wordt geplaagd door Synthisters, geweldadige energievampieren die geweldig allergisch zijn aan zonlicht. Iedereen kan er ééntje zijn, niemand is veilig.

De enige manier om ze te doden? De arme stakkers uit de kleren te helpen. Niet gek genoeg? Samen met je vrienden ga je, vanuit je gamebar hoofdkwartier, op jacht naar de geheime organisatie die deze vampieren aanmaakt. Nog niet gek genoeg? Een paar eeuwenoude, Synthistervechtende demonen staan je bij in deze taak door je een van hun te maken met een bloederige kus. Nu gek genoeg? Goed, dan is dit Akiba’s Trip…

Laten we er geen doekjes om winden. Het scenario van Akiba’s Trip is een excuus om iedereen in ondergoed te zien wanneer je dit wil. Het plot vertrekt bij Nanashi, een jonge otaku die in de val gelokt wordt bij de belofte van zeldzame anime action figures in ruil voor wat werk. Een paar experimenten later is onze held op weg om een hedendaagse Nosferatu te worden, maar gelukkig wordt hij op dat ogenblik gered door een bloederige kus van Synthisterhunter Shizuku. Samen met Nanashi’s vrienden vormen ze de ‘Akiba Freedom Fighters’ en trekken ze er op uit om de Synthisters plaag uit te roeien in hun geliefde Akihabara.

Laten we er geen doekjes om winden. Het scenario van Akiba’s Trip is een excuus om iedereen in ondergoed te zien wanneer je dit wil.

Het plot is helaas overmatig cliché en voorspelbaar ondanks zijn pitch, met personages rechtstreeks uit de stereotypen academie. Het typisch drama-anime verhaal zit daarbovenop vol innuendo’s en dubieuze dialooglijnen, die zelden grappig zijn. Het verhaal neemt zichzelf niet serieus en is voornamelijk fan(tasie) service, maar het schrijfniveau lijdt hier duidelijk onder en laat ons achter met een flinterdun scenario. De vertalingen en voice-acting zijn gelukkig van uitstekende kwaliteit, wat de talrijke babbelscènes toch nog draagbaar maken.

akiba trip 2 story screenshot   Akiba's trip 2 story screenshot

De rest van het verhaal wordt opgevuld met vechten tegen Synthisters, that’s it. Er zijn ook absoluut geen andere doelen in het verhaal. Het is ofwel dialoog, of op de vuist gaan. Om te vechten heb je drie aanvallen ter beschikking: Laag, middel of hoog. Elk van deze zorgt ervoor dat het overeenkomstig kledingstuk van je vijand beschadigt wordt. Wanneer de muts of trui het niet meer aankan, krijg je de kans om via een QTE deze te strippen. Eens in hun ondergoed zijn de Synthisters kansloos en ontvlammen ze spontaan. Hetzelfde geldt voor Nanashi, dus daar moet je wel op letten. Later vervoegen counter-strips en chain-strips de movelist.

Eens in hun ondergoed zijn de Synthisters kansloos en ontvlammen ze spontaan.

Dat laatste kan er voor zorgen dat je zelfs het onderbroek van je vijanden afneemt. Helaas is dit palette niet genoeg om de gevechten fris te houden en na een vijftal ‘missies’ is de monotonie al aanwezig. Elk gevecht is similair – plus of min 5 vijanden – en de optie om met 1 knop meteen al je kleren te herstellen neemt alle spanning weg uit de confrontaties. De slechte camera maakt de knokscenes alleen maar chaotischer. Wie een oplossing zoekt in hogere difficulty instelingen komt van een kale reis terug. Het enige dat wat afwisseling brengt in de gevechten is de grote keuze aan wapens. Een aantal zotte wapens zorgen namelijk voor grappige aanvallen maar met maar 3 combo’s per wapen verveelt dit gauw.

akiba trip combat screenshot 2   Akiba's_Trip_2_combat_screenshot

De grote troef van Akiba’s Trip is zijn setting en collectibles. Hedendaags Akihabara’s is DE hotspot voor manga en anime fans en dat is merkbaar in het spel. Alle belangrijkste plaatsen zijn aanwezig met JPOP sfeermuziek, reclame en alles erop en eraan. Alle winkels krijgen vorm door middel van gedetailleerde foto textures, overeenkomstig met het bestaande Akihabara. In al deze winkels kan er naar hartelust geshopt worden op zoek naar een zeldzaam wapen, outfit, game, manga, enz. Vervolgens kan je je favoriete items krachtiger maken door ze te versmelten met alles wat je vindt. Helaas zijn er hier problemen met het open world aspect. Eerst en vooral, de foto textures vloeken enorm met de ondermaatse modelisatie van de overige structuren waardoor het stadje er uit ziet als Driver op Playstation 1. Daarnaast zijn er enorme technische problemen bij het doorkruisen van manga-land. Frame rate hakelt de hele tijd, wat enorm storend is en de bovendien al repetitieve gevechten enkel erger maken. Camera en besturing zijn wispelturig en om de twee meter word je onderbroken door een laadscherm. Deze zijn kort, maar wanneer je voor een missie op zoek gaat naar die ene blinkende hoed+2 frustreert dit zeer snel.

akiba trip 2 world screenshot   akiba trip 2 world screenshot 2

Contentgewijs is er genoeg te doen. Het hoofdverhaal heb je uit op een 6-tal uurtjes maar dit kan je naar hartelust opnieuw doen om een relatie met een andere vriendin te maximaliseren en zo alle einden vrij te spelen. Elk einde geeft je tal van bonussen en speelt een groot aantal artworks vrij, een stevig pluspunt. Spijtig genoeg zijn al deze wallpapers van twijfelachtige smaak, zoals veel in dit spel. Als extra fanservice kan je zelfs de schaars geklede modellen via Augmented Reality in jouw living projecteren. Als je alle einden gezien hebt, ben je met de encyclopedie van het spel te vullen nog een langere tijd bezig. Daarbovenop bevat het spel een aantal minigames en veel popcultuur referenties met onder andere een valse twitter applicatie met wat zijverhaal. Als dit niet genoeg is heb je ook tal van secundaire missies die je, wanneer je wil, kan doen om extra cash in te zamelen om aan Nanashi’s shopverslaving te kunnen voldoen. Spijtig genoeg is 100% halen een tergende job door alle bovenvermelde problemen en is afhaken na 1 playtrough zeer gemakkelijk.

52%
52%
Misbaar

Alles samengevat, Akiba’s Trip: Undead & Undressed is te mijden. Die-hard fans van Japan kunnen hier kort wat cultuur mee opsnuiven maar daar stopt het. Gameplay is saai, narratie is een excuus voor milde hentai en technisch kan de PS Vita een pak beter. Qua content krijg je waar voor je geld maar dan moet je met uren repetitieve en oninterressante gameplay omkunnen. Wie toch op zoek is naar een goede Date Sim/RPG kan best nog eens terugblikken op de Sakura Taizen of Persona reeksen.

• Story
    1
    4